به گزارش اکونا پرس،

دکتر محمد وجگانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در این خصوص توضیح داد: ایران یکی از کشورهایی است که از ده ها سال گذشته در تولید واکسن پیشینه دارد و تاکنون واکسن های متعددی را تولید کرده است.

وی به پیشینه حدود یک قرن کشور در تولید واکسن اشاره کرد و گفت: ما سال هاست که از فناوری ساخت واکسن برخورداریم. موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، یکی از هفت موسسه مهم تولید واکسن در دنیا است که به همراه انستیتوپاستور ایران در طول یک قرن اخیر از مراکز مهم تولید واکسن در خاورمیانه به شمار می روند و به موفقیت های خوبی نیز دست یافته اند.

۹ واکسن در ایران تولید می شود

وجگانی بیان داشت: در حال حاضر هفت واکسن در موسسه تحقیقات واکسن و سرم رازی و ۲ واکسن دیگر در انستیتو پاستور ایران تولید می شود.

وی ادامه داد: واکسن کزاز، دیفتری بر پایه پروتئین، سیاه سرفه، واکسن با ویروس کشته شده و تحت واحد و واکسن های اوریون، سرخک، سرخجه و فلج اطفال از واکسن های ویروسی تخفیف حدت یافته هستند که در موسسه رازی تولید می شوند. واکسن «هپاتیت B» و «ب ث ژ» نیز از دیگر واکسن های تولیدی انستیتو پاستور ایران هستند.

رئیس انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران با اشاره به اینکه تولید واکسن برای ایران کار جدیدی نیست، گفت: در حال حاضر هم واکسن های انسانی و هم واکسن های دام و طیور در حد انبوه و حتی صادراتی در کشور تولید می شوند.

وی ادامه داد: افراد بزرگ و دانشمندان سرشناس داخلی و بین المللی در راه اندازی چرخه تولید واکسن در موسسه سرم سازی رازی و انستیتو پاستور نقش داشته اند. ما در تولید واکسن یک سابقه طولانی داریم و امروزه اغلب واکسن های مورد استفاده هموطنان ما از واکسن های تولید داخل است که بعضا به کشورهای دیگر هم صادر می شود.

رئیس انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران ادامه داد: زیرساخت تولید واکسن کرونا در ایران وجود دارد، تولید نخستین واکسن ایرانی کرونا نشان دهنده این موضوع است و چندین نوع دیگر واکسن هم در آستانه ورود به تست بالینی هستند.

وی بیان داشت: ساخت انواع واکسن های کرونا هم برای محققان ما یک امر کاملا دست یافتی و قابل انجام است.

وجگانی در پاسخ به این سوال که آیا ویروس غیرفعال هم واکسن محسوب می شود، گفت: در واکسیناسیون اصل این است که واکسن قدرت ایمنی زایی داشته باشد اما قدرت بیماری زایی نداشته باشد لذا از قدیم الایام از میکروارگانیزم های کشته یا غیرفعال شده به عنوان واکسن استفاده می شده است.

وی با اشاره به اینکه واکسن فلج اطفال در برخی از کشورها به وسیله ویروس کشته شده تهیه می شود، گفت: در مورد ساخت واکسن کرونا هم انواع روش ها و تکنولوژی ها مطرح است و برخی از واکسن ها با استفاده از ویروس غیرفعال تولید می شوند.

وجگانی ادامه داد: در مورد ساخت واکسن های جدید از جمله کرونا با استفاده از نسل سوم ما احتیاج به برخی تکنولوژی های نو یا ابزارهای جدید داریم که تهیه و بکارگیری آنها کار مشکلی نیست.

به گزارش ایرنا، اولین تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با نام "کُوو ایران برکت" روز سه شنبه (نهم دی ماه) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، روی داوطلبان انجام شد.

دومین تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی نیز روزهای ۱۵ و ۱۶ دی ماه به چهار داوطلب دیگر صورت گرفت.

مجوز تزریق فاز اول واکسن ایرانی کرونا "کُوو ایران برکت" به داوطلبان مرحله سوم نیز توسط کمیته پایش داده و ایمنی صادر شده و قرار است طی امروز و فردا این واکسن به هفت داوطلب دیگر تزریق شود.