تابلو برق طرح ریتال (Rittal) ازجمله تابلوهای پرکاربرد در مراکز صنعتی، کارخانجات، کارگاه‌ها، ادارات، بانک‌ها، فروشگاه‌ها، واحدهای مسکونی لوکس و… است این نوع تابلو برق معمولاً برای مکان‌هایی که فضا و آمپر مصرفی کمی دارند مورداستفاده قرار می‌گیرد ازنظر کاربرد مانند تابلوهای سیواکن است، ولی مونتاژ آنها آسان‌تر بوده و زمان کمتری نسبت به تابلوهای سیواکن می‌برند.

دلیل راحت‌تر بودن مونتاژ این تابلو این است که فقط باید سلول‌های جدا به یکدیگر کوپل مکانیکی شوند در این مقاله، کارشناسان تابلو نوین اطلاعات موردنیاز درمورد این نوع تابلو برق را در اختیار شما قرار خواهند داد تا با داشتن اطلاعات کافی، نسبت به انتخاب و سفارش نوع تابلو برق موردنیاز خود اقدام کنید.

انواع تابلو برق طرح ریتال

در ابتدا بهتر است که با انواع این نوع تابلو برق آشنا شویم و سپس به توضیح سایر موارد بپردازیم.

این تابلو برق ازنظر طراحی و کاربرد به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • تابلو طرح ریتال دیواری
  • تابلو طرح ریتال ایستاده
  • تابلو طرح ریتال پیانویی یا اپراتوری

تابلو طرح ریتال دیواری

تابلو طرح ریتال نوع دیواری خود به دو مدل تقسیم می‌شود: تابلو طرح ریتال دیواری AE و تابلو طرح ریتال دیواری CM.

این دو مدل تابلو هردو دیواری هستند ولی ازنظر ابعاد با یکدیگر متفاوت هستند. از این دو، مدل CM را می‌توان به‌صورت دو در و در ابعاد بزرگ تولید کرد.

تابلو طرح ریتال ایستاده

تابلوهای ایستاده طرح ریتال نیز به دو مدل تقسیم می‌شوند: تابلو طرح ریتال ایستاده PS4000 و تابلو طرح ریتال ایستاده ES5000. این دو مدل تابلو تفاوت‌های زیادی باهم دارند و هرکدام از آنها دارای خصوصیات منحصربه‌فردی است.

تابلو طرح ریتال ایستاده مدل PS4000: این مدل این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا چند سلول را به یکدیگر متصل کنید تا به ابعاد موردنیاز دست پیدا کنید. دیواره‌های پهلویی و پشتی این مدل یکپارچه نبوده و به‌وسیله‌ی پیچ به هم متصل می‌شوند. به‌همین‌دلیل، قابلیت گسترش ابعاد را دارد. اما اگر شما تنها به یک سلول نیاز دارید، بهتر است به‌جای آن از مدل ES5000 استفاده کنید. دلیل آن هم این است که مدل ES5000 ارزان‌تر از مدل PS4000 است.

تابلو طرح ریتال ایستاده مدل ES5000: در این مدل، تمامی دیواره‌های پهلویی و پشتی یکپارچه هستند و قابلیت اینکه در آینده بتوانید آنها را گسترش بدهید ندارند. اما مزیت بزرگ این مدل ارزان‌تر بودن آن نسبت به مدل PS4000 است. همچنین به‌دلیل یکپارچه بودن بدنه‌ی این تابلو برق، امکان IP (درجه حفاظت) بالاتر را فراهم می‌کند. در قسمت‌های بعدی درمورد درجه حفاظت تابلوهای برق صحبت خواهیم کرد.

تابلو طرح ریتال پیانویی یا اپراتوری

تابلو طرح ریتال نوع پیانویی که به تابلو اپراتوری نیز مشهور است، کاربرد بسیار زیادی در امور کنترلی و مانیتورینگ دارد. این نوع تابلو به شما این امکان را می‌دهد که صفحه‌های نمایشگر و همچنین صفحه کلیدهای کنترلی را برروی آن قرار دهید.

همان‌طور که گفتیم، مونتاژ تابلوهای طرح ریتال از طرح سیواکن آسان‌تر است. فیدرهای خروجی این تابلو می‌توانند فیوز مینیاتوری و یا کلیدهای کامپکت باشد. اگر تصمیم به استفاده از فیوز مینیاتوری دارید بایستی آن را براساس جریان سطح مقطع سیم انتخاب کنید. و اگر قرار است از کلید کامپکت استفاده شود، درصورتی‌که جریان بیشتر از 250 آمپر بود، باید از شینه استفاده کنید.

