در خصوص تعمیر دینام کولر آبی نکات بسیار مهمی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

ساختار دینام به صورت کلی

اجزاء دینام کولر آبی شامل: پوسته دینام، هسته سیم پیچی، روتور، پولی، یاتاقان می‌باشد. در ادامه هر کدام از این اجزاء را به صورت خلاصه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پوسته دینام‌:

پوسته دینام معمولا از ورق‌های آهنی ساخته شده و قطر آن بین دو دهم تا چهار دهم سانتی‌متر است.

هسته سیم پیچی:

بسیاری از شرکت‌ها و تعمیرکاران از سیم پیچی آلومینیومی برای هسته سیم پیچ موتور کولر استفاده می‌کنند که این کار موجب سود بیشتر آن‌ها و ضرر مشتری می‌شود. در حقیقت باید از سیم پیچ مسی برای هسته سیم پیچی استفاده شود.

برخی از افراد بر این باورند که سیم پیچ آلومینیومی با سیم پیچ مسی تفاوت خاصی ندارد، که باوری کاملا اشتباه و نادرست است. سیم پیچی مسی به مراتب از طول عمر بالاتری در مقایسه با سیم پیچ آلومینیومی برخوردار می‌باشد.

تمام کارخانه‌های معتبر و معروف تولید کننده دینام، از سیم پیچی مسی برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند.

اگر تمایل به تعمیر دینام سوخته کولر خود را دارید، توصیه می‌کنیم از سیم پیچی مسی استفاده کنید. به این ترتیب تعمیر دینام شما کاملا اصولی صورت گرفته و طول عمر و دوام آن افزایش می‌یابد.

روتور دینام کولر:

در کولرهای آبی از روتورهای بی‌سیم برای برای دینام استفاده می‌شود. این روتورها دارای یک کلید گریز از مرکز بوده که وظیفه جابه جایی درور دینام از دور کند (900) به دور تند (1400) را بر عهده دارند. وظیفه دیگر آن‌ها روشن و یا خاموش کردن دینام کولر است.

دقت داشته باشید که جنس شفت داخلی روتور از آهن صیقل خورده بوده که بلبرینگ‌ها در آن جا قرار می‌گیرند. به همین دلیل استاندارد و باکیفیت بودن آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. در صورت استفاده از روتور بی‌کیفیت، امکان کاهش عمر بلبرینگ‌ها و بروز خرابی در آن‌ها افزایش می‌یابد.

Untitled1

پولی:

پولی دینام کولر در سایزهای مختلفی مانند: 60، 65، 70، 75، 80، 85، 90 تولید و ارائه می‌شوند. پولی را معمولا براساس پولی بسته شده روی دینام کولر انتخاب می‌کنند. برخی افراد به دلیل تمایل به افزایش میزان باد دهی، پولی بزرگ‌تری را برای دینام تهیه می‌کنند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که هر چقدر میزان باد دهی افزایش می‌یابد، فشار بر روی دینام نیز بیشتر می‌شود.

به همین دلیل برای این کار علاوه‌بر انتخاب پولی باکیفیت و مناسب، از فردی متخصص و حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید.

درب‌های دینام:

دینام کولر دارای دو درب آلومینیومی بوده که سایز آن‌ها حتما باید استاندارد باشد. این درب‌ها در انواع بلبرینگ و بوش تولید و ارائه می‌شوند. در کارخانه‌ها برای افزایش طول عمر و سرویس راحت درب‌ها، از نوع بوش استفاده می‌کنند.

از طرفی تعمیرکاران برای عدم تولید صدا و قوی شدن الکتروموتور، درب‌های بلبرینگی را جایگزین درب‌های بوش می‌کنند. دقت داشته باشید که بازدهی هر دو در مورد دینام کولر کاملا یکسان است؛ اما اگر می‌خواهید دینام کولر بی‌صدا کار کند، باید از درب‌های بلبرینگی استفاده کنید.

