به گزارش اکونا پرس،

اهمیت صنعت دارو در کشور بر  کسی پوشیده نیست  اما چالش ها و توسعه صنعت دارویی یکی از مهمترین موضوعاتی است که در این گزارش به آن پرداخته می شود شاید برای برخی از افراد اتفاق افتاده باشد که برای پیدا کردن یک  داروی خاص همچون انسولین از این داروخانه به آن داروخانه  مراجعه کرده باشند. دست آخر این دارو به دست نمی آید و یا آنکه هزینه گزافی را برای آن پرداخت می‌کنند.

 اما پشت پرده این نابسامانی‌ها چیست؟ مهمترین علل بروز برخی موارد کمبود دارو شامل مشکل تامین ارز( ارز با منشاء اروپا و غرب)، مشکل نقدینگی صنعت( ناتوانی در خرید مواد، ترخیص مواد، بازپرداخت بدهی هاو..)، طلب شرکت های دارویی از بیمه ها و وزارت بهداشت، طولانی شدن دوره وصول مطالبات شرکت‌های دارویی( به طور متوسط ۳۲۰ روز)، افزایش هزینه های مالی، پر شدن سقف تسهیلات و عدم امکان دریافت وام، گران شدن مواد اولیه و سایر نهادهای تولید و در نتیجه زیان ده شدن تولید برخی محصولات دارویی، عدم ترخیص به موقع دارو و مواد اولیه دارویی از گمرک است.

 علیرغم آنکه شرکت‌های اروپایی و آمریکایی اعلام می‌کنند  نسبت به تحریم دارو منفعل هستند اما کشور در عمل برای تامین ارز با منشاء اروپا و غرب و تامین دارو به عنوان یک نیاز انسانی کشور با مشکل مواجه است.

 طلب شرکتهای دارویی از بیمه‌ها و وزارت بهداشت به صورت یک زنجیره ادامه پیدا می کند به صورتی که بیمه ها طلب داروخانه‌ها را نمی‌دهند و داروخانه ها نیز طلب به شرکتهای دارویی.  همین امر موجب طولانی شدن دوره وصول مطالبات شرکتهای دارویی می شود.

 نکته جالب این است که هیچ شرکت دارویی  امکان هر افزایش قیمت حتی در صورت افزایش نهاده های  تولید را ندارد  و قیمت دستوری شرکتهای دارویی را متضرر کرده است.