به گزارش اکونا پرس،

 بر اساس جدید آمارهای منتشر شده از سوی مرکز مدیریت راه‌های کشور درباره وضعیت تردد وسایل نقلیه مختلف در بازه زمانی ۲۶ آذر ماه تا دوم دی ماه، به صورت متوسط یک میلیون و ۷۱۵ هزار و ۲۶۳ وسیله نقلیه در هر روز در محورهای مواصلاتی کشور تردد کردند که نسبت به هفته قبل از آن کاهش شش درصدی داشت اما همچنان در قیاس با هفته مشابه سال گذشته افزایش ۳۵ درصدی را تجربه کرد.

کاهش سفرهای مردم در آخرین روزهای پاییز
تردد روزانه بین استانی از جمعه ۲۶ آذر ماه تا پنج شنبه دوم دی ماه

در همین ایام در سال گذشته ممنوعیت‌ تردد بین شهری در کشور اعمال شده بود و این اعداد و ارقام عجیب و غریب از افزایش سفرهای جاده‌ای نسبت به پارسال تا حدود زیادی به همین موضوع بر می‌گردد. البته اطلاعات پلاک‌های ثبت شده در دوربین‌های پلاک خوان نیز نشان می‌دهد که ۱۰ میلیون و ۸۳ هزار پلاک خودرو در هفته گذشته در جاده‌های کشور مشاهده شدند که حدود ۳۰۰ هزار دستگاه کمتر از هفته قبل از این گزارش بوده است.

کاهش سفرهای مردم در آخرین روزهای پاییز

در این بین خودروهای شخصی با پلاک تهران و البرز سهمی حدود ۲۵ درصد داشته و در صدر سفرهای جاده‌ای قرار گرفته‌اند و پس از آن، خودروهایی با پلاک‌های فارس، مازندران، اصفهان و خراسان رضوی بیشترین سفر را انجام دادند.

از سوی دیگر مجموع ورود و خروج وسایل نقلیه مختلف در هفته گذشته روند متفاوتی نسبت به هفته قبل از این آمار پیدا کرده است. چرا که ترددها در بازه زمانی ۲۶ آذر ماه تا دوم دی ماه تنها در پنج استان سیستان و بلوچستان، کرمان، سمنان، خراسان شمالی و فارس به ترتیب ۱۱ درصد، هشت درصد، شش درصد، پنج درصد و دو درصد افزایش را تجربه کردند. ترددهای جاده‌ای استان همدان با صفر درصد تغییر مانند هفته گذشته بود و استان‌های زنجان، کهکیلویه و بویراحمد و خوزستان به ترتیب با منفی ۱۶ درصد، منفی ۱۴ درصد و منفی ۱۱ درصد افت بیشترین کاهش ترددهای بین‌ استانی را داشته‌اند.

جالبتر اینکه نه تنها بقیه استان‌های کشور نیز در هفته گذشته با کاهش سفرهای جاده‌ای مواجه شدند بلکه سفر به استان‌های شمالی مانند گیلان و مازندران نیز در آخرین روزهای پاییز با منفی پنج و منفی دو درصد کاهش مواجه شده است.

کاهش سفرهای مردم در آخرین روزهای پاییز
تغییرات تردد بین استانی ۲۶ آذر ماه تا دوم دی ماه

البته این آمارها در حالی به ثبت رسید که همین اعداد و ارقام در قیاس با آمارهای هفته مشابه در سال گذشته در همه استان‌های کشور به غیر از سیستان و بلوچستان (با کاهش دو درصدی) روند افزایشی داشت. استان‌های مازندران، گیلان، خراسان شمالی، قزوین و اردبیل به ترتیب با ۸۴ درصد، ۷۴ درصد، ۶۹ درصد و ۶۸ درصد افزایش بیشترین جهش را در میان استان‌های دیگر تجربه کرده‌اند.