شیشه رفلکس سنج که اغلب در ابزارهای علمی استفاده می شود ، به تعیین میزان مایع یا گاز موجود در یک نمونه بر اساس بازتاب و شکست نوری که از آن عبور می کند ، کمک می کند.

شیشه رفلکس شیشه‌ای است که یک طرف آینه و طرف دیگر آن شیشه رنگی می‌باشد. برای تهیه شیشه رفلکس از آلیاژ و فلزهایی استفاده می‌شود که وجود این آلیاژ و فلزها، خواص شیشه و رنگ آن را تغییر می‌دهد و بر میزان بازتاب نور از شیشه تأثیرگذار است. شیشه رفلکس در طول روز به سبب بازتاب نور و حالت آینه‌ای که دارد مانع از این می‌شود که داخل منزل از بیرون مشاهده شود. ولی در طول شب این حالت برعکس است و از داخل، فضای بیرون قابل مشاهده نیست. از مزایای مهم شیشه رفلکس حفظ حریم خصوصی منزل است که از بیرون دید ندارد. در واقع چون نور داخل در مقایسه با نور خارج کم است و نور بسیار کمی به بیرون از پنجره می‌رسد، شخصی که در بیرون است قادر نیست داخل ساختمان را ببیند. شیشه رفلکس از پرکاربردترین شیشه ساختمان است و ظاهری زیبا را به وجود می‌آورد. این شیشه در انواع رنگ‌های سبز، صورتی، آبی، طلایی، دودی، نقره‌ای، قهوه‌ای و ... در بازار موجود است.

به عنوان مثال اگر در یک سنج گاز وجود داشته باشد ، منطقه روشن خواهد بود زیرا نور معمولاً از زاویه 45 درجه عبور می کند. به طور معمول هیچ انکساری صورت نمی گیرد ، که می تواند باعث شود که نور با زاویه ای مناسب بچرخد و به رنگ نقره ای ظاهر شود. هنگامی که مایع در یک محفظه باشد ، نور همچنان به داخل نمونه می رود و شکست می خورد. دیوارهای این نوع سنج معمولاً نور را منعکس نمی کنند ، که اغلب توسط مایع جذب می شود. معمولاً وقتی شخصی از طریق شیشه به نمونه مایع نگاه می کند ، یک رنگ تیره ظاهر می شود ، حتی اگر مایع بی رنگ باشد.

 

Untitled1

ابزارهای اندازه گیری با شیشه رفلکس اغلب در آزمایشگاه ها به دلیل هزینه کم خرید و کارکردن مورد استفاده قرار می گیرند. دانشمندان و محققان همچنین می توانند از خواندن آنها نسبت به انواع دیگر ابزارها سود ببرند. با این حال ، دستگاهها نمی توانند بین مایعات مختلف یا رنگ واقعی مایع جدایی نشان دهند. آنها معمولاً برای استفاده با مایعات خورنده یا بخار یا آب با فشار بالا مناسب نیستند.

چنین ابزارهایی را می توان به عنوان نشانگر لوله شیشه ای ، سطح سنجی که به یک ظرف جوش داده شده اند ، دستگاه اندازه گیری فرایند چشم گاو یا شاخص های سطح مغناطیسی طراحی کرد. سایر محصولات شیشه ای رفلکس برای اندازه گیری دیگهای بخار آب استفاده می شود. شیشه بر روی تلویزیون های ضد آب مایع کریستال (LCD) و اجزای بازتاب کننده اشعه ماوراء بنفش در چاپگرها اغلب دارای خاصیت بازتابی نیز هستند.

به غیر از ساختار شیار دار ، شیشه رفلکس می تواند صاف و کشیده یا به شکل دایره باشد. گاهی اوقات ، خواص این نوع شیشه می تواند مانع از کاربرد آن شود. در نتیجه محصولاتی با خواص ضد رفلکس ، که می توانند نور را به طور م effectivelyثرتری منتقل کنند ، ساخته شده اند. نمونه ای از شیشه های خورشیدی است زیرا معمولاً حداکثر میزان نور برای تولید برق مورد نیاز است.