دلیل این موضوع هم این است که طلاق طبق قانون در اختیار مرد است. البته در قانون شرایط هم پیش بینی شده که طبق آن ها به درخواست طلاق از طرف زن هم رسیدگی شود و در این مطلب ما می خواهیم در مورد همین موضوع صحبت کنیم. اولین پیشنهادی که برای شما داریم این است که برای طلاق از طرف زن حتما از یک وکیل مجرب و متخصص کمک بگیرید. بدون کمک گرفتن از وکیل پیروزی در چنین پرونده هایی به شدت سخت است. برای اینکه شما روند طلاق از طرف زوجه را آغاز کنید ابتدا باید به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه نمایید نسبت به ثبت مراحل طلاق زوجه در این دفاتر اقدام کنید. دادخواست و درخواست طلاق از طرف زوجه ابتدا در مراکز الکترونیکی ثبت می شود و بعد از آن به دادگاه خانواده ارسال می گردد. پس از آن که درخواست شما به دادگاه ارجاع داده شد، برای انجام بقیه مراحل طلاق باید به دادگاه مراجعه کنید. معمولاً طلاق از طرف زن برای اینکه روند خود را طی کند در ۳ دادگاه  بدوی، دادگاه تجدید نظر استان و دیوان عالی کشور در صورت اعتراض، باید بررسی شود. برای اینکه مراحل طلاق از طرف زوجه انجام شود چیزی در حدود یک سال زمان می خواهد. تنها در صورتی که مراحل طلاق از طرف زن سریعتر انجام می شود که هیچ کدام از طرفین نسبت به رای دادگاه بدوی و یا حداقل تجدیدنظر اعتراضی نداشته باشند.

مهم ترین دلایل طلاق یکطرفه زن

همانطور که در ابتدا هم اشاره کرد این پرونده های طلاق از طرف زن بسیار سخت و پیچیده هستند، زن تنها در شرایط خاصی می‌تواند نسبت به طلاق یک طرفه اقدام کند. اولین دلایلی که زن با استناد به آنها می تواند درخواست طلاق خودش را به دادگاه ارسال کند، اثبات یکی از شرایط گفته شده در سند ازدواج است. در سند ازدواج ۱۲ شرط گذاشته می شود که در صورتی که هر کدام از آنها انجام نشود زوجه می تواند نسبت به درخواست طلاق یک طرفه اقدام کند. موضوع دیگری که زن با استناد به آن می تواند نسبت به طلاق اقدام کند، اثبات عسر و حرج است. عسر و حرج در واقع به شرایطی گفته می شود که زندگی برای زوجه به شدت مشکل شود و آن شرایط غیر قابل تحمل باشد و همسر او برای رفع مشکلات اقدامی نکند. یکی از دلایل دیگری که موجب درخواست طلاق از طرف زوجه می شود، اعتیاد شوهرش به مواد مخدر یا مریضی صعب‌العلاج او است. نپرداختن نفقه و مشکلات مالی هم اگر در طی شش ماه به صورت پشت سر هم اتفاق بیفتد می‌تواند باعث طلاق گرفتن زن شود. همچنین عدم معاشرت مناسب و مشکلات زناشویی ناشی از عیوب مرد هم از دیگر دلایل عمده ای هستند که زن با استناد به آنها می تواند درخواست طلاق کند. در صورتی هم که شوهر جرم مرتکب شده باشد و به دلیل آن محکومیت زندان چند ساله داشته باشد زن می تواند درخواست طلاق داشته باشد.

برای طلاق گرفتن، زن چه میزان هزینه ای باید پرداخت کند؟

هزینه طلاق از طرف زن با توجه به اینکه پرونده او با پیچیدگی ها و سختی های بیشتری نسبت به سایر پرونده‌های طلاق برخوردار است طبیعی است که کمی بیشتر باشد. البته این هزینه مربوط به روند ثبت دادخواست و دادرسی و مسائل جانبی رسیدگی به پرونده مثل تهیه مدارک، پرینت گرفتن، کپی گرفتن و ... است. اما این هزینه می‌تواند بیشتر هم باشد و آن در شرایطی است که زن تصمیم بگیرد برای رسیدگی به پرونده خودش از یک وکیل مجرب استفاده کند. طبیعی است که استفاده از وکیل هزینه جدا از هزینه های قبلی که به آن اشاره کردیم به زن تحمیل می کند. اما با توجه به اینکه وکیل در این که سریعتر پرونده به نتیجه برسد و همچنین با پیروزی زوجه همراه باشد می تواند به شدت تاثیرگذار باشد پس ما هم توصیه می کنیم حتماً برای رسیدگی به پرونده طلاق از طرف زن از یک وکیل مجرب و متخصص کمک بگیرید و به هزینه آن توجه زیادی نداشته باشید.