به گزارش اکونا پرس،

دکتر سیما سادات لاری در گفت و گو با ایسنا، درباره وضعیت پیک پنجم کرونا در کشور، گفت: در حال حاضر تهران و ۹۱ شهرستان دیگر در کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته‌اند و با توجه به آغاز صعودی شدن روند بستری در برخی استان‌ها، بروز موج پنجم کرونا در کشور نزدیک است. این در حالی است که هنوز به طور کامل از موج چهارم کرونا خارج نشده بودیم و با توجه به شیوع سویه‌های جهش یافته کرونا به خصوص در استان‌های جنوب و جنوب شرقی، عدم رعایت مناسب پروتکل‌های بهداشتی، در آستانه ورود به خیز پنجم کرونا قرار داریم.

حضور تیم واکنش سریع کووید۱۹ در سیستان و بلوچستان

وی درباره شرایط بیماری در استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: در روزهای گذشته، معاون کل وزارت بهداشت و تیم واکنش سریع کووید ۱۹ در استان سیستان و بلوچستان حاضر شده و وضعیت بیماری در این استان و شرایط بیمارستان‌ها را بررسی کردند.

روند افزایشی کرونا در سیستان و بلوچستان از فروردین ماه تاکنون

لاری ادامه داد: تقریبا از نیمه فروردین ماه ۱۴۰۰ تاکنون شاهد روند افزایشی بیماران سرپایی مبتلا به کرونا در استان سیستان و بلوچستان بودیم و در ۵ هفته اخیر روند افزایشی بیماران سرپایی و بستری با شیب تندتری ادامه داشته است.

میزان ۶۰ درصدی تست های مثبت در سیستان و بلوچستان

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تست‌های مثبت کرونا در این استان به حدود ۶۰ درصد رسیده و موارد بستری مبتلا به کووید ۱۹ در سیستان و بلوچستان برای اولین بار پس از یک سال اخیر به میزان متوسط کشوری رسیده است.

"دلتا" در سیستان و بلوچستان

لاری درباره نوع ویروسی که در سیستان و بلوچستان در گردش است، گفت: شیوع ویروس جهش یافته کرونا از نوع دلتا در این استان و همچنین عدم رعایت مناسب پروتکل‌های بهداشتی، تجمع در محل‌های سربسته با توجه به گرمای هوا و بسته بودن در و پنجره و عدم وجود تهویه مناسب، در روند افزایشی بیماری در این استان موثر بوده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر از نظر بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مشکلی در این استان نداریم، اما ادامه روند افزایشی بستری ممکن است در روزهای آینده مشکلاتی ایجاد کند. با این حال همه تلاش وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی این استان، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب به مردم عزیز این استان است و در عین حال از مردم این استان می‌خواهیم که پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر از پیش رعایت کرده و از حضور در محل‌های پرتجمع خودداری کنند.

رعایت پروتکل های بهداشتی در سیستان و بلوچستان کمتر از ۵۰ درصد

لاری همچنین گفت: برای کنترل بیماری در استان سیستان و بلوچستان نیازمند کمک همه دستگاه‌های مربوطه و اطلاع رسانی و آموزش مناسب از طرف رسانه‌ها هستیم. مدیریت بیماری کووید۱۹ به همکاری بین بخشی نیاز دارد و در واقع باید پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا بیشتر مد نظر باشد.

وی افزود: خوشبختانه در مورد اکسیژن ساز و تخت بیمارستانی در استان سیستان و بلوچستان مشکل خاصی وجود ندارد، اما اقدامات بیشتری باید در زمینه نظارت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود. میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سیستان و بلوچستان به طور میانگین کمتر از ۵۰ درصد بوده و نیاز است که مردم عزیز این استان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی همکاری بیشتری داشته باشند.

لاری افزود: همچنین بسیاری از اماکن و ادارات سیستان و بلوچستان از جمله بانک ها و ادارات دولتی تعطیل شده و فقط آنهایی که فعالیت‌شان ضروری است، مجوز فعالیت خواهند داشت. در سایر استان‌ها و شهرهای با وضعیت قرمز نیز بر اساس پروتکل‌ها و رنگ بندی که وجود دارد، باید محدودیت‌ها اعمال شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه آن‌چه در حال حاضر اهمیت دارد، پیشگیری از ابتلا به بیماری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و غربالگری به موقع است، گفت: امیدواریم با رسیدن محموله‌های بعدی واکسن کرونا و ورود واکسن‌های ایرانی به فرآیند واکسیناسیون کووید ۱۹، هموطنان بیشتری واکسینه شوند.