به گزارش اکونا پرس،

به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، این جشنواره با هدف نمایش هر چه بیشتر فعالیت‌های مختلف در حوزه کار و مشاغل گوناگون با تکیه بر نگاه عکاسان و راویان بصری و در دو بخش آزاد و ویژه با موضوع کار و اشتغال و  با نگاهی آزاد در دو بخش تک‌عکس و مجموعه عکس برگزار شد .

دبیری جشنواره بر عهده مهدی قاسمی و رعنا جوادی ، مریم زندی ،محمود کلاری، سیف‌الله صمدیان و رضا معطریان اعضای هیات داوران این جشنواره بودند و مرحله نخست داوری این جشنواره  ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ آغاز شد.

هیئت داوران جشنواره پس از دو مرحله داوری، در نهایت آثار برتر در رشته‌های مختلف را انتخاب کردند و برندگان  معرفی شدند.

این کتاب با مقدمه محمد شریعتمداری، وزیر تعاون،کار ورفاه اجتماعی با موضوع "هنر، ابزار توسعه اجتماعی" آغاز می شود.

در مقدمه محمد شریعتمداری آمده است: از ابتدای قبول مسئولیت در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از ایده ها و سیاست هایی که همواره بر اجرای آن تاکید داشته ام استفاده از ظرفیت هنر و هنرمندان برای پیگیری و تحقق ماموریت ها در حوزه های اجتماعی و اقتصادی است .

وی تاکید می‌کند:  باور داریم که نگاه منتقدانه هنرمندان به مسایل و معضلات اجتماعی و همچنین دغدغه های قابل احترام در همین حوزه ها موجب می شود تا ما بتوانیم ضعف هایمان را به واسطه تلاش این عزیزان ببینیم و در راه اصلاح آن‌ها گام برداریم.

به گفته وی، ایده برگزاری جشنواره عکس کارا، فراهم آوردن بستری بود که طی آن از ظرفیت ارزشمند عکاسان برای آشنایی با مفهوم کار ، اشتغال و ایمنی در محیط کار استفاده شود و بتوان ارزش این مفاهیم را در توسعه اجتماعی به زبان تصویر به جامعه ارائه کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مقدمه همچنین بیان می کند: در تمام دوران مسئولیت خود به همراه همکارانم تلاش کردیم تا متناسب با تنوع و فراوانی گروه های مخاطب از تمام ظرفیت ارتباطی ، اطلاع رسانی و رسانه ای موجود استفاده کنیم و گوش شنوایی برای شنیدن نیازهای جامعه داشته باشیم .

در بخش دیگر کتاب مطلب " عکاسی کار، ثبت جوهره زندگی آدمیان" به قلم  مهدی قاسمی دبیر جشنواره  به تحریر درآمده است.

قاسمی  خاطرنشان کرده است: دنیای ما سرشار از اتفاقات  و ابژه های متفاوت برای عکاسان است و به جرات می توان گفت یکی از موضوعاتی که تمام آنها و به خصوص عکاسان علاقه مند به ابژه های انسانی، عکاسی از انسان هایی است که در حال انجام کارهای مختلف هستند.

وی در ادامه این مطلب تصریح کرده است: با تلاش، همراهی و یاری کامل مسئولان عالی رتبه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و یک گروه داوری بلند مرتبه توانستیم از میان 7152 عکس ارسال شده در قالب 3682 تک عکس و 366 مجموعه عکس توسط 559 هنرمند کشورمان به چکیده نهایی رسیده و 117 تک عکس و 17 مجموعه عکس از 93 عکاس را در این کتاب به نمایش بگذاریم .

بخش دوم کتاب به معرفی دبیر و داوران عکس کارا اختصاص دارد.

 مهدی قاسمی عکاس صاحب‌نام مطبوعاتی٬ دبیری نخستین دوره جشنواره عکس کارا را بر عهده داشت و رعنا جوادی٬ مریم زندی٬ محمود کلاری٬ سیف‌الله صمدیان و رضا معطریان اعضای هیات داوران این جشنواره بودند.

قاسمی، عکاس و فیلمبردار ، کارشناس عکاسی دانشگاه آزاد هنر و معماری تهران و کارشناس ارشد سینما دانشگاه سوره تهران است.

وی، در حوادث و اتفاقات مهمی  از جمله زلزله بم، عراق پس از صدام، سونامی اندونزی، زلزله پاکستان، جنگ 33 روزه لبنان، قحطی سومالی، مذاکرات برجام در اتریش، سیل استان گلستان، زلزله سرپل ذهاب و ..... حضور داشته و به پوشش تصویری این اتفاقات پرداخته است.

مریم زندی،دیگر داور جشنواره دارای لیسانس حقوق و علوم سیاسی از دانشگاه تهران است .

شروع عکاسی وی از سال 1348 است که جایزه اول مسابقه سراسری عکاسی وزارت فرهنگ و هنر به او تعلق گرفت.

طی حدود 35 سال ، او آرشیو منحصر به فردی از پرتره اشخاص مشهور ایران در زمینه های مختلف هنری و سیاست به وجود آورد و تعدادی از این پرتره ها را در پنج جلد کتاب به نام "چهره ها" به چاپ رساند.

سیف الله صمدیان، داور جشنواره عکاس و مستندساز است و از روزهای نخستین انقلاب به فیلم سازی مستند روی آورد .

وی بنیانگذار و دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر از سال 1382 بوده و هم اکنون عضو هیات مدیره انجمن عکاسان ایران و شورای سیاستگذاری گروه سینمایی هنر و تجربه است.

محمود کلاری، داور جشنواره ، عکاس ، فیلمبردار و کارگردان است،  در سال 56 اولین نمایشگاه انفرادی از عکس هایش را با عنوان " حکایت تنهایی آدم" در تالار عبید دانشگاه تهران برگزار کرد.

کلاری به عنوان فیلمبردار فعالیت خود را در سینما با فیلم جاده های سرد در سال 63 آغاز  و آثار ماندگار متعددی از فیلم سازان صاحب نام سینمای ایران را فیلمبرداری کرده است .

رضا معطریان ، عضو دیگر هیات داوری این جشنواره، در کنار پروژه های عکاسی به عنوان داور و دبیر با برخی از جشنواره های داخلی نظیر جایزه تصویر سال ،  جشنواره تئاتر فجر، جشنواره دانشجویی ، جشنواره مطبوعات استانی و ..... همکاری داشته است .

رعنا جوادی، داور دیگر جشنواره، عکاس خودآموخته پس از پایان دوره دبیرستان در تهران برای ادامه تحصیل به لندن رفت و پس از سپری کردن چند دوره آموزشی به ایران بازگشت و در کنار عکاسی مستند در مرکز اسناد فرهنگی آسیا وابسته به یونسکو به عنوان دستیار مرتضی ممیز در دفتر نخستین نمایشگاه هنر گرافیک آسیا – تهران مشغول به کار شد .

کتاب 172 صفحه ای نخستین جشنواره عکس کارا ، دارای 8 بخش شامل مقدمه، معرفی دبیر،داوران جشنواره عکس کارا،  آزاد تک عکس، آزاد  مجموعه عکس،  ویژه : ایمنی در محیط کار، تک عکس،  ویژه : ایمنی در محیط کار و مجموعه عکس است.