به گزارش اکونا پرس،

محمدحسن قوسیان مقدم در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما؛ با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد استفاده نکردن از واکسن کرونا از کشور‌های غربی به دلیل افزایش آمار تلفات در کشور انگلیس و بد عهدی آمریکا، افزود: در حال حاضر با وجود تزریق واکسن کرونا در کشور‌های آمریکا و انگلیس که مدعی کشف واکسن هستند شاهد افزایش آمار تلفات انسانی هستیم در حالی که در کشور خودمان این آمار به دو رقم کاهش یافته است.
وی ادامه داد: در کشوری با حدود ۸۰ میلیون جمعیت با ورود ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار دوز واکسن تاثیر چشم گیری در روند کنترل این بیماری شاهد نخواهیم بود.
قوسیان مقدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را یک عامل مهم در کاهش تلفات برشمرد و گفت: قرار بود ۱۵۰ هزار دوز واکسن فایزر توسط انجمن خیریه ایرانیان مقیم آمریکا اهدا شود که با طرح استفاده نکردن از واکسن‌های اروپایی، جمعیت هلال احمر در تاریخ ۱۹ دی انصراف رسمی خود را از دریافت این واکسن اعلام کرد.
وی با اشاره به اینکه مبلغی برای خرید این واکسن به هیچ کشور اروپایی و آمریکایی واریز نشده است، افزود: در حال حاضر برای خرید واکسن با کشور‌های شرقی در حال رایزنی هستیم.
سخنگوی جمعیت هلال احمر با اشاره به مسئولیت هر کشور در خرید واکسن از لحاظ صحت و سلامت گفت: برای خرید واکسن باید علاوه بر تامین به موقع ارز مورد نیاز و دقت و توجه به سلامت واکسن‌های خریداری شده، حتماً مراجعه نظارتی و تعیین کننده در زمان خرید باشد تا صحت و سلامت را تایید کنند.
وی سازمان غذا و دارو را مرجع رسمی تایید واکسن کرونا شمرد و گفت: باید پیش از خرید و ورود این واکسن به ایران گواهی تایید سلامت صادر شود.
قوسیان مقدم با اشاره به سومین مرحله شیوع کرونا در مهر و آبان، افزود: جمعیت هلال احمر به درخواست وزارت بهداشت، موضوع خرید واکسن با نظر وزارت بهداشت را مطرح کرده بود.
وی با اشاره به قدمت ۱۰۰ ساله ایران در تولید انواع واکسن‌ها در مراکز تحقیقاتی بسیار تخصصی داخلی، گفت: باید آمادگی‌های لازم برای تولید انبوه این واکسن فراهم شود.
وی با اشاره به کاهش میزان تلفات با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی توسط خود مردم گفت: اگر مردم به همین شیوه ادامه دهند ما با آمار تک رقمی ابتلا و تلفات روبرو خواهیم شد.