تابلوهای طرح ریتال نیز همانند تابلوهای طرح سیواکن دارای سه کلید هستند. از این سه کلید، کلید وسطی مربوط به کوپلر و دو کلید کناری مربوط به ورودی است. دراین‌حالت، اگر برق شهری قطع شود، کوپلر کلید دوم را وصل کرده و مصرف‌کننده‌ها از طریق آن تغذیه می‌شوند.

سلول‌های خروجی در طرفین تابلو برق قرار می‌گیرند و فیدرهای خروجی نیز در داخل این سلول‌ها گذاشته می‌شوند. درصورتی که تعداد خروجی‌ها افزایش یابد، لازم است که سلول‌هایی را به طرفین تابلو برق اضافه کنید.

در تابلو برق طرح ریتال، شینه‌ها در قسمت پشت قرار می‌گیرند و فیوزها یا کلیدهای کامپکت به‌وسیله‌ی سیم یا کابل به شینه‌های اصلی متصل می‌شوند. همچنین براساس نیاز سفارش‌دهنده می‌توان قسمتی از درها را با شیشه یا تلق شیشه‌ای پوشاند تا کلیدهای خروجی قابل مشاهده باشند.

تمام شینه‌کاری تابلو باید از قسمت پشت آن انجام شود. فیدرها یا کابل‌های ورودی از مسیر زیر کلیدها به کلیدهای اصلی متصل می‌شوند و خروجی کلید نیز به شینه‌های اصلی مرتبط می‌شود. کلیدهای مصرف‌کننده‌ها نیز باید به‌وسیله‌ی کابل یا شینه به این شینه‌های اصلی متصل شوند. معمولاً اگر جریان تا 250 آمپر باشد از کابل و اگر بیشتر از آن بود باید از شینه استفاده شود این تابلو معمولاً در دورنگ RAL7035 و RAL7032 تولید می‌شود. از این دو رنگ RAL7035 روشن‌تر است.

مونتاژ تابلو برق طرح ریتال

همان‌طور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، مونتاژ آسان یکی از نقاط قوت این تابلو برق نسبت به تابلو برق سیواکن است. ضمن اینکه نسبت به تابلو برق سیواکن فضای کمتری را اشغال می‌کند. به‌همین دلیل، برای مکان‌هایی که فضای محدودی دارند گزینه‌ی بسیار مناسب‌تری است. علاوه‌براینها، در هر دو نوع ایستاده و دیواری آن، نسبت روبند حفاظتی نیز امکانپذیر است. استاندارد ورق استفاده شده برای بدنه‌ی تابلو برق طرح ریتال ضخامت 1.5 میلیمتر و برای درها ضخامت 2 میلیمتر است.

این امکان که بتوانید ستون‌های عمقی و ستون‌های کناری نسب کنید نیز وجود دارد. اینکار امکان نصب سینی تجهیزات به‌صورت پله‌ای یا نصب سینی برروی دیواره‌های چپ و راست تابلو را به شما می‌دهد. در این تابلو، براساس نیاز سفارش‌دهنده، امکان ایجاد ورودی و خروجی هم از بالا و هم از پایین تابلو وجود دارد.

رجه حفاظت تابلو IP

در قسمت تابلو طرح ریتال ایستاده از IP یا درجه حفاظت تابلو برق نام بردیم. دراینجا توضیح کاملی دراین‌خصوص خواهیم داد تا بدانید که تابلوهای برق چگونه از نظر درجه حفاظت ارزیابی می‌شوند.

درجه حفاظت تابلو برق نمایانگر موارد زیر است:

1) درجه حفاظت اشخاص درمقابل تماس با قسمت‌های برق‌دار و متحرک تابلو و تجهیزات درون تابلو دربرابر نفوذ اجسام خارجی.

2) حفاظت از تجهیزات درون تابلو درمقابل نفوذ مایعات به‌درون تابلو.

3) حفاظت از تجهیزات درون تابلو درمقابل ضربات مکانیکی (تحت شرایطی).

