به گزارش اکونا پرس،

سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان امروز در جلسه ستاد کرونای استان گلستان گفت: تا پایان پاییز کل جمعیت هدف کشور چه با واردات واکسن‌هایی که قرارداد داریم و چه با واکسن‌های تولید داخل واکسینه می شوند.

او درباره آخرین وضعیت واکسن ها گفت : شنبه از واکسن اسپوتنیک ایرانی رونمایی می‌شود ، واکسن رازی فاز اول را طی کرده است و در مرحله مرحله دوم قرار دارد و سیناژن هم در حال طی کردن فاز دوم است و در مجموع هفت پلتفرم را در حال بررسی و آزمایش بالینی داریم تا با قدرت به نتایج دلخواه برسیم.

او افزود : روزی که ما ساخت واکسن را آغاز کردیم خیلی‌ها به ما خندیدند اما باید اعلام کنم علاوه بر تامین نیاز داخل تا پایان پاییز ، از ابتدای زمستان می‌توانیم صادرکننده واکسن باشیم .

به گفته وزیر بهداشت ، سه‌شنبه «واکسن پاستور» مجوز مصرف اضطراری خواهد گرفت و بررسی‌ها نشان داده واکسن پاستور ۶۲ درصد قدرت اثرگذاری خواهد داشت که ۶ برابر واکسن آسترازنیکا اثرگذاری دارد.

وزیر بهداشت همچنین گفت : امسال ۱۴ هزار تخت به بیمارستان های کشور اضافه می شود ، ما در زمان بدترین تحریم‌ها، میزان تخت‌های آی سی یو را دو برابر کردیم و طی یک سال ۱۸۰ دستگاه سی تی اسکن به مناطق محروم کشور فرستادیم .

او ادامه داد : ۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه کمک تنفسی در کشور تزریق شد و نه تنها بیمار کرونایی برای تخت بیمارستانی آواره نشد بلکه بیمار صدمه‌دیده مغزی نیز آواره نشدند.

او افزود : من و همکارانم در کرونا بسیار رنج کشیدیم و در آن ایام سخت هر کس که با ما همراهی کرد تا آخر عمر قدردانش خواهیم بود و خداروشکر ثمره آن این بود که یک بیمار کرونایی پشت در بیمارستان نماند.

بیش از ۲۵۰ هزار بیمار افاغنه را در کشور رایگان درمان و مرخص کردیم

وزیربهداشت همچنین اضافه کرد: بیش از ۲۵۰ هزار بیمار افاغنه را در کشور رایگان درمان و مرخص کردیم و ثابت کردیم برای ما نژاد، ملیت، قومیت و یا موضوع دیگری در درمان و مقابله با کرونا ملاک نیست بلکه ملاک ما خدمت و انسانیت بوده است.

نمکی گفت:  نگران پیک‌های بعدی هستیم و به همین خاطر تلاش داریم طرحها هرچه سریع‌تر افتتاح شود تا برای وزیر آینده شرایط بهتری برای مقابله با کرونا ایجاد شود.

وی اضافه کرد: در طول یک سال ۴۷۰ اکسیژن‌ساز برای کشور تزریق کردیم و در این راستا سختی‌های بسیار زیادی را تحمل کردیم.

ویروس هندی و ویروس آفریقایی را در کشور داریم

وزیر بهداشت بیان کرد: ویروس هندی و ویروس آفریقایی را در کشور داریم و حتی استان‌هایی مثل کرمان، یزد و آذربایجان غربی ویروس آفریقایی را یک ماه پیش شناسایی کردند و ما با بیداری مستمر اجازه ندادیم گسترش یابد.

نمکی گفت: در حال حاضر در برخی از استان‌ها مثل هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان به شدت گرفتاریم.

وی اضافه کرد: من از استاندار و رئیس دانشگاه می‌خواهم با توجه به حجم سفر‌های بین گلستان و سیستان و‌بلوچستان، موضوع را به شدت مراقبت و کنترل کنند.

حمایت ویژه آقای رئیسی برای برخورد با متخلفان قابل تقدیر است

وزیر بهداشت همچنین در ادامه جلسه ستاد کرونای گلستان گفت: مدیریت کرونا در آینده نمره کشور‌ها خواهد شد و یکی از کسانی که در این راه ما را ویژه حمایت کرد آقای رئیسی بود و دستورات قاطعی برای برخورد با متخلفان صادر می‌کرد و برای سفر‌های استانی بدون استثناء از ما نظر می‌خواستند و کاملا هماهنگی می‌کردند و از دفتر ما استعلام می‌کردند.

او افزود: استان گلستان در صدر استان‌های موفق در مدیریت کرونا بوده است که از ستاد استانی و بخصوص استاندار و مجموعه سپاه که در طرح شهید سلیمانی کمک‌های بسیار خوبی داشتند تشکر می‌کنم.

 

یک بیمار با ویروس انگلیسی پشت درب هیچ بیمارستانی آواره نشد
نمکی بیان کرد: ویروس انگلیسی چند برابر ویروس چینی قدرت انتقال و مرگ و میر داشت و به همکارانم در موج چهارم اعلام کردم که خودتان را برای یکی از سهمگین‌ترین امواج اپیدمی آماده کنید.

نمکی گفت: بزرگترین دستاورد جمهوری اسلامی در اوج تحریم این بود که یک بیمار با ویروس انگلیسی پشت درب هیچ بیمارستانی آواره نشد و یک بیمار به دلیل بی‌پولی پشت درب بیمارستان سرگردان نشد.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از  صبح امروز در سفری 2 روزه به گلستان آمده است.