در این مقاله قصد داریم به معرفی لاکتات سدیم، لاکتات کلسیم و آلژینات سدیم و تاثیری که بر رشد باکتری ها می گذارند بپردازیم و کاربردها و ویژگی های این مواد را بررسی کنیم.

لاکتات سدیم

لاکتات  سدیم یک اسید لاکتیک است که از تخمیر شکر، ذرت یا چغندر به دست می آید. همچنین می توان با تخمیر پروتئین شیر یا پروتئین آب این ماده را تهیه کرد؛ البته این روش چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد. لاکتات سدیم طعم شوری داشته و هیدروکسی اسیدی است که در طبیعت نیز می توان آن را پیدا کرد. میزان خرید لاکتات سدیم به دلیل کاربردهای متنوع آن روند رو به رشد و افزایشی داشته و در صنایع مختلف از آن استفاده می شود. از این ماده در صنایع غذایی به عنوان نگهدارنده و تنظیم کننده pH استفاده می شود. همچنین لاکتات سدیم خاصیت نرم کنندگی و مرطوب کنندگی دارد و در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی مانند پاک کننده ها و انواع کرم ها به کار می رود. این ماده در تولید صابون ها کاربرد داشته و مدت زمان نگهداری آن را افزایش داده، موجب افزایش رطوبت و نرم شدن پوست می شود و عملکرد محصول را بهبود می بخشد. بهبود جذب امولسیون ها، مراقبت از پوست و بدن، مراقبت از مو و افزایش و تنظیم pH، افزایش میزان رطوبت پوست تا 84 درصد، حفظ آبرسانی طبیعی به پوست، نگهداری آب در بسته بندی گوشت و خاصیت ضد میکروبی بودن از دیگر ویژگی ها و کاربردهای لاکتات سدیم به شمار می روند.

لاکتات کلسیم

از جمله مواد معدنی مهمی که تاثیر زیادی بر سلامت افراد دارد، کلسیم است. این ماده به طور طبیعی در بسیاری از مواد غذایی وجود داشته و نقش اساسی و پررنگی در شکل دهی و محافظت از استخوان ها دارد. لاکتات کلسیم ماده پودری شکل و سفید رنگی است که در آشپزی و صنایع غذایی، داروسازی و تصفیه آب کاربرد دارد. این ماده pH را تنظیم کرده و به عنوان نگهدارنده و اصلاح کننده مواد غذایی استفاده می شود. همچنین به دلیل تلخی نسبتا کمی که دارد از آن به عنوان جوش شیرین و ضخیم کننده در میوه ها و غذاها به کار برده می شود. به طور کلی می توان این ماده را ماده ای سفت کننده، غلیظ کننده،، عامل نیتروژن، تثبیت‌ کننده، ضخیم ‌کننده و تقویت کننده طعم و مواد خمیر آور دانست. از آن جایی که لاکتات کلسیم نسبت به دو شکل دیگر کلسیم که در مکمل ها نیز استفاده می شود (یعنی کربنات کلسیم و سیترات کلسیم) کلسیم بیشتری دارد، در داروسازی به کار برده می شود. این آنیون انحلال پذیری کمی در آب دارد. شما می توانید جهت خرید لاکتات کلسیم به سایت شرکت بازرگانی پیشگامان شیمی که از واردکنندگان محصولات شیمیایی و تامین کنندگان محصولات شیمیایی است، مراجعه کرده و علاوه بر اطلاع از قیمت و ثبت سفارش، اطلاعات لازم درباره محصول شیمایی مورد نظر خود کسب نمایید.

آلژینات سدیم

 از جمله موادی که بدلیل خاصیت ضد اکسیداسیونی دارد و به منظور به تاخیر انداختن فساد گوشت (به ویژه گوشت آبزیان) مورد استفاده قرار می گیرد، آلژینات سدیم است. این ماده پلی ‌ساکارید طبیعی بوده و از جمله بهترین افزودنی های مواد غذایی محسوب می شود که نخستین بار در سال 1881 توسط یک شیمی دان انگلیسی کشف شد. جلبک قهوه ‌ای اصلی ترین منبع آلژینات سدیم می باشد. به غیر از صنایع غذایی، این ماده در تهیه و تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، پزشکی و دندان پزشکی به کار برده می شود. آلژینات سدیم در ترکیب با کلسیم ماده ژل مانند پایداری تشکیل می دهد که با استفاده از آن می توان کره هایی با تکنیک کروی سازی تولید کرد. این ژل مقاومت بالایی در برابر حرارت تا دمای 150 درجه سانتی گراد دارد و به عنوان ضخیم کننده و نگهدارنده عمل می کند. از جمله کاربردهای آلژینات سدیم می توان به خواص دارویی و استفاده از آن به عنوان تثبیت کننده، پر کننده و امولسیون و هیدراتاسیون اشاره کرد. این ماده ارزان قیمت بوده و خاصیت تجزیه پذیری و بیو پلیمری دارد. همچنین بی خطر بوده و توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده است. به همین دلیل فروش آلژینات سدیم همواره روند صعودی داشته و افزایش یافته است.