به گزارش اکونا پرس،

به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در نوزدهمین جلسه شورا بررسی طرح بهبود وضعیت حمل و نقل با بازگشایی مدارس در شرایط کاهش شیوع کرونا  در دستور قرار گرفت. 

سید جعفر تشکری هاشمی با اعلام اینکه یک فوریت طرح «بهبود وضعیت حمل و نقل با بازگشایی مدارس در شرایط کاهش شیوع کرونا» در شانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسیده است، هدف از ارائه این طرح را ایجاد آمادگی‌های لازم برای بازگشتن به شرایط کاهش شیوع کرونا همزمان با بازگشایی مراکز آموزشی دانست و افزود: برابر ابلاغ دولت، دورکاری کارکنان دولت لغو شده و از سوی دیگر، مدارس و دانشگاه‌ها در مسیر بازگشایی قرار دارند که در صورت برگزاری کلاس‌های حضوری، شاهد افزایش تراکم ترافیک در سطح شهر خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه در همین مدت اخیر و با پایان یافتن دورکاری کارکنان دولت، شاهد افزایش آمد و شدهای شهری و تشدید تراکم ترافیک در سطح شهر هستیم که نارضایتی شهروندان را در پی داشته است، گفت: این طرح تهیه شده تا بخشی از مسائل و مشکلات شهروندان به واسطه تراکم ترافیک را مدیریت کرده و کاهش دهیم، گرچه با اجرای این طرح هم به وضعیت آرمانی نخواهیم رسید، چرا که وضعیت امروز حمل و نقل شهر تهران به دلیل عدم تأمین ناوگان مورد نیاز و عدم توسعه حمل و نقل عمومی طی سال‌های اخیر، نامطلوب است.

تشکری هاشمی ابراز امیدواری کرد طی یک ماه آینده اجرای برنامه‌های طرح « بهبود وضعیت حمل و نقل با بازگشایی مدارس در شرایط کاهش شیوع کرونا» که در جلسات کارشناسی تمامی جوانب مورد نظر از جمله ردیف‌های متناظر بودجه‌ای آن لحاظ شده است، بتواند گره‌ای از کلاف سر در گُم ترافیک تهران باز کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران از بررسی امکان‌پذیر بودن اجرای برنامه‌های این طرح در جلسات مشترک با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خبر داد و افزود: این طرح با انجام پاره‌ای اصلاحات نسبت به نسخه اولیه که پیشتر در صحن شورا مطرح شده بود، امروز در 16 بند و 4 تبصره و با در نظر گرفتن شرایط موجود و پیش‌بینی‌های تأمین منابع مورد نیاز، نهایی شده است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در خلال جلسات مشترک با کمیسیون برنامه و بودجه شورا، ردیف‌های بودجه مشخصی برای هر 16 بند این طرح پیش‌بینی شده است، تأکید کرد: به عنوان نمونه، ردیف‌های بودجه‌ای مورد نیاز برای آرام‌سازی ترافیک اطراف مدارس، کاهش سرفاصله حرکت قطارهای مترو و اورهال 68 دستگاه واگن مترو، لحاظ شده است. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه پیشتر در این طرح، کاهش یک دقیقه‌ای سرفاصله حرکت قطارهای مترو مطرح شده بود که با انجام اصلاحاتی در این بخش، مقرر شد ایجاد ظرفیت دو میلیون سفر روزانه با ناوگان ریلی مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: البته متروی تهران در گذشته با همین تعداد ناوگان تا 2 میلیون 800 هزار مسافر در روز را نیز تجربه کرده است و به همین منظور، تأکید شد تا با اولویت‌بندی خطوط و رعایت سرفاصله‌ها، افزایش ظرفیت خدمات‌رسانی خطوط مترو فراهم شود.

مهدی پیرهادی نیز در این خصوص گفت: در گزارش معاونت مالی شهرداری تهران گفته شد تا کنون 45 درصد بودجه سال 1400 محقق شده با این شرایط آیا تحقق بند های این طرح عملیاتی هست؟

 وی در ادامه افزود: سوال دیگر این است که آیا امکان ظرفیت دو میلیون جابجایی با مترو و اورهال کردن 68 واگن مترو تا پایان سال وجود دارد؟

آیا افزایش ناوگان اتوبوسرانی به 3 هزار دستگاه  و دستیابی به جابجایی دو میلیون نفر در روز و ورود 200 دستگاه اتوبوس و اور هال 600 دستگاه اتوبووس تا پاایان سال محقق می شود و آیا در حال حاضر ما 2100 دستگاه اتوبوسی که در طرح گفته شده داریم؟

پیر هادی افزود: فراهم اوردن وام ارزان قیمت برای تاکسی ها و بازسازی 3 هزار دستگاه تا پایان سال آیا امکان پذیر است؟

پیر هادی همچنین در ادامه افزود: در تبصره 2 بند 16 شهرداری تهران موظف است نسبت به پیگیری حق السهم یارانه بیمه تاکسیرانی 50 درصد سهم دولت اقدام کند آیا محقق می شود ؟  در خصوص ارایه لایحه بیمه تکمیلی و درمان تاکسیرانان ایا این مهم نیز محقق می شود ؟ 

در ادامه سید احمد علوی گفت: در بحث تسهیلات تاکسیرانان باید گفت این تسهیلات وجود دارد اما به واسطه سود باز پرداخت و موارد اینچنینی رانندگان تمایلی به استفاده از این تسهیلات ندارند و این امر نیاز به بررسی دارد. 