البته برای سرویس کردن درب‌های بلبرینگی باید با احتیاط و حساس عمل کرده و از تعمیرکاران حرفه‌ای کمک بگیرید. در درب‌های بوشی به دلیل حساسیت پایین‌تر، افراد غیر متخصص هم گاها می‌توانند کار سرویس درب‌ها را انجام دهند.

تعمیر دینام کولر

همانطور که اشاره کردیم، استفاده از قطعات باکیفیت برای تعمیر دینام و افزایش طول عمر مفید آن اهمیت زیادی دارد. در ادامه به انواع و دلایل سوختگی دینام و اهمیت استفاده از سیم لاکی باکیفیت در آن می‌پردازیم.

انواع سوختگی در موتور کولر آبی

سوختگی در موتور کولر آبی به شکل‌های گوناگونی اتفاق افتاده که هر کدام دلایل خاص خود را دارد. انواع سوختگی در دینام شامل موارد زیر می‌باشد:

سوختن به صورت کلی:

به دلیل مشکلات ولتاژی کل سیم پیچی بسیار داغ شده و موجب این نوع سوختگی می‌شود.

سوختن سیم پیچ:

سوختن سیم پیچی کولر آّبی گاها بر اثر مشکلات فنی رخ می‌دهد که تنها تعمیرکاران حرفه‌ای قادر به تشخیص آن می‌باشند.

سوختن نصف سیم پیچی:

استفاده از دو کنتاکتور و آُسیب دیدن یکی از آن‌ها موجب سوختن نصف سیم پیچی می‌شود.

سوختن سیم پیچ راه انداز:

اگر یکی از سیم پیچ‌های تک فاز بسوزد می‌تواند موجب سوختن سیم پیچ راه انداز بشود.

از بین رفتن یک فاز:

از بین رفتن یک فاز موجب کشیدن جریان زیاد و گرم شدن دینام می‌شود.

سوختن به صورت لکه‌ای:

زمانی که اتصال یک سیم به بدنه و یا اتصالی کوتاه بین سیم‌ها رخ دهد، این نوع سوختن اتفاق می‌افتد.

دلایل سوختن موتور کولر آبی

دلایل مختلف سوختن دینام یا موتور کولر به شرح زیر می‌باشد:

  • یکی از مهم‌ترین دلایل سوختن دینام، استفاده از سیم‌های لاکی بی‌کیفیت است. در صورت استفاده از سیم‌های لاکی بی‌کیفیت، تحمل حرارت کاهش یافته و موجب سوختن سیم پیچی کولر می‌شود.
  • یکی از دلایل دیگر سوختن سیم پیچی، نوسانات برقی است.
  • وجود آلودگی و گرد و غبار در یاتاقان‌ها موجب قفل کردن آن‌ها و در نتیجه سوختن موتور کولر می‌شود.
  • عدم روغن‌کاری به موقع قطعات موجب افزایش فشار بر موتور و سوختگی آن می‌شود.
  • استفاده از بوشن‌های بی‌کیفیت و بلبرینگی نبودن موتور کولر نیز می‌تواند از دیگر دلایلی سوختن زود هنگام سیم پیچی موتور کولر آبی باشد.
  • بی‌کیفیت بودن هسته آهنی و عایق‌بندی بین ورقه‌های فلزی و یا ترانس‌ها سوختگی سیم پیچی موتور را در پی دارد.
  • در صورت کار کردن کولر بدون آب، هوای داخلی آن گرم شده که در نهایت منجر به خرابی و نیاز به تعمیر الکتروموتور خواهد شد.
  • همانطور که می‌دانید، برای انجام سیم پیچی موتور، سیم زیادی مصرف می‌شود. از طرفی قیمت بالای مس موجب شده تا برخی از تعمیرکاران از میزان سیم کم‌تری برای سیم پیچی موتور استفاده کنند. این کار موجب بالا رفتن حرارت در مدار و سوختگی مجدد موتور می‌شود.

