منصور مجاوری در برنامه ترتیب داده شده به منظور برگزاری مرحله دوم انتخابات نمایندگان فرهنگیان در هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد با بیان اینکه از زمان تاسیس تا امروز ۱۷۰۰ میلیارد تومان سهم حق عضویت کارکنان به حساب صندوق ذخیره فرهنگیان واریز شده ولی سهم واریزی دولت ۷۰۰ میلیارد تومان است گفت: در واقع تکلیف دولت مبنی بر پرداخت سهمش به صندوق در برنامه پنجم توسعه حذف شد ولی خوشبختانه در برنامه ششم توسعه مجددا گنجانده شد، اکنون ما از دولت بدهکاریم.

وی افزود: صندوق ذخیره فرهنگیان یک هولدینگ اقتصادی است. ما معلمان سرمایه گذار صندوق هستیم و نه سهامدار؛ یک هولدینگ اقتصادی دارای ضوابط و سیاست‌های خود است و آنطور نیست که بگوییم صندوق برنامه ندارد و ما باید برای آن برنامه و استراتژی بنویسم.

مشاور اقتصادی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فاصله زیادی بین مدیریت کلان با بدنه مردم در همه بخشها داریم و آموزش و پرورش نیز از آن مستثنا نیست گفت: بین صندوق ذخیره و بدنه نیز ارتباط خوبی برقرار نشد. اگر صندوق ذخیره اطلاع رسانی می کرد و آگاهی می‌داد این حجم از شایعات منتشر نمی‌شد. اگر مشخص می‌شد سهم ما از مشکلات چیست شاید امروز بسیاری از این مشکلات وجود نداشت. اقدام وزیر در انتخاب دو نماینده از فرهنگیان در هیات امنا اقدام خوبی بود.

مجاوری خطاب به کاندیداهای انتخابات هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: شما یک وظیفه سنگین دارید و باید بدرستی مسائل را تحلیل، ارزیابی و اطلاع رسانی کنید. می‌توانید خواسته‌ها و انتظارات معلمان را به هیات امنا برسانید. باید اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان اصلاح شود که آن هم تابع قوانین خودش است.

وی افزود: ۳۰ شرکت زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان داریم که بخشی از آنها بابت بدهی دولت تهاتر شده است که تابع قوانین شرکتی کار می‌کنند، اما باید گزارش ماهانه عملکرد خود را به فرهنگیان ارائه کنند که این امر اتفاق نیفتاده و شما که انتخاب می‌شوید باید اینکار را انجام دهید.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه چهار پنج سال است با آقای بطحایی روی بحث منابع اقتصادی آموزش و پرورش کار می کنیم گفت: در سال ۹۳ با آقای فانی درباره اقتصاد آموزش و پرورش مباحثی مطرح شد اما آقای فانی اکراه داشت که به این حیطه ورود شود و معتقد بود ایجاد حساسیت می‌کند.  چرا نباید منابع درآمدی خود را ببینیم؟ میلیاردها تومان منابع درآمدی داریم که متاسفانه از آن استفاده نمی‌کنیم. املاک بسیاری داریم که بسیاری از آنها سند ندارد. هنوز نمی‌دانیم کجا ملکی داریم یا نداریم. مدیرکل کرمانشاه به بنده گفت که در کرمانشاه فراخوانی داشتیم و ۳۸ ملک را بر اساس آن احصاء کردیم که از آن خبر نداشتیم. وظیفه یک بخش وزارتخانه است که این املاک را شناسایی کند.

مجاوری با بیان اینکه وظیفه شما نمایندگان هیات امنا صندوق ذخیره فرهنگیان این است که به دنبال راهکارهایی برای اصلاح اساسنامه و رفع مشکلات باشید عنوان کرد: هربار می‌خواهیم کاری کنیم می‌گویند از درآمدزایی چیزی نگویید. همه از ما استفاده می‌کنند و پولدار می‌شوند خود ما خیر. ما چند میلیارد پول داریم از والدین می‌گیریم؟.

وی ادامه داد: بارها اعلام شده پول گرفتن از اولیاء ممنوع است اما آیا خبر دارید چقدر از والدین پول می‌گیریم؟ ۸۵ هزار مدرسه در سامانه یکپارچه ثبت نام شدند و ما در آبان گزارش جمع آوری ۲۸۰۰ میلیارد تومان از محل کمکهای مردمی در ۱۸ هزار مدرسه را احصاء کردیم.سامانه یکپارچه داشت اجرا می‌شد اما برخی مدیران مدارس فشار آوردند و معاون وقت آن را متوقف کرد.

مشاور اقتصادی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از مردم پول می‌گیریم گفت: این در حالی است که باید برای دریافت ۱۰۰ میلیارد تومان بابت پرداخت آب و برق مدارس از سازمان برنامه التماس و خواهش کنیم. یک مدیر من در مدرسه‌ای باید با چند میلیارد تومان پول سروکار داشته باشد و یک مدرسه‌ای در سیستان و بلوچستان با صدهزار تومان! .

وی افزود: در کتاب علوم اجتماعی درباره «بیمه» درسی وجود دارد. شرکتی سال ۹۴ به آقای بطحایی گفته بود اگر اجازه بدهید پشت صفحه کتاب درسی آرم بیمه را بزنم به شما ۳۰ میلیارد تومان می‌دهم که ایشان قبول نکرد. حتی آن شرکت پیشنهاد داد ۱۴۰ میلیون جلد کتاب درسی شما را رایگان چاپ می‌کنم ولی اجازه دهید آرم بیمه‌ام را پشت کتاب درسی چاپ کنم.

مجاوری خطاب به کاندیداهای انتخابات هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: وظیفه شما این است که ظرفیتهای موجود را احصاء کنید. ما بر اساس قانون می‌توانیم از یک تا پنج درصد از حقوق را به عنوان حق عضویت پرداخت کنیم. ورودی‌های ما در چندسال اخیر از خروجی‌های ما کمتر شده است زیرا هرسال ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بازنشسته می‌شوند. در کنار صندوق شرکتهایی هستند که تابع قوانین تجاری هستند و ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود ۳۰ شرکت زیرمجموعه صندوق را رونق دهیم.