به گزارش اکونا پرس،

مهرزاد حمیدی در گفت‌وگو با ایسنا، به برخی برنامه‌های مهم در دست اجرا در مدارس در حوزه ورزش دانش آموزی اشاره و اظهار کرد: نرمش صبحگاهی از جمله طرح‌هایی بود که طی چند سال اخیر به اجرا درآمد. ورزش صبحگاهی یا آغازین با هدف دستیابی به این امر مهم به صورت طرحی جامع و یکپارچه با نظارت و برنامه‌ریزی مدیران مدارس، معلمان تربیت بدنی و مشارکت فعال سیار پرسنل مدرسه ، شرایط مطلوب برای شروع یک روز خوب تحصیلی برای دانش آموزان را فراهم می آورد.

وی افزود: توسعه نهضت ملی سلامت و ترویج سبک زندگی در بین دانش آموزان، ایجاد انس و عادت به نرمش‌های صبحگاهی در دانش آموزان و نهادینه کردن این تغییر رفتار در طول زندگی،‌ توسعه نشاط و شادابی در مدارس، ارائه خدمات ورزشی فراگیر در گستره مدارس و آحاد دانش آموزان کشور، توسعه نهضت داوطلبی و بهره‌مندی از توانمندی دانش‌آموزان در اداره برنامه نرمش صبحگاهی از جمله اهداف اجرای طرح نرمش صبحگاهی هستند و در سال گذشته شاهد اجرای نرمش صبحگاهی با حضور بیش از سه میلیون دانش آموز  بودیم.

معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه رویکرد مدرسه محورانه و دانش آموز مدارانه در فعالیت های تربیت‌بدنی و ورزش دانش آموزی و توسعه نشاط و شادابی در مدارس از جمله محورهای اصلی اجرای این طرح هستند؛ به اجرای طرح حیاط پویا نیز اشاره کرد و گفت: یکی از کم‌هزینه‌ترین طرح‌هایی که به منظور غنی‌سازی اوقات فراغت و ایجاد انگیزه جهت تحرک و فعالیت دانش‌آموزان در زمان‌های فراغت یا حتی در ساعت درس تربیت بدنی اجرا می‌شود طرح حیاط پویا است .

حمیدی افزود: طرح حیاط پویا با استفاده از اشکال و خطوط بسیار ساده در حیاط مدرسه، زمینه ترغیب دانش آموزان به تحرک و پویایی را فراهم می‌کند. این ایده که در نظام‌های آموزش و پرورش برخی از کشور ها نیز به مرحله اجرا گذاشته شده است درصدد است تا از طریق اقدامات تحرک آفرین به ارتقای سطح سلامت و شادابی دانش آموزان کمک کند .

وی با بیان اینکه افزایش نرخ شادی و نشاط، فعال سازی فعالیت بدنی در زمان خارج از درس دانش آموزان، زیبا سازی مدارس، مشارکت حداکثری دانش آموزان  و افزایش فرصت یادگیری در کل ساعات را در قالب طرح حیاط پویا ر مدارس ابتدایی دنبال می‌کنیم ادامه داد: سال گذشته طرح حیاط پویا در بیش از ۲۵ هزار مدرسه اجرایی شد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش همچنین با اشاره به طرح کانون ورزشی دانش آموزی گفت: کانون ورزشی دانش آموزی مجموعه‌ای است سازمان یافته متشکل از تعدادی دانش آموز که به فراگیری و پیشرفت مهارت‌های ورزشی و سایر جنبه‌های سلامت محور تربیت بدنی علاقه مند بوده و تحت نظر کادر فنی و اجرایی واجدالشرایط فعالیت می‌کنند.

حمیدی ادامه داد: کانونهای ورزشی با هدف غنی‌سازی فعالیت‌های اوقات فراغت و توسعه و ارتقای مهارت‌های ورزشی، سواد حرکتی و سلامت جسمی دانش آموزان ایجاد شده‌اند و محل تشکیل آنها داخل مدارس، مجتمع‌های آموزشی ورزشی آموزش وپرورش ومجموعه‌ها وسالن‌های ورزشی وزارت ورزش و جوانان است که استمرار جریان آموزشی و تربیتی در خارج از ساعات رسمی مدارس و شناسایی و پرورش دانش آموزان مستعد، در رشته‌های مختلف ورزشی آموزشگاهی، بهره وری و استفاده بهینه از امکانات مدارس در راستای توسعه فعالیت‌های ورزشی نیز در قالب این طرح دنبال می شود.

وی  با اشاره به کارآفرینی و بهره وری از منابع انسانی متخصص تربیت بدنی و ورزش وزارت آموزش و پرورش و تسهیل مسیر ترقی دانش‌آموزان مستعد ورزشی از مجاری کانون‌های ورزشی گفت: استفاده از المپیاد ورزشی درون مدرسهای به عنوان یکی از پایگاه های شناسایی استعدادهای ورزشی و هدایت به کانون های ورزشی درون و برون مدرسه‌ای پایه و سطوح کانونهای ورزشی باتوجه به مکان اجرا و سطح کیفی مهارتهای دانش آموزان را از این رهگذر دنبال می‌کنیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح کانون‌های ورزشی درون مدرسه‌ای از سال ۹۴ کلید خورد گفت: مدارس اغلب در شیفت دوم در ۸۰۰۰ رشته کانون درون مدرسه‌ای دانش آموزان را می‌پذیرند و در سطوح پیشرفته تر استعدادهای برتر به کانون‌های ورزشی برون مدرسه‌ای هدایت می‌شوند.