  • درجه حفاظت تابلو به‌صورت IPXX بیان می‌شود که دو رقم بعد از حروف IP نشانگر نوع آن است.
  • رقم اول نشانگر درجه حفاظت اشخاص درمقابل تماس با قسمت‌های برقدار و حفاظت تجهیزات دربرابر نفوذ اجسام صلب خارجی، رقم دوم نشانگر درجه حفاظت درمقابل نفوذ مایعات به درون تابلو است. درجات حفاظتی که به‌طور معمول مورداستفاده قرار می‌گیرند در ادامه ذکر می‌شود:

ایمنی تماس و ایمنی جسم خارجی

IP0X = بدون ایمنی تماس، بدون ایمنی جسم خارجی

IP1X = ایمنی درمقابل جسم خارجی بزرگتر از 50 میلیمتر

IP2X = ایمنی درمقابل جسم خارجی بزرگتر از 12 میلیمتر

IP3X = ایمنی درمقابل جسم خارجی بزرگتر از 2.5 میلیمتر

IP4X = ایمنی درمقابل جسم خارجی بزرگتر از 1 میلیمتر

IP5X = ایمنی درمقابل رسوب گردوغبار مضر به داخل

IP6X = ایمنی درمقابل نفوذ گردوغبار

ایمنی آب

IPX0 = بدون ایمنی آب

IPX1 = ایمنی درمقابل ریزش عمودی قطرات آب

IPX2 = ایمنی درمقابل ریزش نایل قطرات آب (150 درجه نسبت به عمود)

IPX3 = ایمنی درمقابل بخش آب

IPX4 = ایمنی درمقابل پاشیدن آب

IPX5 = ایمنی درمقابل فوران آب، به‌عنوان مثال از ناظر

IPX6 = ایمنی درمقابل جریان آب

IPX7 = ایمنی درمقابل غوطه‌ور شدن

IPX08 = ایمنی درمقابل غوطه‌وری کامل

قیمت تابلو برق طرح ریتال

در برآورد هزینه‌ی یک تابلو برق ریتال فاکتورهای مختلفی تأثیرگذار هستند. ازجمله‌ی آنها می‌توان از ابعاد نهایی تابلو برق، تجهیزات انتخابی براساس نیاز مصرف‌کننده، کیفیت و برند تجهیزات و قطعات مصرفی و مواردی دیگر نام برد. هرکدام از اینها می‌توانند در برآورد قیمت نهایی تأثیرگذار باشند. دراین‌مورد شما می‌توانید از متخصصین تابلو نوین مشورت بگیرید تا ضمن ارائه راهکارهای مؤثر و مقرون‌به‌صرفه، شما را برای گرفتن یک تصمیم درست راهنمایی کنند.

استاندارد مشخصات فنی بدنه و اسکلت تابلو برق

یک شرکت معتبر تولیدکننده‌ی تابلو برق، ملزم به رعایت استانداردهای فنی است که عدم رعایت آنها خسارات جبران‌ناپذیری درپی خواهد داشت. در ادامه بهتر است کمی هم درباره‌ی این استانداردهای فنی صحبت کنیم. این استانداردها که باید همیشه در تولید تابلوهای برق درنظر گرفته شوند به شرح زیر هستند:

  1. جنس و ضخامت ورق تابلو

  • نوع ورق تابلو باتوجه به شرایط محیطی باید گالوانیزه یا فولادی روغنی انتخاب شود.
  • حداقل ضخامت آن 1.5 میلیمتر باشد، به‌طوری که تحمل تنش‌های مکانیکی و الکتریکی و حرارتی در شرایط عادی را داشته باشد.
  1. ضخامت و نوع پوشش رنگ تابلو

  • براساس استاندارد توانیر شماره 63-103 حداقل ضخامت رنگ‌آمیزی باید بین 60 تا 80 میکرون باشد.
  • رنگ تابلو از نوع پودری الکترواستاتیک باشد.
  • بدنه تابلو ابتدا باید چربی‌گیری، زنگ‌زدایی و فسفاته‌کاری شود و سپس با رنگ پودری الکترواستاتیک به‌طور یکنواخت رنگ‌آمیزی شود.
  • هرگونه پانچ، سوراخ‌کاری و جوش پیچ به ورق تابلو باید قبل از رنگ‌آمیزی انجام شود.

جمع‌بندی

در این مقاله که توسط کارشناسان تابلو نوین تهیه شده است، با شما درباره‌ی تابلو برق طرح ریتال، مشخصات فنی، قیمت و سایر اطلاعات موردنیاز آن صحبت کردند. امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات لازم در این زمینه را در اختیار شما قرار داده باشیم. درعین‌حال، شما می‌توانید سؤالات خود را در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید تا به آنها پاسخ داده شود.