به گزارش اکونا پرس،

سردار مهدی حاجیان در نشست خبری پیش از ظهر امروز خود که در محل ستاد ناجا برگزار شد، درباره جمع‌آوری معتادان متجاهر در سطح شهرها گفت: جمع آوری معتادان متجاهر برای پلیس کار سهلی است، اما نگهداری و بازپروری آنان سخت است و نیازمند تامین زیرساخت‌های کارآمد است. در این خصوص دستگاه‌های زیادی مسئولند.

وی ادامه داد:  سردار اشتری، فرمانده کل نیروی انتظامی نیز دستوری سراسری برای کل کشور صادر کردند که جمع آوری معتادان متجاهر در سراسر کشور انجام شود، البته لازم است دستگاه‌های مختلف نیز پای کار بیایند و زیرساخت‌ها را تامین کنند.

سخنگوی نیروی انتظامی در ادامه به حضور رئیس جمهوری در مرکز بازپروری مهر سروش اشاره کرد و گفت: لازم است تشکر و قدردانی کنم از ریاست محترم جمهور که به صورت غیر مترقبه از مرکز مهر سروش بازدید انجام دادند. این برای اولین بار بود که رئیس جمهور به چنین مرکزی می‌روند و حرکت عظیمی در کل کشور ایجاد شد و دستورات ارزشمندی نیز در این خصوص صادر کردند.

حاجیان افزود: ما امیدواریم که با همکاری تمام شهرداری‌ها، سازمان بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت و ... بتوانیم موضوع معتادان متجاهر را با نگاه درمانگر و رویکرد بازگرداندن این افراد به جامعه علاج کنیم و چهره شهر را از وجود افراد مبتلا به اعتیاد پاک کنیم.

حاجیان در پاسخ به پرسشی درباره اینکه بازدید رئیس جمهوری از مرکز مهر سروش منجر به چه دستاوردهایی شد، گفت: همانطور که گفتم این اولین باری بود که یک رئیس جمهور شخصا از یک مرکز بازپروری معتادان بازدید کرده و از نزدیک در جریان امور قرار گرفت. در این زمینه دستوراتی صادر کردند که البته همه باید کمک کنند.

سخنگوی ناجا در پاسخ به این پرسش که آیا بودجه‌ای نیز برای جمع‌آوری معتادان متجاهر به پلیس اختصاص داده شد یا خیر؟ گفت: بودجه‌ای در خصوص جمع‌آوری معتادان به ما اضافه نشده است.

نقش دهکده سلامت در بازپروری و سلامت معتادان

وی در ادامه درباره اینکه چطور پلیس قصد دارد تا دهکده سلامت را برای معتادان متجاهر بسازد، گفت: دهکده سلامت را ما نمی‌خواهیم بسازیم. آن دهکده می‌خواهد نگاهی تولیدی داشته باشد و در بازپروری و سلامت معتادان نقش موثری ایفا کند. در این خصوص تمام دستگاه‌ها باید کمک و مشارکت کنند.

حاجیان در بخش دیگری از نشست خبری به ارائه گزارشی از عملکرد پلیس در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ پرداخت و گفت: در حوزه پلیس فتا نیروی انتظامی بیش از ۸۹ درصد جرایم این حوزه را کشف کرده و در حوزه جرایم سازمان یافته و مالی نیز ۱۹۵ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت. ۹۴ فقره پرونده کلاهبرداری اینترنتی نیز کشف شد.

 

دستگیری ۲۵ متهم را در زمینه فروش و قاچاق دارو و به خصوص داروهای سقط جنین

سخنگوی ناجا به اقدامات پلیس در مبارزه با قاچاق دارو نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز پلیس اقدامات قابل توجهی انجام داده و تنها در ماه گذشته بیش از ۲۵ متهم را در زمینه فروش و قاچاق دارو و به خصوص داروهای سقط جنین دستگیر کرده است. در نتیجه این اقدامات ما می‌توانیم این ادعا را مطرح کنیم که پلیس فتای ما جزو کشورهای موفق در حوزه مبارزه با جرایم سایبری است.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده از سوی پلیس در بحث مبارزه با قاچاق کالا و جرایم فسادی اشاره کرد و گفت: در این زمینه پلیس امنیت اقتصادی متولی است و رویکرد اولویت‌های مشخصی را برای خود تعریف کرده است. متاسفانه یکی از مشکلاتی که امروز در کشور ما وجود دارد و مشکلاتی را نیز ایجاد کرده موضوع قاچاق کالاست که ما توانستیم با راه اندازی پلیس گمرک در این زمینه نقش موثری داشته باشیم تا جایی که در سال جاری کشف پرونده‌های جرایم گمرکی نسبت به سال گذشته افزایش ۴۵۸ درصدی داشته است.

