به گزارش اکونا پرس،

 در هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، سعید خال مدیرکل سازمان بهشت زهرا گزارش خود را در خصوص اهم فعالیت‎های این سازمان ارائه کرد و به پرسش های اعضای شورا پاسخ داد.   

او در پاسخ به  نادعلی سخنگوی شورا گفت:  باید بگویم که 15 سال است که با آقای نادعلی که برنامه‎های ارزشی را در مرقد مطهر شهدا برگزار می‎کردند، همکاری دارم. اما ما قصد تخطئه هیچ کشوری را نداشتیم و این تلاشی بوده که در ام القرای جهان اسلام یعنی شهر تهران در راستای کرامت اموات مسلمین انجام شده است و اگر اشکالی بوده پوزش می‎طلبم.

خال در ادامه در خصوص موضوع آرامستان های جدید شهر گفت: از میان هشت کاندید شهرداری تهران که برنامه‎هایشان را خواندم، کسی که برای آرامستان‎های آینده شهر تهران برنامه داشت، آقای زاکانی بود و یکی از مطالباتی که از آقای یزدانی داشت همین بود. در بهشت زهرا هدف ما به هیچ وجه وسعت نیست، اما نگاه ما اینست که با ضوابط و مقررات و قوانین و کارهای اجرایی، ظرفیت بهشت زهرا را گسترش دهیم. همانگونه که قبور قبلا یک طبقه بود و حالا دو یا سه طبقه شده است. از آن سوی مشاوری که انتخاب کردیم بصورت علمی کار کرده و نقاطی را در سطح شهر تهران انتخاب کرده است که مناسب آرامستان پهنه‎بندی شده است. اما نکته اینست که بهشت زهرا می‎تواند تجربه خود را بیاورد. ولی تهیه زمین در توان شورا و شهرداری نیست و از دولت بر می‎آید و اگر زمین تحویل ما شود، دوسال طول می‎کشد که آرامستان  ایجاد شود.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا ادامه داد: بهشت زهرا پس از بیست سال به آرامستان‎های دیگر پرداخته است و روی به بهسازی آنان آورده است و هفت آرامستان را به دست گرفته است.

سعید خال افزود: همچنین در رابطه با بحران همیشه سعی کردیم که در بهشت زهرا آمادگی داشته باشیم و تعدادی قبور آماده داشته باشیم که در گذشته وجود نداشته. البته این برای بحران بوده است و نه در رابطه با کرونا.

او در پاسخ به میثم مظفر نیز گفت: نگاه تحولی ما در آینده به بهشت زهرا بعنوان قطب فرهنگی، معنوی و مذهبی خواهد بود و برای همین منظور تیمی مشخص کردیم تا طرحی را برای بهشت زهرا تدوین کند. در حال حاضر 12 هفته است که بصورت آزمایشی پس از نماز مغرب و عشا بهشت زهرا را باز می‎کنیم.

خال در خصوص قبور چند طبقه هم گفت: در گذشته در بهشت زهرا قبور یک طبقه داشتیم و سپس آن را دو طبقه کردیم و با مصوبه شورا در سال 95 قبور سه طبق ایجاد کردیم. همچنین قبور بالای 30 ساله امکان بازیابی دارند و ما این قبور را به بستگان درجه یک متوفی اختصاص می‎دهیم و بدین ترتیب ظرفیتی به ظرفیت‎های بهشت زهرا اضافه شد و لذا قبور تا سال 1370 قابل بازیابی هستند.

سعید خال در پاسخ به مظفر گفت: بله کاملا درست است، اما بهشت زهرا سعی کرده است تا شرایطی را فراهم کند که هر قشری بدون مشکلات بتواند از این فضا استفاده کند. اما درخصوص آرامستان‎های داخل شهر تهران هم ما با این رویکرد موافق هستیم که گورستان‎های شهر تهران متناسب با شرایط روز جهان احیا شوند. اما این موضوع مستلزم هماهنگی با اوقاف است.

او در پاسخ به اقراریان هم گفت: مرکز ایزوله‎ای که در مساحت 6600 متر مربع درحال طراحی است، تمام مواردی که فرمودند، انجام شده است.

سعید خال در پاسخ به سوال سوده نجفی نیز گفت: بله کاملا درست است و ما برای سالن تطهیر بانوان دستگاه جدیدی بنام "وان هوشمند" متوفی اختراع کردیم که بصورت اتوماتیک کار می‎کند و خیلی از مشکلات جسمی بانوان را حل خواهد کرد. او در ارتباط با مشکلات معیشتی کارکنان بهشت زهرا از شورا کمک خواست.