نکته: توجه به موارد ذکر شده می‌تواند از تا حد زیادی از خرابی و سوختگی دینام کولر جلوگیری کند.

Untitled2

تعمیر دینام و سیم پیچی مجدد یا تعویض آن

سیم پیچی اولیه در کارخانه‌ها روی بخش استاتور صورت می‌گیرد. این قسمت از موتور ثابت بوده و مواردی مانند: کیفیت، مصرف انرژی، سرعت، وزن و ... به آن دارد.

معمولا در زمان سوختن سیم پیچی‌های دینام، تنها به قطر و وزن سیم توجه می‌شود. در صورتی که عایق‌بندی از عوامل مهمی است که باید آن را مورد بررسی قرار دهند. این بی‌توجهی موجب کاهش بازدهی و کارایی دینام کولر می‌شود.

کولرهای آبی که سطح توان آن‌ها بالا باشد، بازدهی و عملکرد بهتری در مقایسه با سایر کولرهای آبی معمولی و متوسط دارند. اما به همان نسبت قیمت آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. با این حال صرف یک بار هزینه، می‌تواند در طی زمان از هزینه‌های اضافی دیگر و مصرف زیاد انرژی، جلوگیری کند.

به این نکته هم دقت داشته باشید که تعمیر دینام و یا سیم پیچی مجدد به مراتب هزینه پایین‌تری در مقایسه با خرید و تعویض آن دارد. به همین دلیل اگر عمر موتور سوخته کولر شما کم است، می‌توانید آن را تعمیر کنید.

پس به صورت کلی و ساده‌تر برای تصمیم‌گیری در مورد تعمیر دینام و یا تعویض آن مواردی مانند: هزینه تعمیر و یا تعویض، هزینه‌های بهره‌برداری در بلندمدت، عمر موتور، کارایی و بازده مورد انتظار، در دسترس بودن قطعه جدید، بهره‌برداری از قطعه در سیستم، مشخصات و ویژگی‌های موتور و طرح الکتریکی سیستم کولر را در نظر بگیرید.

جمع بندی:

در این مقاله به موارد و نکات مهم در مورد تعمیر دینام پرداختیم. همانطور که می‌دانید، تعمیر دینام کار حساس و تخصصی بوده و حتما باید توسط تعمیرکاران ماهر انجام شود. بیشتر سوختگی‌های سیم پیچی و موتور به دلیل بی‌دقتی و استفاده از مواد بی‌کیفیت به خصوص در زمان سیم پیچی موتور کولر اتفاق می‌افتد.

به همین دلیل از تعمیرکار خود بخواهید که از سیم لاکی و قطعات باکیفیت برای تعمیر دینام کولر شما استفاده کند. به هیچ عنوان برای کاهش هزینه‌های خود از وسایل بی‌کیفیت استفاده نکنید. عدم توجه به این موارد می‌تواند باعث خسارت‌های بیشتر و خرابی مکرر موتور را در پی داشته باشد.

با توجه به فرآیند سخت و پیچیده تعمیر دینام، بهتر است برای این کار از تعمیرکاران مجرب و کاربلد کمک بگیرید. شرکت تهویه گستر راگا یکی از بهترین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات در زمینه تعمیرات موتور کولر می‌باشد. این شرکت با افراد متخصص و حرفه‌ای همکاری کرده و تعمیر مشکلات مربوط به کولر شما را بر عهده می‌گیرد.

شرکت تهویه گستر راگا علاوه‌بر ارائه خدمات تعمیرات موتور کولر، در زمینه نگهداری و سرویس تاسیسات ساختمانی، سیستم‌های گرمایشی و ... نیز خدمات ارائه می‌دهد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در این زمینه، به وب سایت رسمی این شرکت به آدرس https://tahviehgostarraga.com مراجعه کنید.