به گزارش اکونا پرس،

نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، "شینا انصاری"با بیان اینکه تمام معضلات محیط زیستی از جمله آلودگی هوا، آب و خاک، جنگل زدایی، فرسایش خاک، تهدید منابع آب های زیرزمینی و غیره در کنارهم باعث شده تا آسیب پذیری و شکنندگی کره زمین بیش از پیش احساس شود، گفت: ویروس کووید 19 و شیوع بیماری کرونا که حدود 2 سال جهان با آن مواجه شده، نشان داد که بشر با وجود دستاوردهای بزرگی که تا به حال کسب کرده، هنوز در مقابل عظمت طبیعت و پیچیدگی های آن ناتوان است.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اضهار کرد: "احیاء زمین" شعار امسال روز جهانی زمین پاک خاطرنشان می کند که باید در نحوه تعامل و رفتارمان با طبیعت بازنگری و آن را اصلاح کنیم. همچنین به واسطه آسیب ها و تخریب هایی که به کره زمین وارد و با دستکاری ها و بهره کشی های مختلف، منابع طبیعی را دستخوش تغییرات اساسی کرده ایم، کره زمین را مرمت و بازسازی کنیم چراکه در این جهان هستی فقط و فقط یک سیاره بنام زمین وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ادامه بقا و حیات ما و نسل های آتی در گرو حفظ کره زمین است، افزود: برای تحقق این مهم اقدامات گوناگونی می توان انجام داد. به طور مثال در حوزه مدیریت پسماند با کاهش مصرف گرایی و کاهش تولید پسماند در وهله اول و تفکیک پسماند در مبدا در وهله دوم می توان به این امر کمک کرد.

انصاری در ادامه، کاشت درختان و گسترش فضای سبز، کاهش مصرف منابع از جمله آب و انرژی و مصرف بهینه آن ها، کاهش مصرف کاغذ و در پی آن کاهش قطع درختان از جمله اقدامات در راستای حفاظت از منابع طبیعی دانست و گفت: در این میان موضوع مصرف آب بسیار حائز اهمیت است که می توانیم با درنظر گرفتن تدابیر لازم و بکارگیری راهکارهای ساده برداشت از آب های زیرزمینی را کاهش دهیم.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار خاطرنشان ساخت: در حوزه حمل و نقل، کاهش مصرف سوخت های فسیلی که باعث کاهش انتشار کربن و در پی آن کاهش گازهای گلخانه ای و در نهایت کاهش تشدید گرمایش زمین می شود، از دیگر راهکارهایی است که به حفاظت از زمین کمک می کند.

وی در پایان با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی است، گفت: قطعا جلوگیری از تخریب ها و حفظ ذخایر ارزشمند اکولوژیک سرزمینمان نیازمند وضع قوانین و اسناد بالادستی توسط نهادهای حاکمیتی و نظارتی است اما فراموش نکنیم که ما تک تک افراد جامعه در مقابل منابع طبیعی این نعمات خدادادی مسئولیم و باید با یک عزم جدی برای حفظ و صیانت از محیط زیست و کره زمین مان تلاش کنیم.