به گزارش اکونا پرس،

به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران آیت‌الله محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور میزبان مهدی اقراریان و سوده نجفی دو تن از اعضای شورای اسلامی شهر تهران بود. 

آیت الله منتظری در این دیدار و پس از شنیدن دیدگاه‌های اعضای شورا با اشاره به سالروز 13 آبان گفت: به مناسبت 13 آبان‌ماه یاد و خاطره سه حادثه سرنوشت ساز و موثر در حرکت جهانی امام راحل رضوان علیه که موسوم شد به انقلاب اسلامی ایران را گرامی می داریم. 

وی افزود: در واقع حضور آمریکا در این سه حادثه ای که در 13 آبان ماه سال 43 ،57 و 58 اتفاق افتاد، کاملا نشان داد که اولا انقلاب اسلامی متعلق به ایران نیست و همانگونه که امام راحل فرمودند، ما باید انقلاب خود را صادر کنیم؛ این انقلاب  گستره جهانی دارد که ریشه و اساس این انقلاب، اسلام است و اسلام هم مختص به یک  قوم و جغرافیای خاص نیست و همانگونه که خداوند در قرآن می‌فرمایند  پیامبر، پیامبر بشریت است و اسلام نیز دین بشریت است و متعلق به همه جهانیان است. 

آیت الله منتظری افزود: انقلاب اسلامی هم در آغاز با یک حرکت ضد انقلابی با محوریت آمریکا که داعیه یک ابر قدرت جهانی را داشت مواجه شد و این نشان می دهد که اگر انقلاب یک مسئله کوچک درون کشوری بود معنی نداشت اینگونه با آن به ستیز برخیزند. از همان ابتدا که جرقه انقلاب زده شد، این حرکت  منتهی به تبعید و هجرت امام به ترکیه شد و در ادامه حادثه به شهادت رساندن تعدادی از جوانان عزیز ما در سال 57  و در نهایت تسخیر لانه جاسوسی که همه اینها نشان می دهد که انقلاب اسلامی با دشمن جهانی مواجه بوده و این دشمن و دشمنان نه از دشمنی با انقلاب اسلامی دست برداشتند و نه دست برخواهند داشت.

آیت الله منتظری همچنین خطاب به اعضای شورای شهر تهران بیان داشت: من 9 سال در دیوان عدالت اداری بودم و سرو کار زیادی با شوراهای سراسر کشور و تهران داشتم و لذا  با مجموعه ای که با انتخاب مستقیم مردم سر کار می‌آیند و اداره شهرها را عهده دار هستند آشنایی کامل دارم. 

وی ادامه داد: البته در شوراها و در آغاز هر دوره  زمانی گروه و طیفی سر کار  می آید و  حرکت های خود را آغاز می کنند. شوراها و شهرداری ها بیشترین ارتباطات مردمی را دارند چرا که  در همه عرصه های زندگی مردم دخیل هستند و از ساختمان‌سازی گرفته تا پاکیزگی معبر و کوچه و خیابان تا تامین برخی از نیازها در  میادین  تره و بار  و  عرصه های مختلف زندگی  مردم که ارتباط روزانه با شهرداری دارند.

منتظری دادستان کل کشور افزود: این ارتباط با دستگاه‌های دیگر اینگونه مستمر و روزانه نیست ولی ارتباط مردم با شهرداری روزانه است اما اهتمامی که باید و شاید در حوزه های مختلفی که ارتباط با شهرداری ها و شوراها داشته باشند دیده نمی شود. 

آیت الله منتظری با اشاره به سخنان مهدی اقراریان گفت: وجود  25 هزار پرونده دعاوی که یک طرف آن شهرداری است، در دعاوی قضایی و نیز جابجایی رتبه اول و دوم شهرداری با تامین اجتماعی در دعاوی دیوان عدالت اداری نشان دهنده ارتباط روزانه شهرداری ها با مردم است. 

وی در ادامه ضمن اشاره به ظرفیت‌های مغفول شوراهای شهر گفت: موضوعی که می‌خواهم مطرح کنم، این است که شوراهای اسلامی ظرفیت بسیار گسترده‌ای دارند که نه از آن استفاده می شده و نه می‌شود و برای مثال می‌توانند مستقیما مانند دولت به مجلس لایحه بفرستند در حالی که حتی قوه قضاییه نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد ولی از این ظرفیت استفاده نشده است.

