به گزارش اکونا پرس،

به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران احمد مسجدجامعی در دویست و پنجاه و ششمین جلسه شورا و پس از سخنان محمد سالاری و سیدابراهیم امینی، از اعضای شورای شهر تهران، در موضوع لغو محدودیت ارتفاعی جماران از سوی نهاد ریاست جمهوری گفت:آقای دکتر امینی! تذکر من مربوط به موضوع دیگری بود اما این جا درباره بحثی که جناب سالاری درباره جماران مطرح کردند تذکر می‌دهم. بحث‌ مربوط به جماران نیازمند تدبیر هم هست. عضو شورای شهر تهران در ادامه به بیان پیشینه بحث های مربوط به جماران پرداخت و گفت: شورایاران در شورای سوم و  در ایام دهه فجر گزارشی در این باره در صحن ارائه دادند و سرود خمینی ای امام را هم اجرا کردند. مشکل آن ها مربوط بود به دوره های پیشین یعنی در دهه 60 و زمان حیات مرحوم امام که حفاظت ویژه در جماران، باعث می شد آمد و شد به این محله سخت باشد. درخواست آن ها این بود که تدبیری اندیشیده شود تا جبران آن مسائل شود.

در شورای گذشته گروه کاری تشکیل شد و توافق لازم به دست آمد

وی پس از بیان مشکل اهالی جماران اظهار داشت: بر اساس مشکلی که شورایاران بیان کردند یک گروه کاری تشکیل شد. در این گروه کاری آقایان مختاری، مونسان (مسئول کنونی وزارت

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی)، یزدانی (معاون کنونی شهردار تهران)، شوشتری (رئیس وقت سازمان زیباسازی)، بیادی (نائب رئیس وقت شورای شهر تهران)، خانم ابتکار  و بنده حضور داشتیم. وظیفه این گروه کاری از طرفی مذاکره با شورایاران بود و از طرف دیگر گفتگو با شخصیت‌های موثر ساکن در جماران، مسئولان سازمان میراث فرهنگی و دیگر سازمان های دولتی بود که در نهایت به یک راه حل مشترک رسیدند.

مسجدجامعی به شرح  توافق به دست آمده پرداخت و گفت: راه حل مسئله، خرید چند باغ در آنجا بود که یکی از آنها باغ خسروشاهی است، یکی باغ امیر سلیمانی؛ البته  یکی از خانه باغ‌های او نیز در منطقه 15 است که دوستان شورایار امروز در صحن گزارش کوشک امیرسلیمانی در آن منطقه را ارائه کردند، و یکی هم باغ سلیمانی دیگر است که دیروز آقای شهردار و رئیس شورا آن را افتتاح  کردند.

عضو شورای شهر افزود: این گروه مسئول پیدا کردن راه حل بود، راه حل هم احیاء قنات، کف‌سازی، جداره‌سازی و حفظ بافت قدیم و فضای سبز و نورپردازی در آنجا بود. برخی تملک‌ها انجام شد که ساکنان بومی گرفتار نشوند و در این طرح‌ها عدم النفع برای مالکان پیش‌بینی شد که این تدابیر به آن جا انجامید که در نهایت آن مسئله حل شود و بافت جماران دست نخورده باقی بماند. جا دارد به این نکته هم اشاره کنم که این طرح، مصوبه ای هم در دولت های پیشین داشت

هر چنددیر شده اما کارگروه تشکیل شود

وی در ادامه با خطاب قرار دادن امینی، نائب رئیس شورای شهر تهران، اظهار داشت: آقای دکتر امینی! هر چند دیر شده اما باز هم لازم است برای این موضوع یک گروه تشکیل دهید. نامه و اینگونه مسائل برای ثبت در تاریخ لازم و پسندیده است و این چندمین نامه هم هست که نگاشته می شود اما برای حل مسئله باید به گونه‌ای دیگر اقدام کنید. اینها سرمایه طبیعی تهران است و بسیار حیف است، خواهشمندم برای این مسئله یک گروه کاری تشکیل دهید و  تدبیری برای آن اندیشیده شود. ما فقط سرمایه سیاسی و انقلابی را در نظر نگیریم، این یک سرمایه تاریخی تهران است و در تاریخ تهران ما شخصیت‌هایی به نام جمارانی یا جامورانی داشتیم که در آن زمان با امام معصوم علیه السلام ارتباط داشتند و در سامراء خدمت امام می‌رسیدند و از ایشان نکاتی می‌آموختند و  نقل می‌کردند.

مسجدجامعی با بیان این که ضروری است این مکان را از حالت بلاتکلیفی و تهدید خارج کنیم یادآور شد: ما حریم و حدود خیلی از مکان‌ها را حفظ می‌کنیم اما نمی‌دانم چرا در محله جماران با این همه مشکل مواجه هستیم. شما در جریان هستید اطراف پادگان‌ها حریم دارد، اگر دیده باشید در منطقه‌ای که شورای شهر تهران قرار دارد ساختمان‌ها محدودیت ارتفاع دارند و همین طور حریم بازار تهران هم حفظ می‌شود.

مکان ها و بناهای تاریخی و ارزشمند راسته اوراقچی ها را حفظ کنیم

عضو شورای شهر از پیشنهاد خود به شهردار منطقه 15 در باره راسته اوراقچی ها گفت و اظهار داشت: در همین جلسه به شهردار منطقه 15 هم گفتم اگر راسته اوراقچی‌ها را تخلیه کردید مکان های فراوان و بسیار ارزشمند و همین طور بناهای زیبا دارد که اگر آنها را حفظ کنند همه می‌پذیرند

ارزش زمین در جماران سانتی متری است نه متری

وی در باره محله جماران گفت: نمی دانم چرا محله جماران به این مرحله رسیده که این قدر بگو و مگو در فضای عمومی راه انداخته است؟  البته در جریان هستم قیمت زمین در آن منطقه بالا است؛ سانتی‌متری است، متری نیست و افراد متنفذ در آنجا زندگی می کنند و این نیز خود مسئله مهمی است. خواهشمندم شما همانطور که در دوره قبل هم آقای بیادی این امور را انجام می‌دادند گروهی تشکیل دهید و این مسئله را به سمت و سوی کار کارشناسی پیش ببرید  تا جایگاه خودش را پیدا ‌کند و حق شهر بیش از این ضایع نشود.