در بسیاری موارد شما احتیاج دارید که برای تغییر آدرس شرکت اقدام نمایید. چه قدر با مراحل این کار آشنا هستید؟ در ادامه در این مورد اطلاعات خوبی را در اختیارتان قرار می دهیم.

تغییر آدرس شرکت چیست؟

وقتی از تغییر آدرس شرکت صحبت می کنیم، منظور تغییر در نشانی مکان قانونی شرکت است. این ادرس در بند سوم اساسنامه ذکر شده است. شرکت بایستی در یک مکان اداری فعالیت کند البته اداری بودن این نشانی در زمان ثبت الزامی نیست.

از هنگامی که ثبت اتفاق می افتد به مدت 2 ماه وقت دارید تا یک مکان اداری برای فعالیت خود تعیین کنید. در این بازه شما برای موارد مالیاتی شرکت تان هم اقدام می کنید. نشانی درج شده از طرف قانون به عنوان نشانی فعالیت شما شناخته می شود پس طبیعی است که تغییر در آن را باید اطلاع دهید.

ثبت تغییر آدرس شرکت

هنگامی که شرکاء و سهامداران شرکت تصمیم می گیرند مرکز اصلی شرکت را جا به جا کنند باید تغییر ادرس شرکت ثبت گردد. این تغییر ادرس می تواند به صورت های مختلفی صورت گیرد. مثلا ممکن است دفتر اصلی شرکت شما از یک نقطه شهر به نقطه دیگری منتقل شود یا به شهر و استانی دیگر.

** در صورتی که تغییر ادرس شما به شکلی باشد که مرجع ثبتی تان تغییر کند، مثلا هنگامی که از شهرستان به تهران یا بالعکس تغییر ادرس می دهید، شماره ثبت شرکت شما تغییر خواهد کرد. دقت کنید که این تغییر هیچ گونه تغییری در موارد دیگر ایجاد نمی کند. در این شرایط نام شرکت، مجوزها، صلاحیت ها و... تغییری نمی کند. در این جا شناسه ملی شرکت هم بی‌تغییر می ماند و تنها تغییر مربوط به شناسه ثبت خواهد بود.

مجمع تغییر آدرس شرکت

تغییر در مرکز اصلی شرکت باعث می شود در مواد اساسنامه هم تغییراتی ایجاد شود. از طرفی تغییر در مواد اساسنامه از طرف مجمع عمومی فوق العاده انجام می گردد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که مجمع عمومی فوق العاده امور مربوط به تغییر آدرس را هم انجام می دهد.

** مجمع عمومی فوق العاده می تواند تصمیم بگیرد که هیات مدیره مسئول تصویب تغییر ادرس باشد. یعنی مجمع عمومی می‌تواند اختیارات خود را در این مورد به هیات مدیره بسپارد. البته مجمع عمومی موسسین هم امکان این را دارد که تصویب تغییر ادرس را به هیات مدیره اجازه دهد.

مراحل به ثبت رساندن تغییر ادرس شرکت چیست؟

  • ابتدا باید مجمع عمومی فوق العاده و یا جلسه هیات مدیره تشکیل شود. تشکیل این جلسات بر اساس تشریفات از قبل تعیین شده است.
  • وقتی که هیات مدیره یا مجمع عمومی برای تغییر ادرس تصمیم گرفتند، صورتجلسه ای برای این مورد تنظیم می‌شود. این صورتجسه به امضای همه افراد درمی آید و تمامی اوراق ممهور می شود.

** در صورتی که جلسات گفته شده تشکیل شده اما کلیه شرکاء حضور نداشته اند، هنگام ارائه مدارک به اداره ثبت شرکت ها باید مستندات دعوت برای افراد غایب را هم ارائه دهید.

  • در این مرحله باید به وب سایت اداره ثبت شرکت ها مراجعه کرده و تغییرات ادرس را به صورت اینترنتی ثبت نمایید. در این مرحله حواستان به دریافت رسید پذیرش اینترنتی باشد.
  • سپس صورتجلسه گفته شده را با مدارک لازم به اداره ثبت شرکت ها پست کنید.
  • پس از چند روز دوباره به وب سایت مد نظر مراجعه کنید. برای ورود به کد پیگیری احتیاج دارید که قبلا از وب سایت دریافت کرده اید. در صورتی که پیش نویس اگهی شما اماده شده باشد باید ان را پرینت گرفته و به اداره ثبت شرکت ها مراجعه نمایید. سپس اوراق مربوط به ثبت نهایی تغییر آدرس در اختیار شما قرار می گیرد و مراحل لازم را دنبال می کنید.
  • در این جا تغییرات شما نهایی شده اما باز هم کارهایی هست که باید انجام دهید.
  1. باید به پورتال روزنامه رسمی مراجعه کرده و هزینه انتشار اگهی برای ثبت تغییرات شرکت در روزنامه رسمی را پرداخت کنید.
  2. به وب سایت اداره ثبت شرکت ها مراجعه نموده و هزینه انتشار آگهی ثبت تغییرات در روزنامه کثیرالانتشار را پرداخت کنید.

