به گزارش اکونا پرس،

به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، در روز یکشنبه دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، آیین امضای تفاهم نامه همکاری مشترک شهرداری تهران و دانشگاه تهران در بوستان گفتگو و همچنین کلنگ زنی باغ گیاه‌شناسی و پارک موزه علم تهران با حضور سید آرش حسینی میلانی عضو شورا،  پیروز حناچی، علی‌محمد مختاری رییس سازمان فضای سبز شهرداری تهران، و دکتر نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران برگزار شد.

علی‌محمد مختاری در خصوص رویکرد های شهرداری تهران در تعالی شهر تهران گفت: رویکرد شهرداری تهران در حوزه فضای سبز در مسیر تعالی سطح گردشگری شهر تهران و مقابله با آلودگی هوا و استفاده بهینه از امکانات بومی و توسعه پایدار شهر تهران است.

مختاری ادامه داد: با اجرای پروژه باغ گیاه‌شناسی محیطی علمی و فرهنگی در بستری برای آشنایی شهروندان با گیاه شناسی و مبانی زیست پایدار و همچنین یک ایستگاه تحقیقاتی برای انجام پژوهش و مطالعه در حوزه گیاه‌شناسی در سطح شهر تهران، ایجاد می‌شود.

وی افزود: کشور ما بیش از هشت هزار گونه گیاهی از نظر قلمرو زیست گیاهی می‌تواند در جهان اول قرار بگیرد.

مختاری در همین راستا گفت: حدود دو هزار گونه بومی گیاهی در ایران وجود دارد که متاسفانه به علل سلیقه ای و غیر علمی در کلانشهر های ما مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

کشورهای همسایه ما در صادرات گونه های گیاهی حرف اول را در بازارهای جهانی میزنند و این درحالیست که کشور ما می‌تواند حرف اول را در بازارهای جهانی گونه های گیاهی بزند اما متاسفانه امکان حضور در بازارهای جهانی را نداریم چراکه هم در زمینه بسته بندی و حمل و نقل ضعیف عمل می‌کنیم.

وی ادامه داد: اما با این تنوع گونه های گیاهی در کشور، بویژه با بحران آب، می‌توانیم از پس آب تصفیه شده استفاده کنیم.

سپس پیروز حناچی گفت: با وجود این هشت هزار گونه گیاهی در کشور، کسانی که در کشور ما زندگی می‌کنند، با این گونه ها آشنایی ندارند. امیدواریم که با آغاز فعالیت این برنامه در سطح شهر تهران و توسعه بیش از پیش آن در سال های آتی، فضای شما بگیرد که هم شهر و هم شهروندان از آن بهره ببرند.

حناچی افزود: در همین راستا هم محدوده بزرگی در منطقه هرندی به فضای سبز تبدیل شده است و به تازگی افتتاح شده است و باشد که بعنوان باقیات و صالحات در دستگاه الهی ثبت شود.