به گزارش اکونا پرس،

به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران احمد مسجدجامعی که در جلسه علنی روز یکشنبه 26 اردیبهشت در صحن شورا سخن می‌گفت، با بیان این مطلب افزود: به مردم افغانستان تسلیت می‌گویم؛ جناب فردوسی که این روزها بزرگداشت ایشان هم هست، می‌گوید خواستگاه اولین انسان ایرانی، کیومرث یا گل شاه در جایی از خراسان بوده که امروز افغانستان است.

وی افزود: ما به لحاظ تاریخی و فرهنگی جدا از مرزهای جغرافیایی پیوستگی زیادی با افغانستان داریم؛ آنها در زبان، شعر، داستان و ادب بزرگان مشترکی از جمله ناصر خسرو  و مولوی که از لحاظ جایگاه فیزیکی و جغرافیایی در معنای امروزی در افغانستان بوده‌اند، با ما دارند.

مسجد جامعی گفت: ماجراهای تلخی که در افغانستان اتفاق افتاد و همچنان ادامه دارد مصداق این قول فردوسی است: زیان کسان از پی سود خویش/ بجویند و دین اندر آرند پیش

وی اضافه کرد: به نام دین در یکی از روزهای ماه مبارک رمضان دختران نوجوان با وضعی فجیع و به بدترین شکل کشته شدند که این اتفاق بسیار تلخی است؛ البته ما در ابراز همدردی با مردم افغانستان اقداماتی را انجام داده‌ایم اما به نظر من، اینها کارهای معمولی بوده است.

وی خطاب به ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران که اداره جلسه را به عهده داشت گفت: می‌خواهم شما یا آقای هاشمی با شهردار کابل یا مدیریت شهری کابل تماس بگیرید و مراتب تسلیت مردم تهران را به آنها برسانید و اعلام کنید که اگر کاری از ما بر می‌آید انجام دهیم؛ آقای شهردار که با مدیران کلان شهرهای اروپایی‌ در تماس هستند.

مسجدجامعی گفت: با توجه به جایگاه مردمی شورا و اینکه این همسایگی دیرین در تهران امروز هم بسیار نقش دارد و اگر افغانستانی‌ها در ایران نباشند با کمبودهای زیادی روبه رو هستیم و با وجود اینکه آنها با و ما با آنها مهربان هستیم، در این قضیه واکنش جدی و پسندیده از سوی مدیریت شهری برای همدردی با مردم مظلوم و ستمدیده افغانستان صورت نگرفته است.

وی افزود: ما به شهرداران اروپایی رهنمود می‌دهیم و رهنمود می‌گیریم اما برای افغانستانی‌ها که همسایه ما هم هستند هیچ اقدام جدی صورت نگرفته است.

 

همدردی با مردم غزه

مسجدجامعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وقایع و درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی گفت خطاب به مدیر جلسه شورا گفت: موضوع دیگر درباره غزه است؛ به هر حال آنها با دشمن مشترک ما در حال جنگ هستند و من خواهشمندم شما از طرف مردم و شورای شهر تهران با آنها تماس گرفته و ابراز همدردی با آنها داشته باشید.

وی افزود: خاطرم هست در سالی که مسئولیت اداره جلسات بر عهده من بود اتفاق مشابهی افتاد که در آن زمان تلاش‌های بیشتری در این زمینه صورت گرفت؛ به نظرم شورای شهر باید کم کاری همکاران در بخش‌های مدیریت اجرایی را جبران کند.

مسجدجامعی بار دیگر خطاب به امینی گفت: می‌خواهم جنابعالی یا آقای هاشمی به عنوان شورای شهر تهران و از طریق ارتباطی که برقرار می‌کنید هم تسلیت بگویید و هم اگر امکان داشت و زمینه فراهم بود مساعدت و یا کاری برای آنها انجام دهیم؛ این به نوعی همدلی و همکاری است با کسانی که با ما تاریخ مشترک داشته‌اند و یا امروز با دشمن مشترک ما مبارزه می‌کنند.