اما مسئله اصلی این است که کی و کجا سرمایه گذاری کنیم؟ خرید ارز دیجیتال بهتر است یا سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات؟ ریسک سرمایه‌گذاری در کدام یک از بازارهای مالی در ایران کمتر است؟

بهترین سرمایه گذاری در ایران

انتخاب بهترین روش سرمایه‌گذاری، تا حد زیادی به شرایط زندگی فرد بستگی دارد. به عنوان مثال، سرمایه‌گذاری در ایران با توجه به شرایط تحریم‌ها و تورم و کاهش ارزش پول، با ریسک زیادی همراه است. به همین دلیل افرادی که در ایران زندگی می‌کنند، باید یک روش مطمئن برای سرمایه‌گذاری بلندمدت انتخاب کنند.

علاوه بر این، برای سرمایه‌گذاری در بسیاری از بازارها، مانند بازار مسکن، طلا، نفت و ... معمولا به سرمایه اولیه کلانی نیاز است. با توجه به شرایط فعلی ایران و درآمد افراد، تامین چنین سرمایه زیادی برای افراد به خصوص جوانان، کار تقریبا غیرممکنی است. با این حال، روش‌های دیگری برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد دلاری وجود دارد که یکی از آنها، سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال است.

ارزهای دیجیتال، نه تنها در ایران، بلکه در جهان به عنوان یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری شناخته شدند. گرچه بازار رمزارزها نسبت به دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری، نوسانات زیادی تجربه می‌کند، اما یکی از بهترین روش‌ها برای کسب سود در بلندمدت و همچنین کوتاه مدت است. کافی است روش صحیح ورود به بازار و تحلیل تکنیکال را بلد باشید و با استفاده از خدمات صرافی‌های ایرانی، نسبت به خرید رمزارز با ریال، اقدام کنید.

ارز دیجیتال یا رمزارز چیست؟

رمزارز (Cryptocurrency) یا ارز دیجیتال به عنوان روش جدید پرداخت آنلاین و انتقال ارز بدون محدودیت‌های جغرافیایی معرفی شده است. در یک دهه گذشته، شاهد افزایش محبوبیت خرید بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال پیشرو بوده‌ایم. گرچه این رمزارز در چند سال اخیر نوسانات شدیدی را پشت سر گذاشته است، اما همچنان هم به عنوان بهترین سرمایه‌گذاری در سال 1400 در نظر گرفه می‌شود.

مهم‌ترین تفاوت بازار ارزهای دیجیتال با دیگر بازارهای مالی مانند بورس این است که هیچ ارگان یا نهاد سومی روی آن کنترل ندارد. در نتیجه ارزش کلیه دارایی‌های این بازار، صرفا بر اساس میزان سرمایه‌گذاری افراد و عملکرد خود ارز در طول زمان تعیین می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت هرچه که سرمایه‌گذاری افراد در این بازار بیشتر شود، قیمت رمزارزها هم افزایش خواهد یافت.

نقدینگی بازار ارزهای دیجیتال برای رمزارزهای محبوب، مانند بیت کوین و اتریوم در وضعیت مناسبی قرار دارد. درواقع افراد می‌توانند هرزمان که خواستند با استفاده از یک صرافی معتبر، به خرید و فروش یا تبدیل رمزارزها به یکدیگر بپردازند. البته به خاطر داشته باشید که کارمزدی که صرافی‌ها برای ارائه چنین خدماتی دریافت می‌کنند، متفاوت است. پس صرافی ارز دیجیتالی را انتخاب کنید که برای ترید روزانه، کارمزد معقولی از شما دریافت کند.

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال به چه کسانی توصیه می‌شود؟

نوسان قیمت ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیری خوب است که نمی‌ترسند از این که سرمایه‌گذاری‌شان در ازای بازدهی بسیار بالاتر به صفر برسد. در نتیجه این بازار برای سرمایه گذاران ریسک گریز یا کسانی که به سرمایه گذاری مطمئن نیاز دارند، انتخاب خوبی نیست.

قیمت ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی دارد و ممکن است در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه، به شدت سقوط یا افزایش پیدا کند. همان‌طور که پیش از این گفته شد، قیمت در این بازار به رفتار و عملکرد سرمایه‌گذاران و تریدرها بستگی دارد.

علاوه بر این، اگر کیف پول و صرافی مناسبی را برای نگهداری و خرید ارز دیجیتال انتخاب نکنید، احتمال از دست رفتن سرمایه شما وجود دارد. این نکته برای افرادی که در ایران زندگی می‌کنند، اهمیت بیشتری دارد. به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، استفاده از خدمات صرافی‌های خارجی مانند بایننس، ممکن است به بلوکه شدن حساب و از دست رفتن سرمایه منجر شود.

 چگونه در رمزارزها سرمایه گذاری کنیم؟

برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به طور کلی 2 روش وجود دارد؛ خرید رمزارز یا استخراج آنها.

در حال حاضر، استخراج رمزارزهایی مانند بیت کوین به دلیل افزایش سختی شبکه و کاهش پاداش استخراج، چندان مقرون به صرفه نیست. علاوه بر این، استخراج ارزهای دیجیتال در ایران، شرایط خاصی دارد. افراد باید مجوزهای لازم را از وزارت صمت دریافت کنند و هزینه برق را بر اساس تعرفه برق صادراتی پرداخت کنند. از طرف دیگر، با توجه به افزایش قیمت دلار، خرید تجهیزات سخت‌افزاری قدرتمند برای کسانی که در ایران زندگی می‌کنند، کار ساده‌ای نیست.

با توجه به این شرایط، خرید ارزهای دیجیتال با ریال از طریق صرافی‌های ایرانی، به مراتب روش بهتری است. با استفاده از صرافی‌های ایرانی، به راحتی می‌توانید ریال خود را به دلار و سپس به رمزارزهای مختلف تبدیل کنید.

 نحوه خرید ارز دیجیتال از صرافی ارزپایا

خرید ارز دیجیتال از صرافی ارزپایا

صرافی ارزپایا، یکی از صرافی‌هایی است که امکان خرید ارز دیجیتال با ریال را برای کاربران فراهم کرده است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ارزپایا و ثبت نام و احراز هویت در آن، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، وارد بازار ارزهای دیجیتال شوید.

در این صرافی، کلیه سفارش‌های خرید و فروش بر مبنای ریال یا تتر انجام می‌شوند. درواقع شما می‌توانید با داشتن ریال یا تتر، اقدام به خرید رمزارز از بازار معاملاتی ارزپایا بکنید. اگر چنانچه ارز دیجیتال دیگری داشتید، می‌توانید ابتدا به کیف پول اختصاصی خود در ارزپایا واریز، سپس آن را به تتر یا ریال تبدیل و در نهایت ارز دیجیتال مد نظرتان را خریداری کنید.

 

نتیجه‌گیری

قبل از سرمایه‌گذاری، حتما میزان تحمل ریسک و جدول زمانی برای رسیدن به سود را بر اساس شرایط خودتان، محاسبه کنید. به هیچ عنوان سرمایه‌ای که نمی‌توانید و شاید نباید از دست بدهید را در هیچ یک از بازارهای مالی، به خصوص ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاری نکنید. سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال بسیار پرسود و آینده دار است، اما باید اصول درست سرمایه‌گذاری را رعایت کنید.