سخنگوی ناجا ادامه داد: همچنین بیش از سه میلیون لوازم یدکی قاچاق نیز در همین مدت کشف و ضبط شد و حدود شش میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه لوازم خانگی قاچاق از سوی پلیس کشف شد.

سخنگوی نیروی انتظامی در رابطه با برخورد پلیس با استخراج غیر قانونی رمز ارزها نیز گفت: پلیس در این زمینه نیز طرحی را به اجرا گذاشته که از زمان اجرای طرح تا کنون ۱۷۹ هزار دستگاه غیر قانونی رمز ارز کشف و ضبط شده است.

وی در پاسخ به پرسشی در رابطه با افزایش سرقت در کشور نیز اظهار کرد: اگر امروز افزایش سرقت داشته‌ایم باید به این موضوع نیز توجه کنیم که ۵۲ درصد از این موارد سرقت خرد است. در واقع سرقت‌هایی که ارزش ریالی پایینی دارند و عمدتا از سوی افراد معتاد و ... انجام می‌شود،  متاسفانه مجازات‌های ما در مورد این افراد بازدارندگی لازم را ندارد.

وی افزود: به صورت میانگین و در مجموع در حوزه کشفیات پلیس افزایش ۹ درصدی نسبت به سال قبل را داشته است.

سخنگوی نیروی انتظامی درباره سند مالکیت خودرو نیز اظهار کرد: این موضوع بارها بیان شده و مورد تاکید نیز قرار گرفته است. سند مالکیت خودرو همان برگ سبزی است که از سوی پلیس صادر می‌شود که این سند رسمی مالکیت از سوی خودرو است که چهار نامه رسمی نیز اصالت آن را تایید کرده است. ما حامی مردم هستیم و معتقدیم که نباید هزینه یا فشار مضاعف به آنها وارد شود. البته بعضی اقدامات نیز در حال انجام است که روند صدور سند مالکیت تغییر کند که البته این ایده از سوی پلیس مطرح نشده است و باید دید که آیا این طرح به نتیجه خواهد رسید یا خیر؟

وی همچنین از پیگیری برای استقرار نمایندگی‌های سازمان امور مالیاتی در مراکز شماره گذاری نیز خبر داد و گفت: این موضوع ارتباطی با پلیس ندارد اما با توجه به اینکه امور مربوط به مالیات و پرداخت آن الزام قانونی است برای تسهیل در ارائه خدمات به شهروندان و کاهش زمان شماره گذاری این نمایندگی‌ها در مراکز شماره گذاری مستقر خواهند شد.

حاجیان به سیل‌های اخیر که به خصوص در مناطقی از جنوب کشور خساراتی را نیز وارد کرده اشاره کرد و گفت: پلیس وظیفه استقرار نظم و امنیت را بر عهده دارد. طبیعی است که در شرایطی مانند سیل ما وظیفه‌ای مضاعف را بر دوش خواهیم داشت. از این رو ما دستور آمادگی کامل را به تمامی رده‌های انتظامی در مناطق سیل زده صادر کردیم و ۱۵۰ واحد گشتی مضاعف برای تامین امنیت در این مناطق فعال شد. علاوه بر آن ۷۲ اکیپ امدادی نیز مشغول به فعالیت هستند و خوشبختانه وضعیت امنیت در استان‌های جنوبی کشور مطلوب بوده و هیچ مورد امنیتی و ناامنی گزارش نشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت قرارگاه اجتماعی شهرداری تهران نیز گفت: فعالیت این قرارگاه آغاز شده و ان‌شاءالله نتایج اقدامات و دستاوردهای آن نیز برای مردم محسوس باشد و به زودی خبرهای خوبی درباره آن خواهیم شنید.

سخنگوی نیروی انتظامی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه به نظر می‌رسد تصادفات رانندگی در ماه‌های اخیر افزایش داشته است، گفت: آمارهای رسمی به ما نشان می‌دهد که تصادفات فوری در سال جاری حدود ۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته‌اند که البته در همین مدت ما افزایش ۱۰ درصدی تردد را نیز داشتیم که این نشان می‌دهد که افزایش تردد با افزایش تصادفات ارتباط مستقیم دارد. البته باید توجه داشته باشید که حدود ۳۰ دستگاه در حوزه تصادفات رانندگی دارای مسئولیت هستند که صدا و سیما، وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی و ... از جمله آنها هستند. پلیس نیز در پیشگیری از تصادفات حدود ۱۹ درصد سهم دارد و اتفاقا ما در این زمینه مطالبه گر هستیم.

