به گزارش اکونا پرس،
این روز‌ها بیشتر استان‌ها گرفتار خیز پنجم کرونا شده و ویروس جهش یافته آن که به «هندی» و «دلتا» نیز شهرت یافته از مناطق جنوب، جنوب شرقی و شرق در حال صعود به دیگر نقاط ایران است.
 
ویروس «هندی» جدیدترین مولود ناخلف کرونا اواخر پارسال در ماهاراشترا هند ظهور کرد، اما مقامات این کشور با تمهیدات مقابله‌ای توانستند تا حدودی از شدت شیوع آن بکاهند و با کاهش چشمگیر موارد جدید ابتلا زندگی را تا حدی به روال عادی بازگردانند.
 
عزیمت ویروس کرونا از شرق به غرب به عنوان یک «تجربه تلخ»، از همان ابتدای شیوع «دلتا» در دومین کشور پرجمعیت جهان، هشدار‌ها را برانگیخت تا جاییکه کیانوش جهانپور رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پنجم اردیبهشت گفت: هنوز این ویروس در ایران دیده نشده، اما باید منتظر ورود آن باشیم.
 
اما این انتظار زیاد به درازا نکشید و حدود ۱۰ روز بعد (۱۵ اردیبهشت) دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شناسایی سه مورد ویروس هندی در قم خبر داد.
 
گرچه شناسایی سه مورد ویروس هندی در قم نشان داد که کار از کار گذشته، اما این امر مانع نشد وزیر بهداشت دست از هشدار درمورد این قاتل سریالی بردارد. 
 
آقای دکتر سعید نمکی ۲۷ اردیبهشت گفت: ویروس کرونای هندی از طریق مرز‌های جنوب، جنوب شرقی و مشرق، ایران را تهدید می‌کند.
 
وی ویروس کرونا هندی را چموش، دارای قدرت سرایت زیاد و بسیار خطرناک توصیف و توصیه کرد، برای جلوگیری از ورود این ویروس به کشور، استان‌های شرقی و جنوبی مانند خراسان رضوی باید به شدت مراقب رفت و آمد‌های مرزی خود باشند. 
 
ورود به خیز پنجم با کرونایی هندی 
 
از ابتدای شیوع کرونا در ایران (اسفند ۹۸) تا کنون شاهد چهار خیز مرگبار این ویروس بوده ایم. اواسط اردیبهشت بود که ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد از قله خیز چهارم کرونا عبور کرده ایم.
 
اما کشور از هراس عبور نه چندان سلامت از خیز چهارم عبور نکرده بود که خیز پنجم آقای علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ۱۲ تیر ماه از افزایش شهر‌های درگیر به کرونای هندی به ویژه در استان‌های جنوبی، شرقی و جنوب شرقی خبر داد.
 
وی هشدار داد که کرونای هندی در جای جای کشور سرایت کرده و قدرت بیشتری در همه گیری و بستری در مقایسه با سویه‌های دیگر کرونا در خیز‌های قبلی دارد.
 
کرونای هندی از نمای نزدیک
 
کرونا تا کنون سه جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا و گاما داشته و به اذعان متخصصان دلتا جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.
 
بر اساس نتایج تحقیقات پزشکی کرونا دلتا ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به جهش‌های قبلی بیشتر مسری است.
 
تب یکی از نشانه‌های مهم ابتلا به کرونا هندی است و سردرد، سوزش گلو و آبریزش بینی از دیگر علایم متداول آن هستند. 
 
در افراد جوان علائم ابتلا به ویروس دلتا ممکن است به شکل یک سرما خوردگی شدید بروز کند و با بروز علایمی، چون سرفه، تنگی نفس، خستگی بدون دلیل و یا از دست دادن حس بویایی و چشایی تشدید شود.
 
جهان نگران از دلتا
 
گسترش کرونای هندی در ۸۰ کشور بسیار از نهاد‌های جهانی از جمله سازمان جهانی بهداشت را نگران کرده است. 
 
 مدیر فنی سازمان بهداشت جهانی ۲۱ تیر ماه اعلام کرد: این سازمان ویروس کرونای هندی را که سه بار جهش یافته و بسیار مسری است، از «نوع نگران کننده» این ویروس طبقه بندی کرده و این موضوع نشان می‌دهد که ویروس کرونای هندی اکنون به تهدیدی علیه سلامت جهان تبدیل شده است.
 
«ماریا ون کرخوف» افزود: سازمان متبوعش جزییات بیشتری را بر اساس گزارش هفتگی این سازمان درباره همه گیری کرونا در روز سه شنبه ارائه می‌دهد، اما نوع جهش یافته ویروس موسوم به B.۱.۶۱۷ در مطالعات اولیه نشان داده که بسیار آسانتر از نوع اولیه این ویروس منتقل می‌شود و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این نوع از ویروس می‌تواند برخی سازوکار‌های محافظتی واکسن‌ها را دور بزند، هر چند که هنوز واکسن‌ها موثر قلمداد می‌شوند.
 
