مطالعات نشان می‌دهند که  کیفوپلاستی یا تزریق سیمان به مهره یک جراحی نسبتاً ایمن برای کمک به بازیابی ارتفاع مهره‌ها، اصلاح تغییر شکل کیفوز و از بین بردن درد ناشی از شکستگی‌های فشاری است. خطر کلی برای عوارض مربوط به کیفوپلاستی کمتر از 4 درصد تخمین زده می شود. 1 حتی اگر عوارض نادر هستند، به طور بالقوه می توانند جدی باشند و باید قبل از موافقت با انجام جراحی کیفوپلاستی در نظر گرفته شوند.

عوارض بالقوه کیفوپلاستی

برخی از خطرات جراحی عمومی برای کیفوپلاستی از جمله عفونت، خونریزی بیش از حد و/یا واکنش منفی به بیهوشی میتواند ایجاد شود.خوشبختانه امروزه میتوان به روش جراحی بسته کمر و بدون نیاز به بیهوشی و باز کردن کمر و تنها با ارسال سوزن تزریق این کار را انجام داد سایر خطراتی که مختص عمل کیفوپلاستی هستند عبارتند از:

  • نشت سیمان استخوان. گاهی اوقات سیمان استخوان تزریق شده فراتر از ترک های فشاری مهره ای که برای آن در نظر گرفته شده است حرکت می کند، اما این امر به ندرت باعث ایجاد عوارضی می شود حتی در صورت وقوع. در مقایسه با روش مشابهی به نام ورتبروپلاستی، کیفوپلاستی خطر کمتری برای نشت سیمان.سیمان استخوان در حین کیفوپلاستی با فشار کمتری تزریق می‌شود (و بنابراین احتمال بیشتری دارد که در فضای بالون باد شده باقی بماند)، نشت سیمانی که اغلب با ورتبروپلاستی اتفاق می‌افتد معمولاً جزئی است و بعید است که علائم ایجاد کند.تفاوت کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی را میتوانید مطالعه نمایید.

Untitled2

  • درد ادامه دارد یا بدتر می شود. در برخی موارد، کیفوپلاستی یا نمی تواند درد را تسکین دهد یا منجر به بدتر شدن درد یا علائم دیگر می شود. به عنوان مثال، اگر سیمان استخوان به ریشه عصبی یا نخاع نشت کند، به طور بالقوه می تواند باعث بدتر شدن علائم درد، سوزن سوزن شدن، بی حسی و/یا ضعف شود.
  • آمبولی ریه. اگر سیمان استخوان وارد ورید مهره ای شود، به طور بالقوه می تواند به ریه رفته و باعث انسداد شریان شود.
  • واکنش آلرژیک به سیمان استخوان یا سایر عوامل. ممکن است به یکی از عوامل مورد استفاده در کیفوپلاستی مانند سیمان استخوان (PMMA) یا محلولی که برای دیدن بالون از طریق اشعه ایکس استفاده می شود، واکنش آلرژیک داشته باشید.

عوامل خطر کیفوپلاستی

Untitled3

برخی از عوامل رایجی که ممکن است خطر ابتلا به عوارض علامت دار ناشی از کیفوپلاستی را افزایش دهند عبارتند از:

 

  • مقدار زمان قبل از انجام عمل برخی از مطالعات نشان داده اند که کیفوپلاستی زمانی که کمتر از 8 هفته پس از شکستگی انجام شود، نتایج بهتری دارد. به طور معمول، کیفوپلاستی 12 هفته یا بیشتر پس از شکستگی انجام نمی‌شود، زیرا پس از شروع به بهبود قابل توجه استخوان، نمی‌توان ارتفاع مهره‌ها را بازیابی کرد.
  • نوع دستگاه راهنمایی اشعه ایکس که در کیفوپلاستی استفاده می شود برای موفقیت این روش بسیار مهم است زیرا جراح باید ببیند سوزن کجا می رود و اطمینان حاصل کند که سیمان استخوان در شکستگی مهره باقی می ماند. تجهیزات فلوروسکوپی متحرک، مانند نوعی که معمولاً در اتاق‌های عمل بیمارستان استفاده می‌شود، کیفیت پایین‌تری دارند و به‌طور متوسط ​​می‌توانند نتایج ضعیف‌تری از کیفوپلاستی داشته باشند.
  • علت شکستگی فشاری مهره. شکستگی‌های فشاری مهره‌ای ناشی از پوکی استخوان نسبت به شکستگی‌های مهره‌ای ناشی از سرطان، به کیفوپلاستی (و ورتبروپلاستی) بهتر پاسخ می‌دهند. میزان عوارض کیفوپلاستی زمانی که شکستگی فشاری مهره ناشی از سرطان باشد (10%) در مقایسه با پوکی استخوان (4%) ممکن است دو برابر بیشتر باشد.
  • شکل شکستگی. شکستگی فشاری مهره در جلوی بدن مهره، که معمولاً به عنوان شکستگی گوه ای شناخته می شود، شایع ترین است و بهترین پاسخ را به درمان کیفوپلاستی یا ورتبروپلاستی می دهد. سایر اشکال شکستگی، مانند شکستگی های دوقعر (قسمت میانی بدن مهره فشرده شده است اما جلو و عقب سالم هستند) یا شکستگی های له شده (شکستگی کل بدن مهره ها) به احتمال زیاد نتایج مثبتی از کیفوپلاستی ندارند.

چندین عامل خطر دیگر برای کیفوپلاستی نیز وجود دارد، مانند سطح مهارت جراح و آشنایی با این روش که توصیه میشود به جراحان حاذقی که تجربه و دانش کافی دراین زمینه دارن مراجعه نمایید تا ریسک و عوارض جراحی را به صفر برسانید.