به گزارش اکونا پرس،

به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین‎الملل شورای اسلامی شهر تهران، در سیصد و یازدهمین جلسه علنی شورا، ادامه بررسی طرح «الزام شهرداری تهران به حفاظت از میراث طبیعی در بخشی از اراضی حریم جنوبی رشته کوه توچال» در دستور کار قرار گرفت.

در آغاز حجت نظری و حسن خلیل آبادی پیشنهاد کردند که عبارت «منطقه کوه بی‎بی شهربانو» به عنوان طرح اضافه شود.

نظری در این خصوص گفت:  باید کل میراث طبیعی تهران را یکپارچه ببینیم. وقتی مقرراتی برای حراست از توچال تهیه می‎کنیم، کوه بی‌بی شهربانو را هم قاعدتاً باید در نظر بگیریم.

وی افزود: در این چندروز جزئیات لازم برای یک مصوبه تهیه شده است که امروز ارائه می‎شود تا بتوانیم از دو میراث طبیعی شمال و جنوب تهران حفاظت کنیم.

امانی هم به عنوان  موافق متذکر شد: وقتی شورا می‎خواهد مقررات گذاری کند، این مقررات باید جامع باشد و همه شهر را در بر بگیرد.

در نهایت پیشنهاد به رای گذاشته و به تصویب رسید.

در ادامه جلسه زهرا صدراعظم نوری هم نظر کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا را بازتاب داد و در خصوص مواد افزوده شده گفت: عنوان طرح به (الزام شهرداری تهران به حفاظت از میراث طبیعی در بخشی از اراضی حریم جنوبی رشته کوه توچال و منطقه کوه بی‎بی شهربانو) تبدیل شد.

در سطر سوم ماده واحده هم عبارت ( به منظور حفظ کارآمد از ذخایر محیط زیست طبیعی رشته‎کوه‎های توچال و بی‎بی شهربانو و بهره‎مندی شهروندان از این محیط بکر این محدوده‎‎ها و جلوگیری از تصرفات و فعالیت‎های غیر قانونی ناسازگار با محیط زیست، شهرداری تهران موظف است بنا بر طرح راهبردی حریم شهر تهران در محدوده‎های زیر با همکاری سازمان‎های ذی‎ربط نسبت به انجام حفاظت ویژه اقدام نماید) اضافه شده است.

1: محدوده حوزه آبریز گلابدره

2: محدوده بند یخچال

3: محدوده عرصه‎های پیرامونی کوه‎ بی‎بی شهربانو و حریم معادن

او در ادامه افزود: در تبصره دوم نیز تاکید شده است اداره کل حریم شهرداری تهران با همکاری شهرداری‎های مناطق ۱,۱۵,۲۰ مسئولیت اجرای عملیات حفاظت را عهده دار باشد. 

همچنین تبصره ۳ نیز شهرداری تهران را موظف می نماید  با همکاری سازمان صنعت‎معدن و تجارت استان تهران در محدوده فعالیت‎های معدنی دارای پروانه بهره‌برداری از کوه بی‎بی شهربانو نسبت به تهیه برنامه مشترک نظارتی، محدودسازی و رعایت ظوابط ایمنی و محیط زیستی، فعالیت‎های معدنی در حریم و محدوده شهر پیگیری، و اقدام لازم به عمل آورد. 

 صدر اعظم نوری با اشاره به تبصره ۴ نیز گفت: از سوی دیگر شهرداری تهران موظف است اعتبار مورد نیاز این مصوبه را در بودجه‎های سالیانه شهرداری‎های سه منطقه لحاظ نموده و همچنین در قالب اصلاحیه بودجه 1400 اعتبارات لازم را پیش‎بینی و تهیه کند.

سپس سیدحسن رسولی بعنوان مخالف متذکر شد و ادامه داد: در این طرح جدید تکالیف بودجه‎ای افزوده شده و رسما دیگر طرح قبلی نیست و اصلاحیه‌ها دوباره باید مورد بررسی قرار بگیرند.

صدر اعظم نوری در پاسخ به سید حسن رسولی اظهار داشت: این پیشنهاد در جلسه پیشین پذیرفته شد و نیازی به اصلاحیه مجدد نیست.   

حجت نظری بعنوان موافق اظهار داشت: کمیسیون در این چهار روز جزئیات را بررسی و با بخش اجرایی هماهنگ کرده است و از همین روی محدوده تعیین می‎کند. این درحالیست که موضوع این دو بخش در شمال و جنوب تهران از یک جنس است.

 

سالاری بعنوان موافق گفت: مگر نمی‎گوییم توچال باید حفاظت شود؟ خب بی‎بی شهربانو هم در معرض تهدید است و در آن کوه‎خواری صورت می‎گیرد و اولویت هم دارد. محدوده آن هم مشخص است و برای همین ارائه شده است.

