روکش های کامپوزیت که ممکن است آن ها را با نام کامپوزیت ونیر شناخته باشید یک پوشش کامل هستن که باید بر روی کل سطح دندان کشیده شوند و لبخند شما را بهتر و زیباتر کنند. کامپوزیت در واقع همان ماده ای است که برای پرکردن دندان ها با رنگ سفید استفاده می شد. در واقع ترکیبی از مواد شیشه ای و رزینی است.

استفاده از این روکش ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در یک جلسه انجام می شود و از این مواد برای تغییر شکل، طراحی مجدد و یا تغییر رنگ دندان استفاده می شود. اغلب بیماران برای دندان های جلویی بیشتر تقاضای استفاده از کامپوزیت دندان را دارند. زیرا دندان های جلویی می تواند تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی و تغییر چهره افراد هنگام صحبت کردن و  لبخند زدن دارد.

جذابیت و کاربرد کامپوزیت دندان برای زمانی که دندان ها خرد شده باشند، دچار لک های بسیار پر رنگ شده باشند، فاصله ای بین دندان ها به وجود آمده باشد یا سطح دندان دچار ترک خوردگی شده باشد بسیار مناسب است. پس کامپوزیت در کنار جنبه زیبایی که دارد می تواند جنبه درمانی بسیار خوبی نیز داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع کامپوزیت دندان و هزینه آن می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید.

قیمت کامپوزیت

روش هایی مانند کامپوزیت و لمینت دندان دائمی نبوده و عمر مفید تعریف شده ای دارند. در صورتی که بیشتر از حد آن ها را بر روی دندان خود نگهدارید و یا نحوه نگهداری آن را به خوبی رعایت نکنید ممکن است مشکلات زیادی متوجه شما شود.

البته برخی پیش از گذاشتن کامپوزیت به فکر برداشتن آن هستند و ممکن است دل نگرانی های زیادی در رابطه با  ریمو کامپوزیت دندان یا عوارض برداشتن کامپوزیت دندان داشته باشند. بهتر است بدانید عوارض  ریمو کامپوزیت دندان بسیار کمتر از عوارض ریموو لمینت دندان است. اما در تغییرات و مزیت ها نیز کامپوزیت دندان کمتر از لمینت دندان می تواند مفید واقع شود. در صورتی که از کامپوزیت دندان استفاده می کنید بهتر است مراقبت های کامپوزیت دندان خود را با حساسیت بیشتری انجام دهید تا در صورت برداشتن ریمو کامپوزیت دندان کمتر متحمل عوارض آن شوید.

البته در صورتی که برای ریمو کامپوزیت های خود به یک پزشک متخصص مراجعه کنید کمتر متحمل عوارض ریمو خواهید شد. هر چه پزشک دارای مهارت بیشتری باشد از روش های مختلفی می تواند با استفاده از فناوری و تکنولوژی استفاده کند تا بدون کمترین آسیب کامپوزیت های شما را ریموو کند. با ما همراه باشید تا در این مقاله هر آنچه باید در رابطه با عوارض برداشتن کامپوزیت و ریموو آن باید بدانید را برایتان شرح دهیم.

ریموو کامپوزیت دندان با استفاده از روش های مختلف

برای برداشتن و ریمو کامپوزیت ها روش های مختلفی وجود دارد که در این بخش می خواهیم به بررسی این سه روش بپردازیم:

 

Untitled1

  • برداشتن کامپوزیت ونیر با ورقه های سمباده 

در صورتی که از این روش سطح ساینده با ورق سمباده استفاده شود می توان علاوه بر برداشتن کامپوزیت ها از روی دندان طبیعی، دندان ها را به خوبی پولیش داد. ورقه های سمباده همان طور که میدانید دارای انعطاف پذیری کامل هستند و می توانند به تمامی سطح دندان دسترسی داشته باشد. در نتیجه این دسترسی می توان مجدد مینای دندان را از زیر کامپوزیت ها احیا نمود و سطح شفاف آن ها را زنده کرد. البته با توجه به اینکه تکنولوژی پیشرفت کرده است استفاده از سمباده کاغذی روشی قدیمی و منسوخ شده است و در حال حاضر به جای استفاده از این روش از روش های مطمئن و پیشرفته دیگری استفاده می شود.

 

برداشتن کامپوزیت با دریل های کاربیدی

دریل های کاربیدی دارای سرعت بسیار بالایی هستند و می توانند همزمان در پولیش کردن دندان ها تاثیر بسیار زیادی دارند. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که دندان پزشک باید از فشار مناسبی هنگام استفاده از دریل برای برداشتن کامپوزیت ها باید استفاده کند. در این روش می توانید با سرعت خیلی بیشتری روکش های کامپوزیت را از روی دندان خود بردارید. البته مشکلی که این مورد ریمو کامپوزیت دارد عدم انعطاف پذیری دریل نسبت به ورقه سمباده است  همین باعث می شود دریل به گوشه های دندان دسترسی کمتری داشته باشد.به همین علت این روش نیز کمتر استفاده می شود و روش های جدید تری جایگزین این روش شده است.

برداشتن کامپوزیت دندان با ( Air-abrasion)

جدید ترین روشی که برای ریمو کامپوزیت از آن استفاده می شود استفاده از تکنولوژی ابریژّن است. در این روش متخصصان دندان پزشکی زیبایی از ابزارهایی استفاده می کنند که جریان هوای حاوی ذرات اکسید آلومینیوم که بسیار ریز هم هستند بر روی دندان ها کنترل میکنند. در استفاده از این روش می توان بدون آسیب رساندن به مینای دندان و دقت بسیار بالا کامپوزیت ها را ریمو کرد.

این ابزاری که در این روش استفاده می شود شباهت بسیار بالایی به مینی سند بلاست دارد که برای برداشتن پوسیدگی دندانی از آن استفاده می شود. موادی که از روی دندان برداشت می شود با استفاده از ساکشن کشیده می شود و به دهان وارد نخواهد شد.

عوارض برداشتن کامپوزیت دندان

یکی از مهم ترین عوارضی که بعد از برداشتن کامپوزیت دندان دچار آن می شوید از بین رفتن شفافیت دندان ها است. اغلب برای نصب کامپوزیت دندان مینای دندان را نمیتراشند اما به دلیل اینکه مواد برای طولانی مدت روی دندان فرد باقی میماند شفافیت دندان طبیعی از بین می رود. به مرور زمان هنگام گذاشتن کامپوزیت باندینگ به مینای دندان نفوذ میکند و همین باعث کم شدن شفافیت دندان طبیعی می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوارض کامپوزیت دندان می توانید مقاله زیر را نیز مطالعه فرمایید.

عوارض کامپوزیت دندان

Untitled2

 

یکی دیگر از بیشترین مواردی که به عنوان عوارض کامپوزیت دندان به شمار می رود پوسیدگی بعد از برداشت کامپوزیت دندان است. گاهی نیاز است برای انجام کامپوزیت دندان مینای دندان کمی تراشیده شود و در صورتی که این تراشیدن بیش از حد باشد دندان ها حساس تر شده و احتمال پوسیدگی دندانی در این دندان ها بیشتر می شود.