به گزارش اکونا پرس،

کامپوزیت‌ها می‌توانند رنگ و فرم و چرخش دندان‌ها را اصلاح کنند یا فاصله بین دندان‌ها را ببندند. در این روش دندان‌ها تراش نمی‌خورند و کامپوزیت دندان روی سطح دندان چسبانده می‌شوند. کامپوزیت ها موادی هستند که به صورت لایه ای روی دندان قرار می گیرند و انواع متفاوتی دارند و به طور کلی به چهار گروه کامپوزیت نوع هیبرید,کامپوزیت میکروفیلد,کامپوزیت نانوفیلد,IPS ونیره ها تقسیم می شوند و هرکدام قابلیت و جایگاه متفاوتی دادند. کامپوزیت نوع هیبرید: کامپوزیت‌های دندان‌های خلفی ذرات بزرگتر و استحکام بیشتری دارند و معمولا از نوع هیبرید هستند. کامپوزیت میکروفیلد: برای ترمیم دندان‌های جلویی از کامپوزیت‌های میکروفیلد استفاده می‌شود که ذرات ریزتر و استحکام کمتری دارند اما در عوض سطح صاف‌تر و براق‌تر و درخشان‌تری بعد از پالیش از خود به جای می‌گذارند. هر اندازه که سطح کامپوزیت صاف‌تر باشد رنگ گرفتن آن و نیاز به پالیش‌های دوره‌ای به مرور زمان کمتر خواهد شد. کامپوزیت نانوفیلد: امروزه کامپوزیت‌های نانوفیلد هم در بازار هستند تا بتوانیم استحکام و زیبایی را همزمان در ترمیم دندان‌ها به دست بیاوریم. IPS ونیرها (یا کامپوزیت ای پی اس): یکی دیگر از انواع کامپوزیت که جدیدا مورد استفاده قرار می‌گیرد، IPS ونیرها (کامپوزیت های سرامیکی ) هستند. این کامپوزیت‌ ها به علت داشتن ذرات سرامیکی نسبت به نسل‌های قبل دارای ثبات رنگ و استحکام بالاتری هستند و بیشترین تشابه ظاهری را به لمینت های سرامیکی دارند. تمام انواع کامپوزیت‌ها در رنگ‌های مختلفی ارائه می‌شوند. این رنگ‌ها از رنج رنگ نرمال گرفته تا رنگ‌های بسیار سفید و یخچالی در دسترس هستند.

موارد درمانی استفاده از کامپوزیت دندان درمان کامپوزیت دندان، برای موارد و مشکلات دندانی بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای آشنایی بیشتر موارد استفاده از کامپوزیت دندان در ادامه آورده شده است. اگر دارای یکی از مشکلات زیر باشید می‌توانید از درمان کامپوزیت برای اصلاح شکل ظاهری دندان‌هایتان بهره‌مند شوید.

 مزایا و معایب کامپوزیت باید بدانید که هر روش درمانی دارای یک سری مزایا و معایب است که آگاهی از آنها کمک می‌کند تا با توجه به شرایط دندان خود، شیوه درمانی درست و مناسب را انتخاب نمایید. البته بهتر است که به توصیه دندانپزشک خود توجه کنید زیرا او با علم خود و وضعیت دندان‌ها و لثه‌های شما درست‌ترین درمان را پیشنهاد می‌دهد.

مراحل انجام کار کامپوزیت دندان قبل از انجام درمان زیبایی ابتدا باید سلامت کامل لثه‌ها بررسی شود و هر گونه التهاب لثه درمان شود. بعضی از پوسیدگی‌ها در دندان‌های جلو را می‌توان همزمان با انجام درمان زیبایی برداشت و ترمیم کرد.

چگونگی مراقبت‌های پس از درمان کامپوزیت شکستن پسته، تخمه، بادام و انواع خوراکی‌های سخت یا جویدن یخ، ته دیگ و… با دندان‌های طبیعی بسیار آسیب‌زاست. این آسیب در مورد دندان کامپوزیت شده بسیار جدی‌تر است و در صورت عدم مراقبت احتمال شکستگی یا لب‌پریدگی در آنها بسیار بیشتر می‌شود. عاداتی مثل نگه‌داشتن سوزن، گیره مو یا هر جسم خارجی دیگر با دندان باعث آسیب به کامپوزیت‌ها می‌شود. در واقع آن چیزی که طول عمر کامپوزیت دندان را تضمین می‌کند نحوه نگهداری آن است. مسواک و نخ دندان و سایر مراقبت‌های بهداشتی که به صلاحدید پزشک به شما توصیه می‌شود لازم است کاملا دقیق و منظم انجام شود تا از رخ دادن پوسیدگی‌های بعدی جلوگیری شود. مصرف مواد رنگی مثل چای و قهوه و دخانیات (سیگار و قلیان) را در تمام درمان‌های زیبایی باید به حداقل رساند. تاثیر مواد رنگی در مورد کامپوزیت دندان (مواد همرنگ دندان) بیشتر از لمینت سرامیکی دندان و روکش دندان است. این مراقبت در بلیچینگ دندان هم بسیار اساسی است. کامپوزیت دندان در صورت شکستگی باید ترمیم شود.

جمع آوری توسط کلینیک دندانپزشکی ماهان

مدیر روابط عمومی/دکتر کسری شیروانی