به گزارش اکونا پرس،

اکنون روزانه حدود بیش از یک میلیون دز واکسن علیه کرونا در کشور تزریق می شود و بسیاری از گروه های سنی سالمندان، بیماران خاص، فرهنگیان، اساتید دانشگاه، کادر بهداشت و درمان، جانبازان و غیره در برابر این بیماری چموش واکسینه شده و در حال حاضر روند واکسیناسیون دانشجویان و متولدان ۵۸ به قبل در حال انجام است.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از ۱۲ تا ۱۸ شهریور ماه، تعداد موارد مثبت شناسایی شده، ۱۵۶ هزار و ۰۷۹ مورد و تعداد موارد بستری جدید ۲۶ هزار و ۲۰۸ مورد بوده که طی این مدت در کشور سه هزار و ۹۳۷ نفر جان باختند و بر این اساس کاهش ۱۹ درصدی در تعداد بیماران مثبت سرپایی، کاهش ۱۵.۲ درصدی در تعداد بیماران بستری و  کاهش ۷.۲ درصدی در تعداد بیماران فوت شده را در هفته اخیر نسبت به هفته ماقبل شاهد بوده‌ایم.

همچنین بالاترین میزان مرگ و میر کرونایی در مرداد ماه با ۷۰۹ مورد در کشور به ثبت رسید که در حال حاضر میانگین این مرگ و میر ۴۰۰ تا ۵۰۰ مورد کاهش یافته و امید است با روند سرعت در واکسیناسیون عمومی روازنه شاهد کاهش بیشتری از تلفات کرونایی باشیم.

مطالعات نشان می دهد احتمال ابتلا به کرونا در افرادی که واکسینه نشده‌اند، نسبت به افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند ۴.۵ برابر بیشتر و احتمال بستری شدن این افراد و مرگ ناشی از کرونا نیز به ترتیب ۱۰ و ۱۱ برابر بیشتر است.

بر اساس این مطالعات،  واکسن‌های کووید ۱۹ علیه گونه دلتا موثر هستند و از بستری‌شدن و مراجعه اورژانسی به بیمارستان بر اثر کرونا جلوگیری می‌کنند.

کاهش چشمگیر مرگ و میر کرونایی تا سه هفته آینده

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش گفته بود با سرعت روند واکسیناسیون در کشور ۱۰ درصد از موارد سرپایی و حدود پنج درصد موارد بستری ابتلا به کرونا روند کاهشی داشته است و مرگ و میر تا سه هفته آینده با کاهش چشم گیری همراه می شود.

وی افزود:هنوز برای پوشش واکسیناسیون راه قابل توجهی پیش رو داریم اگر قبلا برای گونه‌های ووهان و سایر گونه‌ها پوشش ۷۰ درصدی را مدنظر داشتیم برای نوع اخیر این بیماری یعنی واریانت دلتا، پوشش ۹۰ درصدی مورد نظر قرار دارد و از زمان ورود ویروس دلتا به کشورمان، سرعت واکسیناسیون در ۲ ماهه اخیر افزایش داشته است.

حریرچی ادامه داد: اگر بخواهیم اثرات واکسیناسیون را مطالعه کنیم باید بدانیم اگر واکسیناسیون انجام نمی‌دادیم بی شک تعداد فوتی‌های کشورمان بیش از اینها بود الان خوشبختانه با توجه به اینکه پوشش سنین بالای ۶۰ سال در کشورمان بالای ۸۰ درصد است و پوشش واکسیناسیون در رده سنی ۶۵ تا ۷۰ سال ۹۶ درصد است، از این رو آمار مرگ و میر در افراد بالای ۶۰ سال به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

۲۱ استان سیر نزولی دارند

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در این زمینه گفت: اکنون پیک کرونا روند نزولی دارد، ۲۱ استان کاملا سیر نزولی داشته، هشت استان تازه از قله عبور کردند و در سه استان هم روند افزایشی متوقف شده است. بنابراین چشم انداز این است که تا دو هفته آینده وضعیت بستری بیمارستانی از عدد سه هزار روزانه پایین تر خواهد آمد.

وی افزود: براساس برنامه ریزی که تا پایان مهر ماه داریم اگر میزان واکسیناسیون روزانه را به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دُز در روز برسانیم می‌توانیم به هدف نزدیک شویم. حفظ احترام مردم که در صف‌ها معطل نشوند و واکسیناسیون منظم انجام شود امری ضروری است. راه تحقق این هدف این است که تعداد پایگاه های واکسیناسیون به دو هزار پایگاه برسد و از تیم‌های واکسیناسیون ما نیز ۲ برابر شود.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: اگر ضریب اطمینانی به اسم دو شیفت شدن پایگاه‌ها را داشته باشیم خود به خود ظرفیت‌های ما دو برابر می‌شود و به تزریق روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن می‌رسیم که در طی یک ماه بالای ۴۵ میلیون دُز واکسن تزریق خواهد شد.

رییسی تصریح کرد:  اگر با این سرعت پیش رویم تا پایان مهر ماه دوز اول واکسن همه تزریق شده است و دُز دومی‌هایی که نوبت‌شان شود تزریق می‌شود و در نهایت تا ۱۵ آبان تعدادی برای لکه‌گیری باقی می‌مانند. البته ما آخرین اطلاعاتی که در دنیا در ارتباط با دُز یادآور مطرح است را رصد می‌کنیم که جا نمانیم و اگر به آن هم نیاز باشد توانمندی وجود دارد.

تا دو هفته آینده آمار از سه هزار بستری در روز پایین می آید 

وی با اشاره به گذر کشور از قله پیک پنجم کرونا، تاکید کرد: به این ترتیب پیش بینی آن است که دوهفته آینده از سه هزار بستری روزانه ابتلا به کرونا پایین می آید  و تا چهار هفته آینده به کف آن در پیک پنجم خواهیم رسید. اینجا جایی است که نیاز داریم به کمک بسیج که در شش تا هشت هفته باقی مانده سیر نزولی بیماری، بتوانیم حداکثر توانمان را برای ایمن سازی بگذاریم،  چراکه پیش بینی‌مان از پیک بعدی بیماری، در آبان ماه است.

رییسی اظهار داشت: بنابراین اگر آبان ماه میزان واکسیناسیون را قابل توجه انجام داده باشیم حتی با ویروس جدید جهش یافته و در صورت میزان ابتلا، اما میزان مرگ و میر بالا نخواهد رفت. در بحث واکسیناسیون هدف اول کاهش مرگ و میر و هدف بعدی کاهش ابتلاست.

وی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون سراسری و همگانی تنها و تنهاترین راه برای مقابله با همه گیری کرونا است و اگر در ۴۵ روز آتی محکم پای کار باشیم از مرگ هزاران نفر جلوگیری می‌شود.

منبع: ایرنا