قطعا داشتن اطلاعات کافی در زمینه روابط جنسی میان طرفین موجب افزایش سلامتی و پیشگیری از بیماری های مختلفی می شود. کاندوم یکی از وسایل پیشگیری کننده از بارداری است که علاوه بر این موضوع، در زمینه انتقال بیماری های جنسی میان زوجین پیشگیری می کند. در ادامه با ما همراه شوید تا با کاربرد و همچنین نحوه پیشگیری از بیماری های مقاربتی توسط کاندوم آشنا شویم.

 کاندوم چیست؟                                                                                             

همانطور که می دانید کاندوم یک وسیله مراقبت جنسی است که از جنس لاتکس انعطاف پذیری تشکیل شده است. کاندوم مردانه به شکل آلت مردان کشسان می شود تا تمام اطراف آلت را پوشش دهد که این ساختار موجب می شود تا هیچ تماس مستقیمی بین آلت تناسلی مرد و زن صورت نگیرد. زوجینی که در مرحله پیشگیری از بارداری هستند می تواند با استفاده از این وسیله، تماس مستقیم در رابطه جنسی را کنترل کنند. در واقع نحوه پیشگیری از بارداری به این گونه است که، پس از ارضاء شدن مرد مایع منی درون کاندوم تخلیه می شود و وارد رحم زن نمی شود. با مانع شدن از ورود منی به داخل رحم، احتمال بارداری تا ۹۰ کاهش می یابد.

نحوه استفاده از کاندوم

با توجه به جنس آسیب پذیر کاندوم و همچنین حساسیت کاربرد آن، بهتر است در همان لحظه تصمیم گیری به شروع رابطه از بسته بندی خارج شود. در ابتدا با تخلیه هوای داخل کاندوم آن را آماده کرده و سپس با کشیدن بر روی آلت، تمام سطح آلت پوشش داده می شود. فقط مراقب باشید که جنس محصول نازک است و نباید با ناخن کشیده شود.

 انواع کاندوم و کاربرد آن ها

همانطور که گفتیم از کاندوم ها تنها برای پیشگیری از بارداری استفاده نمی شود بلکه کاربرد های فراوانی دارد که بر حسب نوع کاندوم این کاربرد ها متفاوت خواهد بود.

 کاندوم تاخیری: یکی از مشکلات زناشویی که بسیاری از زوجین با آن دست و پنجه نرم می کنند، زود انزالی است. از آنجاییکه زود انزالی فرصت لذت رابطه را از طرف مقابل می گیرد، گاهی موجب نارضایتی های می شود. در این میان انواعی از کاندوم ها به نام کاندوم های تاخیری موجب تاخیر در انزال می شود؛ به این صورت که مواد لیدوکائین به کار رفته در مرحله تولید کاندوم، با سطح بیرونی آلت تماس برقرار می کند و موجب بی حسی آلت و در نهایت به تاخیر انداختن انزال می شود.

 کاندوم ساده و کلاسیک: انتقال بیماری های مقاربتی یکی از نگرانی های زوجین است چرا که با برقراری رابطه جنسی امکان بروز هرگونه بیماری و عفونت از یکی از زوجین به طرف دیگر می شود اما به منظور پیشگیری از این بیماری ها چه باید کرد؟ استفاده از کاندوم های ساده و کلاسیک سطح تماس آلت تناسلی را محدود می کند و به این طریق از انتقال بیماری های جنسی احتمالی پیشگیری به عمل می آید.

کاندوم شیار دار: گاهی زوجین به دنبال روشی برای افزایش لذت جنسی به خصوص در زنان هستند به این منظور می توان از کاندوم های شیار دار استفاده کرد. بر روی این کاندوم ها یک سری شیارها تعبیه شده است که سطح داخلی واژن را بیش از بیش تحریک کرده و به همین دلیل لذت جنسی را به اوج می رساند. البته کاندوم شیار دار به صورت دو منظوره عمل می کند؛ به این طریق که هم لذت جنسی زن را افزایش می دهد و هم اینکه موجب تاخیر در انزال می شود.

کاندوم خاردار: کاندوم خاردار نیز عملکردی دقیقا مشابه با کاندوم شیار دار دارد؛ به این صورت که انزال در مرد را به تعویق انداخته و همچنین لذت جنسی را برای زن به اوج می رساند. منظور از خاردار بودن کاندوم، قرار گیری یک سری قسمت های لاتکسی اضافه بر روی کاندوم است که در تماس با واژن، لذت رابطه برای زن افزایش می دهد.

 کاندوم ترکیبی: و اما نوعی از کاندوم های ترکیبی وجود دارد که تمامی ویژگی های انواع کاندوم را با خود به همراه دارد. در واقع کاندوم های ترکیبی با افزایش لذت رابطه برای زن، تاخیر در انزال مرد، کمک به پیشگیری از بارداری و در نهایت کمک به انتقال بیماری های جنسی در روابط زناشویی با شما همراه خواهد بود.

 

Untitled1

کاندوم از انتقال چه بیماری هایی پیشگیری می کند؟

همانطور که پیش از این نیز توضیح دادیم، با قرارگیری کاندوم بر روی آلت تناسلی، تماس مستقیم بین آلت تناسلی زن و مرد قطع می شود که این امر موجب پیشگیری از انواع بیماری های مقاربتی می شود. انتقال بیماری های که می توان با استفاده از کاندوم از انتقال آن ها پیشگیری کرد، عبارتند از:

  • زگیل تناسلی یکی از بیماری های جنسی خطرناک است که اگر به موقع درمان نشود امکان بروز سرطان را افزایش می دهد. این بیماری می تواند در اثر رابطه جنسی مراقبت نشده انتقال می یابد اما به کمک کاندوم می توان احتمال انتقال بیماری را به شدت کاهش داد.
  • ویروس hiv یا همان ایدز از جمله بیماری هایی است که از طریق رابطه جنسی انتقال می یابد اما با استفاده از کاندوم می توان انتقال بیماری در رابطه را از بین برد.
  • به منظور پیشگیری از انتقال بیماری هپاتیت نوع سی حتی المقدور سعی کنید که از کاندوم به منظور حفاظت رابطه جنسی استفاده کنید؛ این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کنند که یکی از طرفین به این بیماری دچار باشد.
  • امروزه به دلایل مختلفی از جمله عدم رعایت بهداشت و یا تغذیه نامناسب، احتمال اوج گیری عفونت دستگاه تناسلی افزایش پیدا کرده است که این عفونت نیز از طریق رابطه جنسی امکان انتقال دارد اما یک رابطه جنسی محافظت شده به کمک کاندوم، احتمال انتقال بیماری را از بین می برد.

 

Untitled2

و در پایان مزایای استفاده از کاندوم

انواع مختلف از کاندوم در بازار وجود دارد که هر کدام از آن ها با توجه به نوعی که دارند برای موارد مختلف به کار می روند اما در نهایت چیزی که حتمی خواهد بود این است که احتمال بروز بیماری های مقاربتی در این نوع رابطه حفاظت شده بسیار کم است، به همین دلیل اگر نگران سلامتی خود و همسرتان هستند حتما استفاده از کاندوم را فراموش نکنید.