**هر دوی روزنامه هایی که اگهی شما در ان ها به چاپ می رسد به آدرس تعیین شده از طرف شما ارسال خواهد شد.

مدارک لازم برای به ثبت رساندن تغییر در ادرس شرکت

  • کپی روزنامه رسمی که برای ثبت تاسیس شرکت بوده است را باید ارائه دهید. در صورتی که تغییراتی در شرکت به وجود آمده است، روزنامه مربوط به انتشار ان تغییرات هم نیاز است.
  • در صورتی که مجوز دارید باید اصل ان را ارائه دهید.
  • از صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده یا جلسه هیات مدیره باید یک نسخه ارائه دهید.( بسته به وضعیت) این نسخه باید مهر و امضاء شده باشد.
  • اگر مجمع عمومی یا هیات مدیره با حضور تمامی اعضاء تشکیل نشده باید مستندات دعوت را هم ارائه دهید.
  • در صورتی که وکیل کارهایتان را انجام می دهد ارائه اصل وکالتنامه ضروری است.

تغییر کد پستی

هزینه لازم برای به ثبت رساندن تغییر آدرس شرکت

برای این که تغییر در آدرس ثبت شود باید یک صورتجلسه تنظیم شده و ثبت گردد. پس از این که این صورتجلسه ثبت می شود امور مربوط به ثبت آگهی در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار انجام می گردد.

هزینه های پرداختی مربوط به همین مواردی است که گفتیم. برای اطلاع دقیق از قیمت این موارد می توانید با کارشناسان آگاه مشورت نمایید.

تغییر آدرس شرکت در اختیار چه مرجعی است؟

بسیاری از افراد نمی دانند که آیا هیات مدیره شرکت شان می تواند برای تغییر ادرس اقدام کند یا خیر؟ همان طور که گفتیم احتمال دارد هیات مدیره بتواند این کار را انجام دهد و یا خیر. این موضوع به تصمیمات قبلی در این مورد بستگی دارد.

اگر هیات مدیره در زمینه تغییر آدرس صاحب اختیار باشد از راه های زیر می توانید این موضوع را تشخیص دهید:

  • اگر از طرف مجمع عمومی موسسین اختیار تغییر ادرس به هیات مدیره داده شده باشد این موضوع را می توانید در اساسنامه مشاهده نمایید. در ذیل ادرس شرکت تبصره ای امده است و می توانید این موضوع را در ان جا ببینید. البته در روزنامه رسمی ثبت تاسیس هم این موضوع قابل رویت است.
  • احتمال دارد که مجمع عمومی موسسین در ابتدای تصویب اساسنامه این اختیار را به هیات مدیره نداده باشد. در این شرایط طبیعی است که در اساسنامه و روزنامه رسمی چیزی قابل مشاهده نیست.

اما دقت کنید همان طور که گفتیم مجمع عمومی فوق العاده هم این اختیار را دارد که هیات مدیره را به عنوان مقام مسئول برای تغییر ادرس اعلام کند. هیات مدیره در این شرایط می تواند هر وقت که صلاح بداند برای تغییر آدرس و یا ثبت شعبه اقدام کند. طبیعی است که این تصمیمات بر اساس قوانین و اساسنامه اتخاذ می شود. اگر هیات مدیره از طرف مجمع عمومی فوق العاده صاحب این اختیار شده باشد می توانید این موضوع را در روزنامه های رسمی و کثیرالنتشار مربوط به تغییرات شرکت مشاهده نمایید.

تغییر کد پستی شرکت

در کنار تغییر آدرس، شرکت ها با تغییر کد پستی هم مواجه هستند. طبیعی است که وقتی ادرس تغییر کند کد پستی هم تغییر می‌کند. شرکت های اجاره ای و یا شرکت هایی که به هر دلیلی مجبور به جا به جایی هستند باید برای ثبت تغییر کد پستی هم اقدام کنند. این تغییر به اطلاع سازمان ثبت شرکت ها می رسد و صورتجلسه ای برای آن تنظیم می گردد.