حاجیان با بیان اینکه در سال ۹۸ تصادفات جرحی و فوتی کاهشی شش درصدی نسبت به سال قبل را داشت، گفت: در مورد نقاط حادثه ساز ایمنی خودروها، حوزه راه و حتی در رابطه با فرهنگ ترافیک ما از دستگاه‌ها و مردم مطالبه گر هستیم. امروز تعداد جانباختگان حوادث رانندگی ما بین ۴۰ تا ۵۰ نفر در هر روز است که این آمار بالایی است. به همین دلیل هم از مردم مطالبه می‌کنیم که قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند.

«سیا ساکتی» کمربند ایمنی را نهادینه کرد

سخنگوی ناجا در ادامه به نقش صدا و سیما و رسانه‌ها در فرهنگسازی ترافیکی نیز اشاره کرد و با انتقاد از آنها گفت: از صدا و سیما در رابطه با فرهنگ ترافیک مطالبه داریم. همین انیمیشن سیاساکتی فرهنگ استفاده از کمربند ایمنی را نهادینه کرد. اینها نشان میدهد که فرهنگسازی مهم است. اما شما ببینید که در همین صدا و سیما چند دقیقه از برنامه‌های تولیدی آن مرتبط با فرهنگ ترافیک است.

حاجیان افزود: معتقدم که با هوشمندسازی، استفاده از هوش مصنوعی و فعالیت دوربین‌های سرعت سنج و همچنین استفاده از سامانه‌های هشدار دهنده مرتبط با موبایل در خودروها می‌توان تا حد زیادی از کاهش تصادفات رانندگی جلوگیری کرد.

حاجیان در پاسخ به پرسشی مبنی بر ادعای یکی از اعضای شورای شهر تهران پیرامون وجود ۲۶ هزار نقطه ناامن در این شهر گفت: من تصور می‌کنم که منظور این فرد از این تعداد نقطه ناامن از نظر آسیب‌های اجتماعی و ... بوده است. ببینید ما در شهر مسائلی مانند حاشیه نشینی، خرده فرهنگ‌ها، فقر، بیکاری و ... را داریم که تمام این موارد می‌تواند منجر به آسیب‌های اجتماعی شود. البته پلیس نیز در این زمینه اقداماتی را انجام داده است. از جمله اینکه در ۱۱۰۰ کلانتری دوایر مشاوره و مددکاری را دایر کرده است. همچنین ۵۲ مرکز مشاوره نیز با حضور روانشناسان خبره در حال فعالیت است.

سخنگوی ناجا افزود: در همین راستا نیز در سال گذشته ۹۲۳ هزار پرونده به این مراکز ارجاع شده و امسال نیز تا پایان آذر ماه ۶۰۰ هزار پرونده به این مراکز ارجاع شده است.

چرا خاوری به ایران باز نمی‌گردد

سخنگوی ناجا در پاسخ به پرسشی دیگر در رابطه با ارتباط اینترپل با دیگر کشورهای جهان خاطرنشان کرد: ۱۹۳ کشور عضو اینترپل هستند و اتفاقا کشور ما جزو موسسین پلیس بین‌الملل در سال ۱۳۱۵ است که در تدوین اساسنامه آن نیز نقش داشته است.

وی با بیان اینکه ساختار اینترپل یک ساختار حرفه‌ای است با بیش از ۸۵ سال قدمت است، گفت: در همین راستا نیز تجربیات خوبی داریم و ارتباط خوبی نیز با دیگر کشورها برقرار است. در بحث استرداد اما باید به این نکته توجه شود که اراده طرف مقابل نیز امر مهمی است.

وی درباره بازگشت خاوری مدیرعامل فراری بانک ملی ایران و از متهمان اصلی اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی در سال‌های قبل نیز گفت: در مورد آن فرد ما این فرد را کاملا شناسایی کردیم. حتی محل حضور وی نیز مورد شناسایی قرار گرفت. برایش اعلان قرمز صادر شد و تا مدتی نیز تحت نظر پلیس ایران قرار داشت اما مسئولان آن کشور به صراحت به ما گفتند که ما این فرد را بر نمی‌گردانیم و تصمیم به استرداد نداریم. حتی وزارت امور خارجه نیز وارد این موضوع شد اما اقدامی انجام ندادند و گفتند که تصمیم به استرداد نداریم.

سخنگوی ناجا افزود: البته بسیاری از کشورها همکاری خوبی با پلیس دارند و خوب است که مردم بدانند که توان پلیس فراتر از مرزهاست.

سخنگوی ناجا همچنین به تغییر ساختار معاونت اجتماعی نیروی انتظامی نیز اشاره کرد و گفت: این معاونت به نام معاونت فرهنگی و اجتماعی تغییر کرده و البته ما نیز اقداماتی را در حوزه فرهنگسازی باید انجام دهیم.

حاجیان در ابتدای این نشست نیز به ایام شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: شهید سلیمانی فردی مکتبی بود و راسخ بودن در جهاد، فداکاری و ولایت مداری از ویژگی‌های این شهید بزرگوار است.