هنگام استرس چه اتفاقی در بدن می افتد؟

استرس احساس یک فرد به یک موقعیت است. زمانی که شما دچار استرس می شوید، غدد فوق کلیوی مقدار زیادی مواد شیمیایی از جمله کورتیزون، آدرنالین، نور آدرنالین تولید می کند که باعث بروز علائم اولیه شامل: افزایش ضربان قلب، تندتر نفس کشیدن، سر درد های میگرنی، تعریق زیاد می گردد. این موارد فقط علائم چند دقیقه اول استرس هستند و بعد از ان فردعلاوه بر این علائم می تواند دچار عارضه و بیماری های دیگر نیز بشود.

عوارض ناشی از استرس در بدن

  • سندرم روده تحریک پذیر
  • تعریق بیش از حد
  • آسیب به مو
  • بی خوابی
  • خستگی مزمن
  • بیماری های قلبی و افزایش فشار خون
  • کاهش میل جنسی
  • چاقی یا لاغری ناگهانی
  • پیری زودرس از جمله چین و چروک
  • مرگ زودرس

تأثیر استرس بر مو

از آنجایی که موضوع مقاله راجع به تأثیر استرس بر مو است، پس سریعتر راجع به مکانیزم استرس بر سلامت مو می پردازیم .

بهترین روانپزشک تهران معتقدند هورمونهایی که در اثر استرس در بدن تولید می شوند نقش اساسی در ریزش و تغییر رنگ مو دارند. با استرس بعد از گذشت تقریبا 3 ماه موها دچار ریزش می شوند که البته این ریزش مو موقتی است؛ اما از طرفی استرس به سرعت باعث سفیدی موها می شود که این سفیدی موها دائمی هستند و خیلی سخت می توان تمامی مو را به حالت رنگ اولیه و تیره خود برگرداند؛ پس حتی الامکان از هر موضوعی که باعث استرس و نگرانی شما می شود بپرهیزید.

در ریزش موی حاد که کمتر از 6 ماه از ریختن موها می‌گذرد، همیشه در صورت حذف عامل زمینه‌ای، به احتمال زیاد رشد دوباره موها قابل‌برگشت است.

وقتی صحبت از ریزش مو می‌شود در بیشتر موارد به دنبال یک علت خیلی خاص یا به نوعی بیماری برای ریختن موها هستیم و شاید کمتر کسی به این فکر کند که شاید موهایی که می‌ریزد به خاطر واکنش بدن به تنش‌های روانی باشد.

 

Untitled

 

تأثیر استرس بر ریزش موی سر

استرس به علت افسردگی، امتحان و کنکور، بی خوابی، اضطراب، از دست دادن عزیزان و.. بوجود می آید. غدد آدرنال مسئول ترشح هورمون های آندروژنیک و هورمونهای استرس هستند، با افزایش فعالیت غدد آدرنال ممکن است ترشح هورمون آندروژنیک نیز بیشتر شود و در نتیجه بصورت غیر مستقیم استرس بر ریزش موها تأثیر بگذارد. ریزش مو ناشی از استرس به سه روش رخ می دهد که در نهایت باعث نازک شدن مو و ریزش آن می گردد و ناچار به مراجعه به یک جراح پلاستیک در تهران خواهید شد. در ادامه مطالب به توضیح هر یک می پردازیم :

1-تلوژن افلوویوم

چرخه رشد مو شامل 3 مرحله آناژن (رشد )، کاتاژن (میانی ) و تلوژن (استراحت-ریزش) می باشد. استرس بر فولیکولهای مو تأثیر گذاشته و باعث تغییر مرحله و فاز موها می شود؛ به عبارتی موها را از فاز رشد خارج کرده و وارد مرحله استراحت می کند. زمانیکه مو وارد مرحله استراحت می شود موها ضعیف و نازک شده و شروع به ریزش می کنند. ریزش موها در فاز استراحت تقریبا 3 ماه بعد از شروع مرحله رخ می دهد؛ به همین دلیل است که زمانی که فرد دچار استرس و یا فشار روحی مثل از دست دادن عزیزان می شود، بعد از گذشت چند ماه با ریزش ناگهانی مو روبرو می شود. به این اتفاق "تلوژن افلوویوم" گویند که عواملی مانند استرس، تغذیه و تغییرات هورمونی در آن نقش دارند.

2-تریکوتیلومانیا

نوعی مشکل روانی است که بیشتر در بین بانوان نوجوان اتفاق می افتد. در این بیماری فرد در اثر استرس و تنش هایی که برای وی رخ می دهد بصورت بی اختیار شروع به کندن موهای خود می کند. با کند موها حجم موها کاهش یافته و تا زمانی که موها مجددا رشد نکنند حالت کچلی پراکنده در سر فرد دیده می شود.

ریزش مو و تغذیه

تغییرات هورمونی نقش مهمی در فرایند ریزش مو ایفا می‌کنند. به عنوان مثال تغییرات هورمونی که در حاملگی، زایمان، شیردهی و بیماری های تیروئید مانند پرکاری یا کم کاری تیروئید دیده می‌شود، می‌تواند ریزش مو را تشدید کند. کمبود ویتامین ها، سوتغذیه و کاهش شدید وزن نیز می تواند توجیه کننده ریزش مو باشد. مهمترین و شایع ترین علت آن، افزایش سن و ژنتیک است که به صورت تدریجی با الگوی بخصوصی که وابسته به هورمون آندروژن است، در هر دو جنس زن و مرد دیده می‌شود. می توانید به بهترین متخصص تغذیه مراجعه کنید و برنامه غذایی روزانه دریافت نمایید.