در ادامه میثم مظفر نیز گفت: در جلسه مشترکی که با حضور معاون حمل و نقل شهرداری تهران و اعضای کمیسیون حمل و نقل و برنامه و بودجه برگزار شد مواردی که بار مالی خارج از بودجه داشت حذف شد بنابراین این طرح پیوست بودجه ای دارد و تک تک بند ها ناظر به بودجه مصوب سال 1400 است. 

حبیب کاشانی دیگر عضو شورا، نیز گفت: در بودجه 1400 کد پروژه ها را شورای قبل دیده و کاری که ما در این طرح انجام داده ایم این است که  اولویت ها را جابجا و محل پرداخت کد پروژه را معلوم کردیم و باید گفت که این طرح  یکی از مصوبات بسیار خوبی است که  هم مباحث  مالی و تخصصی و هم اجرایی در آن به خوبی دیده شده است. 

وی افزود: نمایندگان شهرداری در جلسات حضور داشتند و موافق طرح بودند و بنابراین باید گفت توان اجرایی طرح وجود دارد اگر هم نیاز به جابجایی در بودجه باشد این قابلیت هست که قطعا عدد آن زیر 10 درصد است. 

کاشانی در ادامه سخنان خود گفت: در سر فصل بودجه 1400 عددی برای حمل و نقل در نظر گرفته شده که اولویت هایی را نیز در آن در نظر گرفتند. 

وی افزود: حال ما در شرایط هستیم که بعد از دو سال مدارس می خواهند  باز شوند و لذا اولویت اول باید افزودن اتوبوس باشد نه اصلاح هندسی معابر! کاشانی افزود: اگر از  16 هزار میلیارد تومان  70 درصد محقق شود یعنی  10 هزار میلیارد تومان محقق شده و باید اولویت ها را جابجا  کنیم .

در ادامه جعفر بندی شربیانی عضو هیات رییسه شورا، گفت: سوال من این است منابع مالی  این طرح از کجا تامین خواهد شد؟

ناصر امانی دیگر عضو شورا ، نیز گفت: از 24 هزار سرویس مدارس که در سالهای قبل در بازگشایی مئدارس فعال بودند در فراخوانی مجددی که صورت گرفته تنها 600 راننده اعلام آمادگی کردند و علت را این گونه مطرح کرده اند که این کار برایشان عایدی ندارد. آیا این موارد در این طرح پیش بینی شده؟

مهدی عباسی  نیز گفت: این بحثی که مطرح شد می بایست موارد تکلیف اجرایی و عملکردی شهرداری باشد و ما  اگر مخیر بگذاریم که بر اساس تحقق بودجه اقدام کنند  مطرح خواهند کرد که بودجه تحقق نیافت و کاری صورت نگرفت. 

وی ادامه داد: برخی می گویند وظیفه ذاتی شهرداری تامین اتوبوس و مترو و اورهال کردن آنان است اما اکنون الزام شهرداری به این امر درست است و ما در تامین منابع مشکل داریم اما این طرح با واقعیات شهرداری تنظیم شده و لذا باید به کل طرح یکجا رای  بدهیم. پیشنهاد دیگر من این است که بعد از دو ماه شهرداری گزارش اقدامات خود را نیز اریه دهد.  

در ادامه فروزنده معاون شهردار نیز گفت: وقتی در نیمه اول سال  52 درصد منابع محقق شده و خیلی تلاش کنیم در 6 ماه دوم این میزان را  به 70 درصد برسانیم که روال معمول سال 99 هم این بود که در کل 81 درصد بودجه محقق شد پس نمی توانیم بگوییم که 100 درصد موارد طرح تخصیص می یابد. این در حالی است که ما در منابع روند نزولی داریی و در هزینه ها روند صعودی  داریم.

در ادامه سید جعفر تشکری گفت:  شان تصمیمات شورا و موقعیت و جایگاه اعضای شورا این است که در شرایط خاص برای شهرداری تصمیمات ویژه بگیرند.

وی ادامه داد: امروز به درستی ما با کمبود درامد مواجهیم و  55 درصد منابع تا پایان 6 ماهه اول سال محقق شده و شاید تا پایان سال 75 درصد محقق شود اما باید بگوییم کدام کارها را بایدانجام دهیم.

وی افزود: در دوره قبل شورا خط 10 مترو کلنگ خورد که البته فقط کلنگ خط 10 را زدند و لذا قطعا این امر در اولویت نیست چرا که مردم روی زمین مانده اند و امروزه خیلی از خطوط اتوبوس رانی تعطیل شده است. 

تشکری ادامه داد: امروز تاکسی ها بخش عمده ای از جابجایی ها را انجام می دهد و این در شرایطی است که روز به روز قیمت خودرو گرانتر می شود پس باید تسهیلات وام را پیگیری کنند. لذا درخواستم این است که این طرح را به عنوان اقدام ضروری  بدانند نه راه حل حمل و نقل و ترافیک پایتخت و تمام توان خود را به کار گیرند تا مردم احساس کنند شورای ششم آمده تا گره ای از مشکلاتشان را  باز کند. 

در پایان این طرح با اکثریت آرا به تصویب رسید.