به گزارش اکونا پرس،

به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی به نقل از ایرنا «غلامحسین حسینی نیا» معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اظهار داشت: در راستای اصل (۲۸) قانون اساسی و فراهم سازی امکان اشتغال با شرایط مساوی، بهبود فضای کسب و کار و ایجاد فضای رقابتی، تمامی درخواست‌های مجوز تاسیس آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای آزاد منوط به احراز شرایط متقاضیان، در سه روز و به طور اتوماتیک انجام می شود.

معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور  افزود: بهبود فضای کسب و کار از ماموریت‌های اصلی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است.

حسینی‌نیا تصریح کرد: متاسفانه در سنوات قبل به دلیل ممنوع شدن صدور مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد، بازار سیاه خرید و فروش مجوز آموزشگاه های آزاد در کشور راه افتاده بود که ضمن برطرف شدن مشکل محدودیت در صدور مجوز تاسیس آموزشگاه های آزاد، سرمایه گذارانی که اقدام به راه اندازی آموزشگاه های آزاد بخصوص در رشته های جدید (Hi-Tech) و مورد نیاز بازار کار کنند، مورد حمایت قرار می گیرند.

وی با اشاره  به اهمیت مهارت آموزی در جامعه و نقش این آموزش ها در دستیابی سریعتر جوانان و بیکاران به اشتغال گفت: این مهارت‌ها کمک به افزایش بهره وری شاغلان در صنایع و صنوف و کمک به درآمد و معیشت خانواده می کند از این رو توسعه آموزشگاه های فنی و حرفه‌ای در گستره کشور و مطابق با طرح های کسب و کار بومی و محلی و با تنوعی از حرفه های آموزشی بخصوص حرفه فناوری های نوین از ضروریات امروز بازار اشتغال کشور است.

 معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: اکنون در کشور بیش از ۱۲هزار و ۲۰۰  آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد وجود دارد که عمدتا در تعداد محدودی از حرفه ها فعالیت می کنند.

حسینی‌نیا افزود: پراکندگی آموزشگاه های فنی و حرفه ای در شهرها، بیشتر در مناطق برخوردار با تنوع حرفه های آموزشی پایین است و از طرفی ساکنان حاشیه شهرها، سکونتگاه های غیرسمی و روستاها دسترسی لازم به آموزش های فنی و حرفه ای ندارند.

وی با بیان این که تشویق سرمایه گذاران حائز شرایط به ایجاد و راه اندازی آموزشگاه های فنی و حرفه ای در مناطق محروم و کم برخوردار از اولویت های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور محسوب می شود، گفت: با تمامی درخواست های مجوز تاسیس آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد بخصوص در رشته های مورد نیاز بازار کار منوط به احراز شرایط متقاضیان در یک فرایند حداکثر سه روزه موافقت می شود، در تلاش هستیم صدور این گونه مجوزهای کسب و کار را در کشور در تمام حوزه های مرتبط تسهیل کنیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و عنوان کرد: این اعتبارات ویژه تجهیز و توسعه آموزشگاه های آزاد بوده و برای اولین بار دولت امسال ۵۰ درصد از تسهیلات این تبصره را به امر مهارت آموزی در کشور اختصاص داده است.

حسینی‌نیا خاطر نشان کرد: مراحل اجرایی این تسهیلات در حال آماده سازی است و به زودی شاهد عملیاتی شدن آن در کشور با اولویت تشکیل آموزشگاه آزاد در مناطق محروم، حاشیه شهرها،  روستاها و نیز آموزشگاه هایی که برای ایجاد رشته های جدید  تشکیل می شوند، خواهیم بود.

به گفته وی ایجاد آموزشگاه‌های جدید توسط افراد واجد شرایط و با رعایت همه اصول راه اندازی یک بنگاه آموزشی و اقتصادی از جمله داشتن برنامه کسب و کار و مطالعه امکان سنجی و برآورد تمامی مولفه های لازم برای موفقیت یک بنگاه آموزشی اقتصادی باعث توسعه متوازن در رشته های مورد نیاز و در بخش های کمتر توسعه‌یافته شده و زمینه ساز ایجاد رقابت سالم برای ارائه آموزش های با کیفیت بیشتر و افزایش چتر مهارت آموزی در جامعه می شود.

به گزارش ایرنا، پیش از این زمان مورد نیاز صدور مجوز این آموزشگاه ها، حدود هشت ماه بوده است.

وزیر تعاون در این باره می گوید: صدور مجوز آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای برای افراد واجد شرایط حداکثر طی سه روز کاری انجام خواهد شد. در صورت اطاله بررسی، سیستم بصورت خودکار پس از روز سوم مجوز را صادر می کند.