آیت‌الله منتظری ادامه داد: شوراها برخواسته از متن مردم هستند و می توانند از ظرفیت های اجتماعی هم استفاده کنند؛ فلذا همه کارها نبایستی به عهده دولت گذاشته شود که  این نشان می‌دهد که در اقدامات خود عملا موفق نیستیم و نبودیم.

دادستان کل کشور با اشاره به موضوع تکدی‌گری و لزوم استفاده از تجربه های موفق شهرهای تبریز و مشهد  برای مدیریت آن گفت: اگر طرح ها و مسئولیت های قبلی موفقیت داشت، امروز نباید شاهد این وضعیت می بودیم. در شهر تبریز با استفاده از ظرفیات موسسات خیریه و افراد خیّر توانسته اند بر مشکل تکدی گری فائق آیند و یا در شهر مشهد با همکاری شوراهای شهر و شهرداری و تامین اجتماعی توانسته اند مرکزی به وجود بیاورند و این معضل را ساماندهی کنند. 

آیت الله منتظری گفت: باید ساختاری دیده شود و از ظرفیت افراد خیر در جامعه و موسسات خیریه استفاده شود تا افراد متکدی که یا در اثر فقر مرتکب به این کار می شوند یا در اثر آسیب های فرهنگی و اخلاقی به این عمل اقدام می کنند را ساماندهی کرد و باید در شورای شهر و شهرداری اراده‌ای برای این اقدام فراهم شود و سهم هر دستگاه هم معلوم شود و مرکزی به وجود آید برای فرماندهی این اقدام که آن مرکز باید شورای شهر باشد. 

 دادستان کل کشور در ادامه سخنان خود با اشاره به ترکیب شورای شهر ششم تهران گفت: جوان بودن افراد در شورا و در کنار هم بودن با افراد با تجربه همان عینیت بخشیدن به سخنان مقام معظم رهبری است که مکرر فرمودند از توان جوانان در کنار تجربیات افراد مسن استفاده شود و این ترکیب خوبی است. 

دادستان کل کشور در ادامه اظهار داشت: مهم‌ترین بارزه لیست شورای شهر ولایتمداری و ارتباط با جریان ولایی بوده و همین امر موجب شد مردم در این مقطع زمانی به این لیست رای بدهند و شما برای 4 سال زمان دارید که پایه گذاری خوبی در امور انجام دهید. 

آیت الله منتظری گفت: در سالیان گذشته بارها به آقای قالیباف و آقای چمران گفتم باید قانون شهرداری ها و قانون ماده 100 اصلاح شود چرا که با این قانون شهرداری و ماده 100 کار به جایی نخواهید برد. 

وی  با تاکید بر ضرورت همکاری قوه قضاییه با مدیریت شهری گفت: در کمیسیون نظارت و حقوقی شوراها باید احصا کنید که چه اموری با استفاده از ظرفیت های قوه قضاییه قابل رفع است و در جهت عکس. چرا که  ما می دانیم که کمک به شوراها و شهرداری ها کمک به مردم است . 

دادستان کل کشور همچنین گفت: بر اساس اطلاعاتی که دارم، شوراها و شهرداری ها با دو بخش از دستگاه قضایی مرتبط هستند که یکی دادستان ها به اعتبار اینکه مسئولیت صیانت از حقوق عامه را عهده دار هستند  و یکی هم دیوان عدالت اداری. 

آیت الله منتظری  با اشاره به اینکه عموما مصوبات شوراها برای مردم مشکل ایجاد می کند و با اینکه در قانون پیش بینی شده چگونه عمل شود اما در اجرا با مشکل مواجه می شود،‌ تصریح کرد: یکی از مشکلات این است که قوانین و مصوبات شورا در فرمانداری ها مورد تایید و تطابق با قوانین بالادستی قرار می گیرند در حالی که فرمانداری ها آن طور که باید از توانمندی در بخش حقوقی آن طور که پاسخگوی نیاز مردم باشد بهرمند نیستند. 

آیت الله منتظری افزود: اینکه از این مصوبات چه تعداد مورد نظارت دقیق قرار گیرد نیز  یکی از آسیب های جدی است که در آسیب‌شناسی هایی که نسبت به شوراها می شود باید مورد بررسی قرار گیرد و همچنین از  ظرفیت شورای عالی استان ها به طریق اولی استفاده شود.