سپس زهرا صدراعظم نوری گفت: یک پیشنهادی ارائه شد و قرار شد که روی آن کار شود. کمیسیون‎ها چند روز کارشناسی انجام دادند. عبارات هم مانند یکدیگر هستند که برای محدوده‎هایی در شمال و جنوب تهران هستند. لذا درخواست دارم این پیشنهاد به رای گذاشته شود.  

بر همین اساس پیشنهاد به رای گذاشته شد و با ۱۸ رای موافق به تصویب رسید.

سپس پیشنهاد دیگری  مبنی بر اینکه  کوه‎های توچال و بی‎بی شهربانو به تیتر افزوده شوند و همچنین عبارت فعالیت‎های غیرقانونی ناسازگار با محیط زیست هم اضافه شود.

سید حسن رسولی بعنوان مخالف گفت: در خط چهارم عبارت «جلوگیری از تصرفات و فعالیت‎های غیر قانونی ناسازگار با محیط زیست» آمده است. اگر این عبارت تایید شود یعنی ما اذعان کرده‎ایم که در این منطقه تصرفات غیر قانونی ناسازگار با محیط زیست صورت می‎گیرد. کجا گفته‎ایم که این موارد مانند کارخانه سیمان که عمرشان از عمر ما بیشتر است، غیر قانونی است؟ هزکدام از این عبارات از منظر حقوقی بار خود را دارند.

اما نژادبهرام بعنوان موافق گفت: در همه راهبردها و چشم اندازها محیط زیست از اصول ماست، حال چگونه می‎توانیم به بهانه این موارد محیط زیست را فراموش کنیم؟ همچنین هیچ جایی این موارد را غیر قانونی نخواندیم، بلکه این مورد برای جلوگیری از تصرفات غیر قانونی احتمالی است.

صدر اعظم نوری هم افزود: هرجایی که غیر قانونی باشد باید از آن جلوگیری شود. هرجا که ناسازگار با محیط زیست است باید از آن جلوگیری شود چون عامل وضع فعلی است. سابقا نیز درمورد معادن خلاف و غیر قانونی بر اساس ماده 20 قانون 55 عمل کردیم.

سید حسن رسولی نیز گفت: سازمان محیط زیست یکی از دستگاه‎های مربوطه است اما باید سازمان‎هایی نظیر صنعت و معدن را هم در نظر بگیریم. کاملا مختصات یک معدن مشخص است و وزارت صمت ناظر آن است لذا باید با وزارتخانه مربوطه هماهنگی صورت بگیرد.

خلیل‌آبادی  در این خصوص عنوان کرد: ما به دنبال حمایت و دفاع از منافع مردم هستیم، چراکه کارخانه سیمان رعایت مر قانون را نمی‌کند.

وی افزود: هیچ‌کجا در کنار خانه‌های مردم انفجار ایجاد و مازوت مصرف نمی‌کنند و حمل و نقل‌شان باعث آزار سکنه نمی‌شود، با این حال در شهرری این امر به واسطه کارخانه سیمان صورت گرفته است.

عضو شورای شهر با بیان اینکه اطراف کارخانه سیمان مناطق مسکونی است، گفت: متاسفانه کارخانه سیمان برداشت خود را توسعه داده و کوه در حال نابودی است.

خلیل‌آبادی با تاکید براینکه یکی از شرایط تصویب طرح‌های اینچنینی و حفاظت از میراث تاریخی و طبیعی، جلوگیری از تخریب است، اظهار کرد: کنار بقعه بی‌بی‌شهربانو حفاری‌های بزرگی صورت گرفته است و حفاظت از این بنا به عنوان یک بنای تاریخی، نذهبی و طبیعی ضروری است.

وی تصریح کرد: کوه بی‌بی شهربانو در حریم تهران است و همانگونه که برای حفظ سلامت مردم در زمان کرونا مغازه‌ها تعطیل می‌شود، برای حفاظت از جان مردم شهرری فعالیت این کارخانه نیز باید متوقف شود.

عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش با بیان اینکه اغلب سکنه محدوده کارخانه سیمان دچار مشکلات ریوی شده‌اند، گفت: باید به این امور توجه ویژه‌ای کرد، همچنین این مکان محلی برای تردد توریست است و منافع عمومی مردم را از بین می‌برد که با تصویب این طرح جلوی تخریب گرفته می‌شود.ماده واحده به رای گذاشته شد و با 18 رای موافق به تصویب رسید.

سپس سید حسن رسولی پیشنهاداصلاحی مطرح نمود و گفت: طی شهرداری تهران موظف شود با تشریفات قانونی، مالکمیت سه محدوده مذکور را از سازمان جنگل‎ها و آبخیزداری و سازمان زمین و مسکن بگیرد و مسئولیت آن با سازمان بوستان‎ها و فضای سبز شهرداری تهران باشد.

او افزود: این عمل همانند انتقال پارک‎های جنگلی از سازمان منابع طبیعی به شهرداری است و وقتی این عمل صورت بگیرد، مسئولیت نگه‌داشت آن هم با سازمان بوستان‎ها و فضای سبز شهرداری خواهد بود.