چرا کرونا گستاخ می‌شود؟
 
ویروس باهوش کرونا با جهش‌های ژنتیکی خود طی حدود دو سال گذشته نشان داده به راحتی توانایی بهره برداری از غفلت انسان‌ها را دارد و در بهترین فرصت جماعتی را روانه بیمارستان‌ها یا گورستان‌ها کند.
 
اما کدام غفلت سبب جری شدن ویروس کرونا شده است؟ پاسخ این سوال بسیار روشن است. از زمانی که کرونا «پنجه در پنجه» بشریت انداخت، متخصصان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را نخستین عامل سپر دفاعی در برابر این ویروس عنوان کردند.
 
به جرأت می‌توان گفت ایران تنها کشوری است که از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون پنج خیز کرونایی را تجربه کرده و پر بیراه نیست این اتفاق را در کنار روند کند تزریق واکسن، نتیجه بی توجهی به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی دانست. 
 
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا چندی پیش در عین حال که از سرایت کرونایی هندی در کشور خبر می‌داد، به افت محسوس رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کمتر از ۷۰ درصد و نزول آن به حدود ۶۸ تا ۶۹ درصد اشاره کرد. 
 
به طور یقین بازتاب افت رعایت شیوه نامه‌های بهداشت را باید در روایت سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آخرین وضعیت بیماران سرپایی و بستری‌ها دید. 
 
خانم سیما سادات لاری ۱۳ تیر از افزایش ۱۳.۲ درصدی بیماران سرپایی کرونا مثبت و همچنین افزایش ۱۱ درصدی بیماران بستری مبتلا به کرونا در کشور خبر داد.
 
وی گفت: در هفته‌ای که گذشت، تعداد بیماران سرپایی کرونا مثبت در کشور با افزایش ۱۳.۲ درصدی مواجه بوده است. همچنین در این هفته با افزایش ۱۱ درصدی در تعداد بیماران بستری و افزایش ۷.۲ درصدی در بیماران فوت شده مواجه بودیم.
 
خانم دکتر لاری همچنین افزود: میزان عمل به توصیه‌های بهداشتی در کشور با کاهش نسبت به هفته‌های اخیر، به حدود ۶۹ درصد رسیده و استان‌های آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان دارای پایین‌ترین میزان عمل به توصیه‌های بهداشتی در کشور هستند.
 
معاون وزیر بهداشت بیان کرد: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و پرهیز از بروز رفتار‌های اجتماعی پرخطر به عنوان مهمترین اصول کاهش خطر ابتلا به کرونا است.
 
اما بطور قطع مهمترین عامل پس از رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، برای مقابله با ویروس کرونا به اذعان کارشناسان تزریق واکسن است.
 
آقای دکتر مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا چندی پیش گفت: گرچه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند ماسک گذاری و فاصله اجتماعی می‌تواند پیک‌های مربوط به کرونا را به تعویق اندازد؛ اماکنترل کامل بیماری کرونا تنها از طریق واکسیناسیون امکانپذیر است.
 
گرچه واکسیناسیون غایت دفع شر بلای کروناست، اما تهیه واکسن هم به همین سادگی‌ها نیست بویژه با وجود کشور‌های غربی که به گفته «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه سه برابر نیاز خود واکسن کرونا احتکار کرده اند، و نیز فشار‌های اقتصادی و تحریم‌های دارویی که به کشور تحمیل شده است.
 
با این حال به همت متخصصان داخلی تاکنون چندین نوع واکسن ایرانی شامل «سابرانا» (با همکاری انستیتو پاستور ایران و شرکت فینلای کوبا)، واکسن رازی کرونا، فخرا، برکت و نورا را مراحل طی می‌کنند و چشم انداز روشنی را در تسریع روند واکسیناسیون مشاهده کرد.
 
اما تا کنون و به گفته آقای کیانوش جهانپور رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش بیش از ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده که به اذعان کارشناسان با پوشش پنج درصدی جمعیت رتبه قابل قبولی در رنکینگ جهانی تزریق واکسن در مقایسه با برخی کشور‌ها دارد.
 
با این حال کرونا و جهش‌های رنگارنگ آن تا کنون جان ۸۵ هزار و ۹۵ نفر از هموطنان را گرفته و به جرات می‌توان گفت، در دسترس‌ترین و فوری‌ترین راه برای رهایی از «خیمه سنگین» این ویروس پیش از «ضربه فنی» شدن همچنان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است.
 
منبع: خبرگزاری صدا و سیما