به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه خبری شورای اسلامی شهر تهران، علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی کشور با حضور در سی و یکمین جلسه به ارائه گزارش در خصوص فعالیت‌های این سازمان، بویژه آنچه که برای تهران پیش‌ بینی شده است، پرداخت.

وی گفت: هفته گذشته هفته گرامیداشت افراد دارای معلولیت بود، این هفته فرصت مغتنمی بود که بتوانیم برای خدمت‌ رسانی به مستضعفین و آحاد جامعه و تکریم و احقاق حقوق افراد دارای معلولیت بیش از پیش تلاش کنیم.

این مقام مسئول افزود: از آنجایی که هدف والای امام خمینی (ره) مددرسانی به ضعفا و مستضعفین و برپایی فرصت برابر برای همه آحاد جامعه بوده، سازمان بهزیستی امروز بعنوان یکی از مهمترین نهادهای حمایتی در کشور، توفیق خدمت به بیش از 6 میلیون و 700 هزار نفر را دارد. 

وی گفت: باید اذعان کرد که افراد دارای معلولیت، محرومین و مستضعفین در کنار ناتوانی ذاتی و غریزی، استعدادهای شگرفتی دارند که موفقیت های ایشان در پاراالمپیک و... گویای این موضوع است.

قادری در خصوص فعالیت‌های سازمان بهزیستی تشریح کرد: حدود 24 میلیون خانوار در کشور وجود دارند که 2 میلیون و 680 هزار خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که شامل زنان سرپرست خانوار و افراد دارای معلولیت یا فرزندان بی‌سرپرست و بیماران جسمی و روانی می‎شوند. همچنین سازمان بهزیستی دارای یک سری فعالیت‎های اجتناب ناپذیر است که اگر این خدمات ارائه نشوند، اختلالات بسیاری ایجاد می‌شود، مانند مستمری‌ها. اما مجموعه‌ای از فعالیت‌های دیگر هم هستند که شامل 120 فعالیت می‌شوند که یکی از آن‌ها توان بخشی است که یک میلیون و 700 هزار نفر همچون معلولین ذهنی را تحت پوشش دارد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه تا سال 1422، 20 درصد جامعه را سالمندان تشکیل خواهند داد و برای این حجم از سالمندان به زیرساخت نیاز است و این درحالیست که بودجه سازمان بهزیستی 8 دهم بودجه کشور است که کفاف امور بهزیستی را نمی‎دهد.

علی محمد قادری در خصوص همکاری شهرداری و سازمان بهزیستی گفت: قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در سال 1396 ابلاغ شد و همه دستگاه‌های دولتی و عمومی را به پیگیری موضوعات مربوط به افراد معلول مکلف می‌کند که یکی از این موضوعات مهم مناسب‌سازی است و از این روی می‌توانیم راهبردی را با شهرداری در تهران در سطح محلات به محوریت سرای محلات و فرهنگ‌سراها پیگیری کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به پنج آسیب عمده اجتماعی  به موضوع معتادین متجاهر اشاره کرد و گفت: با پیگیری مسئولین مرتبط، قرارگاهی برای جمع‌آوری معتادین متجاهر و کودکان کار ایجاد شده است. این درحالیست که بیش از 87 درصد کودکان کار اتباع افغانستان و 8 درصد اتباع پاکستان است. همچنین 63 مرکز روزانه و 31 مرکز شبانه برای آنان وجود دارد که البته کودکان فقط در مراکز روزانه به سر می‎برند.

وی تاکید کرد: موضوع مناسب‌سازی صرفا موضوع معلولین نیست، بلکه شامل بانوان باردار یا سالمندان نیز می شود، در کل کشور 2 هزار و 220 موضع مناسب‌سازی شده اما این تعداد اصلا کافی نیست و ما به کمک شهرداری در این زمینه  نیاز داریم. 

وی در ادامه افزود: همه مشکلات را احصاء و به روز رسانی کرده ایم و در این خصوص نیازمند کمک مدیریت شهری هستیم.

قادری در ادامه با مطرح کردن دو پیشنهاد گفت:  در کشور مجموعه‌ای بنام شهربازی مخصوص افراد معلول وجود ندارد و می‌توان این فضای ویژه را برای این عزیزان ایجاد کرد. همچنین افراد دچار عارضه نخائی به فضایی بنام تخت حاد برای گذراندن دوره نقاهت نیاز دارند اما بیمارستان‌های ما فاقد این بخش هستند و لذا این خدمات را در حال حاضر در منازل به ایشان ارائه می‌کنیم.