نژادبهرام در مخالفت چند نکته را متذکر شد و ادامه داد: نکته اول اینکه حفاظت از حریم به این معنا نیست که پهنه سبز ایجاد کنیم، لذا حضور سازمان بوستان‎ها در اینجا لزومی ندارد. همچنین بر اساس تفاهم نامه‎ای که شهرداری با سازمان منابع طبیعی عقد نموده، مسئولیت حفاظت از منابع پیرامونی شهر تهران بر عهده شهرداری تهران است.

او ادامه داد:  برای شهرداری‎های مناطق حریم تعریف شده است و لذا وظیفه ما حفظ حریم است و نیازی به انتقال مالکیت نیست. همچنین این رویکرد در جهت خفاظت از حریم است و تعدادی از شهرداری مناطق نسبت به حریم پیرامونی خود حفاظت دارند.

نژاد بهرام در پایان گفت: خواهشمندم آقای رسولی پیشنهاد خود را پس بگیرند.

حجت نظری هم با موافقت ضمنی گفت: در تبصره 1 فعلی، احکامی آمده که برای این مصوبه لازم است. لذا از آقای رسولی خواهشمندم که این تبصره پیشنهادی خود را جایگزین تبصره 1 نکنند. چون اگر متن تبصره1 حذف شود عملا کل مصوبه از حیض انتفاع خارج می‎شود. نکته دیگر اینکه در تبصره 1 موجود، وظایف برای شهرداری تعریف شده که مرجع اجرای آن هم پیشبینی شده است اما اگر بپذیریم که تا زمان انتقال مالکیت، کل بندهای این مصوبه به قوت خود باقیست مسئله حل می‎شود.

سپس صدر اعظم نوری نظر کمیسیون را به شرح ذیل بازتاب داد و افزود: این تبصره  اصلاح نیست بلکه قلب تبصره 1 است. اصلاح شامل مواردی از چزئیات یک تبصره است اما این پیشنهاد حذف کل تبصره 1 است.

رییس کمیسیون سلامت شورا افزود: دغدغه‎ای که در این تبصره است، با تملک حل نمی‎شود و صرفا برای شهرداری هزینه ایجاد می‎کند. همچنین شهرداری طی قراردادی به مدت 30 سال حق بهره‌برداری از منابع اطراف تهران را دارد.

سید حسن رسولی در پاسخ صدر اعظم نوری گفت: اولا عرصه‎های منابع طبیعی قابل نقل و انتقال نیست و دوما توافق‎نامه مذکور درمورد پارک‎های جنگلی است. درواقع نمایندگی دولت بر آن عرصه از منابع طبیعی به شهرداری منتقل می‎شود و هیچگونه هزینه‎ای ندارد.   

در نهایت پیشنهاد به رای گذاشته شد که با چهار موافق به تصویب نرسید. همچنین تبصره دو به رای گذاشته شد و با ۱۸ رای موافق به تصویب رسید.

صدر اعظم نوری درخصوص تبصره 3 پیشنهاد داد تا شهرداری تهران موظف شود با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در محدوده فعالیت‎های معدنی دارای پروانه بهره‎برداری از کوه بی‎بی شهربانو و پهنه‎های پیرامونی نسبت به تهیه برنامه مشترک نظارتی، محدودسازی و رعایت ظوابط ایمنی و محیط زیستی فعالیت‎های معدنی در حریم و محدوده شهر، پیگیری و اقدام لازم به عمل آورد.

تبصره 3 و پیشنهاد به رای گذاشته شد و با 19 رای موافق به تصویب رسید.

سپس پیشنهاد شهربانو امانی با عنوان «به‎منظور توسعه نظارت‎های مردمی شهرداری تهران در مناطق مذکروه مکلف است از تشکل های محیط زیستی بهره بگیرد» مورد بررسی قرار گرفت و حجت نظری پیشنهاد را بدین شکل اصلاح کرد که «شهرداری مکلف است در اجاری این مصوبه در جلساتی که برای اجاری مصوبه برگزار می‎کند یک نماینده از شبکه NGO های محیط زیستی تهران را دعوت کند.»

صدر اعظم نوری هم افزود: در تبصره 2 مسئولیت اجرای برنامه عملیاتی را توضیح داده‎ایم که شامل سمن‎ها نمی‎شود اما در سطر سوم آمده است که سمن‎ها می‎توانند نقش نظارتی داشته باشند.

در ادامه رییس شورای اسلامی شهر تهران  پیشنهاد را به شرح ذیل اصلاح نمود و گفت: «بهره‎گیری از فناوری‌های نوین و نماینده شبکه سمن‎های محیط زیستی» به سطر سوم اضافه شود.

در پایان کل تغییرات به رای گذاشته شد و با ۱۸ رای موافق به تصویب رسید.