روغن جوجوبا از دانه های درختچه ای چند ساله به نام جوجوبا استخراج می شده و برای اهداف آرایشی استفاده می شود. بوی مشخصی ندارد. این روغن دارای خواص ضد باکتری، ضد التهاب می باشد که باعث می شود فواید زیادی برای سلامتی و زیبایی داشته باشد.

خواص روغن جوجوبا برای پوست

1. مرطوب سازی پوست

این ماده به مرطوب و لطیف نگه داشتن پوست کمک می کند، زیرا حاوی مقادیر زیادی سرامید است که سلول های پوست را پوشانده و آنها را به خوبی مرطوب می کند. روغن جوجوبا به سرعت جذب پوست می شود و بر روی پوست باقی نمی ماند. قبل از خواب مقدار کمی روغن را روی صورت و دست های خود بمالید و صبح آن را بشویید.

2. درمان مشکلات پوستی

آنچه در اینجا منظور می شود، مشکلاتی مانند اگزما و روزاسه است. روغن جوجوبا یک درمان طبیعی برای این عفونت ها است. این روغن دارای خواص ضد التهابی می باشد که قرمزی و خشکی پوست را برطرف می کند. برای استفاده از این روغن باید مقداری روغن جوجوبا را روی یک تکه پنبه قرار دهید و سپس آن را به منطقه آسیب دیده بزنید.

3. حفظ تعادل تولید سبوم

از این روغن می توان برای پوست های چرب نیز استفاده کرد، زیرا منافذ پوست را مسدود نمی کند. استفاده از این روغن به شما کمک می کند تا پوست از تولید روغن و سبوم بیشتر جلوگیری کند و در نتیجه تعادل سبوم پوست شما برقرار می شود. شما می توانید بعد از شستن صورت از روغن جوجوبا استفاده کنید، مقداری از آن را روی پوست و گردن خود بمالید و خوب ماساژ دهید.

4. کاهش ظاهر چین و چروک ها و علائم پیری

روغن جوجوبا در کاهش چین و چروک پوست موثر است و در نتیجه به مرور زمان آن را جوانتر می کند. این روغن سرشار از ویتامین E است که برای مقابله با رادیکال های آزاد مضر که باعث پیری زودرس پوست می شوند، کار می کند. برای بهره بردن از این مزیت می توانید روزانه از روغن به عنوان کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

5. درمان آکنه

روغن جوجوبا حاوی خواص ضد التهابی، ضد میکروبی است که به جلوگیری از گسترش جوش در پوست کمک می کند. همچنین، این روغن می تواند منافذ بسته پوست را پاکسازی کند که این امر دلیل اصلی ظاهر جوش ها و آکنه ها می باشد. شما باید برای از بین بردن آکنه ها قبل از خواب به مناطق آسیب دیده روغن جوجوبا بزنید و به مدت 10 دقیقه ماساز دهید، سپس صبح آن را با آب ولرم بشویید.

6. التیام زخم

مطالعات انجام شده ثابت کرده، این ماده به تقسیم فیبروبلاست و کرانوآنوسیت ها کمک می کند که موجب افزایش تولید کلاژن مفید برای لایه های پوستی و در نتیجه بهبود سریع زخم ها می شوند.

سایر مزایا

  • کاهش عفونت های پوستی

  • پاک کننده آرایش خوبی است

  • به بهبود پاشنه های ترک خورده کمک می کند

  • باعث بهبود ناخن های سالم می شود

  • لب ها را نرم می کند

  • تیرگی زیر چشم را کاهش می دهد

  • به درمان علائم ترک پوست ناشی از بارداری کمک می کند

نکات استفاده از روغن جوجوبا برای پوست

  • مطمئن شوید روغنی که خریداری می کنید خالص و با کیفیت است و هیچ افزودنی ندارد. زیرا اگر روغن با مواد دیگر مخلوط شود، ممکن است به پوست آسیب برساند.

  • روغن باید جذب پوست شود و اگر این اتفاق نیفتاد، استفاده از آن را متوقف کنید.

  • پوست سر را محکم با روغن ماساژ ندهید، زیرا این امر موجب ریزش مو می شود.

  • استفاده بیش از حد از این روغن، تاثیر آن را بیشتر نمی کند. در نتیجه به مقدار لازم از آن استفاده کنید.

نحوه استفاده از روغن جوجوبا برای پوست

برای استفاده از خواص روغن جوجوبا برای پوست، می توانید چند قطره از روغن را روی انگشتان دست یا روی یک تکه پنبه بریزید و سپس آن را روی پوست بزنید و ماساژ دهید. روغن جوجوبا را می توان با کرم، ژل یا روغن دیگر مخلوط کرد.

image_2021-01-02_13-42-39

خواص روغن جوجوبا برای مو

1. مرطوب کننده مو

روغن جوجوبا با دارا بودن ترکیبات موجود مانند ویتامین E و B به مرطوب سازی مو کمک زیادی می کند که در نتیجه می توان از آن به عنوان نرم کننده موهای آسیب دیده و ضعیف استفاده کرد.

2. تقویت مو

روغن جوجوبا حاوی آنتی اکسیدان است که باعث می شود به تقویت مو کمک کرده و با ریزش مو مقابله کند. عوامل مختلفی مانند آلودگی، استرس یا رژیم غذایی نادرست وجود دارد که فرد منجر به ریزش و شکنندگی مو می شود. روغن جوجوبا از مو در برابر این شکستگی و آسیب ها محافظت می کند، بنابراین باعث تراکم، نشاط و درخشندگی مو می شود.

3. از شوره سر خلاص شوید

روغن جوجوبا حاوی اسیدهای پالمتیک و استئاریک است که آن را در مرطوب سازی مو و از بین بردن شوره سر مفید می کند و ماساژ پوست سر با استفاده از روغن جوجوبا به جلوگیری از تشکیل مجدد شوره سر کمک می کند.

4. موها را از آسیب دور نگه دارید

موها بسیار تحت تأثیر شرایط محیط اطراف قرار می گیرند. به ویژه وقتی از ابزارهای حرارتی حالت دهنده مو مانند سشوار، اتو مو و اسپری های شیمیایی مو استفاده می کنید، توصیه می شود پس از قرار دادن مو در معرض این ابزارها، از روغن جوجوبا استفاده کنید، زیرا اسیدهای چرب این روغن از موها در برابر آسیب و شکنندگی آنها محافظت می کند.

5. از سفیدی زودرس مو جلوگیری می کند

کمبود مس در بدن منجر به کاهش قابل توجه رنگدانه های مو شده که به نوبه خود باعث سفیدی مو می شود. روغن جوجوبا حاوی مس و آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و E است، بنابراین استفاده از روغن جوجوبا برای مو از سفیدی زودرس موها کمک می کند.

نکات استفاده از روغن جوجوبا برای مو

  • روغن جوجوبا برای اهداف مختلف مو استفاده می شود. موارد زیر مهمترین نکاتی است که باید در مصرف از روغن جوجوبا رعایت کنید.

  • توصیه می شود به جای خرید محصولات حاوی این روغن، خود روغن جوجوبا خام را خریداری کنید.

  • زمانبندی رسیدگی به موها و تعیین مقدار مصرف از این روغن بسیار مهم است. به عنوان مثال در صورت آسیب شدید موها و وز شدن آن ها، توصیه می شود هفته ای یک بار از روغن جوجوبا استفاده کنید.

  • همچنین برای موهای سالم توصیه می شود هر دو یا سه هفته یک بار می توانید از این روغن استفاده کنید.

  • شما می توانید تعداد دفعات استفاده از روغن جوجوبا را با توجه به میزان خشکی مو و رطوبت دلخواهتان افزایش دهید و همچنین برای موهای چرب می توانید دفعات مصرف را کاهش دهید.

نحوه مصرف روغن جوجوبا برای موها

روغن جوجوبا را با نوک انگشتانتان به پوست سر خود بزنید و ماساژ دهید. سپس روغن را به تمام ساقه های مو بخصوص اطراف گوش و انتهای موهای متصل به گردن بزنید. میزان روغن مصرفی، به تراکم و طول موهایتان بستگی دارد. روغن جوجوبا باید حداقل به مدت 20 دقیقه روی موها بماند، زیرا روغن هرچه مدت زمان بیشتری روی موها باقی بماند به مرطوب سازی موثرتر مو کمک می کند. و در پایان موها را به خوبی با شامپویی ملایم بشویید.

همچنین شما می توانید روغن جوجوبا را به شامپو یا نرم کننده اضافه کرده، و از آن استفاده کنید. اینگونه نیز به تأمین رطوبت مو بسیار کمک می کند.

نکاتی برای انتخاب روغن جوجوبا

  • در موقع خرید حتما مطمئن شوید که روغن انتخاب شده بکر و حاوی افزودنی های شیمیایی نیست. بهترین گزینه برای خرید، روغن جوجوبای بکرینا که از طریق پرس سرد استخراج شده، می باشد.

  • از خرید روغن جوجوبا در بسته بندی های شفاف و یا رنگ های روشن خودداری کنید زیرا با قرار گرفتن در معرض نور خورشید فاسد می شود.

  • برای تعیین کیفیت روغن به قیمت روغن تکیه نکنید، زیرا برخی روغن های بسیار گران قیمت وجود دارد که معمولاً با روغن های معدنی یا الکل و یا هر دو رقیق می شوند که باعث تحریک پوست می شوند.

image_2021-01-02_13-43-07

عوارض جانبی روغن جوجوبا

  • در صورت مصرف بی رویه از روغن جوجوبا، منجر به گرفتگی رگ و افزایش جریان خون شده و باعث اختلال در عملکرد عضلات قلب می شود.

  • خانم های باردار و شیرده، باید قبل از استفاده از روغن جوجوبا با پزشک خود مشورت کنند.

  • برخی از افراد ممکن است هنگام استفاده موضعی از روغن جوجوبا دچار آلرژی شوند، بنابراین ترجیح داده می شود تست حساسیت را با استفاده از روغن جوجوبا در ناحیه کوچکی از پوست که در معرض دید نیست انجام دهید تا ببینید آیا واکنش های آلرژیک وجود دارد یا خیر. در صورت بروز هرگونه واکنش مانند قرمزی، خارش و شوک آنافیلاکتیک، باید از استفاده روغن جوجوبا بر روی پوست خودداری کنید.

  • شایان ذکر است که روغن جوجوبا نباید به صورت خوراکی مصرف شود. زیرا ممکن است عوارض جانبی شدیدی مانند:اسهال، دل درد، خشکی چشم ایجاد کند.

منابع :

www.healthline.com/health/jojoba-oil-for-hair

www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-618/jojoba