از سوی دیگر، نگرانی دیگر شیوع بالای اُمیکرون به‌ویژه در بین کودکان است. این مسئله‌ای است که مجید مختاری، عضو کمیته علمی کشوری کووید۱۹ آن را تایید کرده و می‌گوید: سویه اُمیکرون به هیچ وجه با سویه‌های قبلی حتی دلتا قابل مقایسه نیست و درحال‌حاضر شاهد ابتلا و بستری تعداد زیادی از کودکان به این سویه در بسیاری کشورها هستیم.

زنگ موج ششم به صدا درآمد

نباید از بازگشت کرونا و شیوع آن در کشور غافل شویم چراکه مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از بازگشت دوباره رنگ نارنجی به نقشه کرونایی کشور خبر داده است. با استناد به اپلیکیشن «ماسک» که یکشنبه ۴ بهمن انتشار یافته، با افزایش موارد بستری، ۳۲ شهرستان از وضعیت آبی کرونا خارج شدند و در وضعیت زرد قرار گرفتند. درحال‌حاضر یک شهرستان نارنجی، ۲۴ شهرستان زرد و ۴۰۳ شهرستان آبی است و هیچ شهر قرمزی در نقشه کرونای کشور وجود ندارد. در همین حال بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت نیز شیوع مجدد کرونا را تایید و اعلام کرده در چند روز اخیر تعداد بیماران سرپایی کرونا در کشور تقریبا ۴ برابر افزایش پیدا کرده که موجب نگرانی شده است. سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز نسبت به آغاز موج ششم کرونا ابراز نگرانی کرده و هشدار داده اگر مراقبت‌ها کمتر شود باید منتظر موج ششم کرونا در کشور باشیم.

براساس آمار وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به ۵ بهمن ۲۱ نفر از هموطنان به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند و ۷۶۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. در زمینه تزریق واکسن نیز تاکنون ۶۰ میلیون و ۵۱۳ هزار و ۸۵۵ نفر دوز اول، ۵۳ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۶۵۷ نفر دوز دوم و ۱۴ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۷۶۴ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲۹ میلیون و ۲۲ هزار و ۲۷۶ دوز رسیده است. براساس آمار و اطلاعات رسیده از استان‌های کشور، کرونا به صورت تدریجی و خاموش در حال بازگشت است در این گزارش به صورت اجمالی به وضعیت کرونا در برخی از استان‌های کشور اشاره می‌شود: 

قم؛ به رنگ زرد کرونایی

روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد: طبق اعلام اپلیکیشن ماسک، تمامی شهرستان‌ها و بخش‌های قم از رنگ آبی به رنگ زرد کرونایی تبدیل شده‌ است. طی هفته‌های گذشته تعداد تست‌های مثبت شده کرونا در این استان روند صعودی داشته ‌است. وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیر امسال به رنگ قرمز، از ۲۰ شهریور به رنگ نارنجی، از ۳۰ مهر به رنگ زرد و از روز ۵ آذر به رنگ آبی درآمده بود.

هرمزگان؛ افزایش آمار فوتی‌های کرونا 

فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در شبانه‌روز منتهی به ۵ بهمن نیز یک مورد فوتی جدید کرونا در استان ثبت شد و آمار فوتی‌ها در استان به ۲ هزار و ۴۶۳ نفر رسید. فرد فوت شده یک آقای ۵۲ ساله از شهرستان بندرلنگه بود که متاسفانه با وجود تلاش پزشکان، جان خود را از دست داد. نوروزیان مجموع مبتلایان کرونا در هرمزگان را یک هزار و ۸۳۶ نفر اعلام کرد و گفت: از این شمار یک هزار و ۷۲۵ نفر در قرنطینه خانگی هستند.

خراسان رضوی؛ افزایش ۳۰ درصدی مراجعه سرپایی

محمد پهلوان، رئیس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد بیماران سرپایی مراجعه‌کننده به مراکز منتخب کرونا در این دانشگاه در نسبت به ۱۰ روز گذشته، ۳۰ درصد افزایش یافته است. با افزایش تعداد مبتلایان سرپایی هم‌اکنون ۳ شهرستان خراسان رضوی از آبی به رنگ زرد کرونایی تغییر رنگ داده‌اند در حالی که پیش از این تمامی شهرستان‌های استان آبی بودند و این وضعیت نشانه ورود به موج ششم و خطر شیوع اُمیکرون است.

بوشهر؛ رنگ زرد کرونایی در ۲ شهرستان

سعید کشمیری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: طبق آخرین گزارش سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ زرد کرونایی پس از ۳ ماه دیگر به استان بوشهر بازگشت. براساس گزارش سامانه ماسک، به دنبال افزایش شمار ابتلا و بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا شهرستان‌های بوشهر و دشتستان از حالت آبی کم‌خطر به زرد با خطر متوسط کرونایی تغییر رنگ دادند که زنگ خطری برای این استان به شمار می‌رود. وی افزود: بر این اساس ۸ شهرستان گناوه، دیلم، تنگستان و دشتی، دیر، جم، کنگان و عسلویه همچنان در وضعیت آبی کم‌خطر کرونایی قرار دارند. همچنین شمار مبتلایان روزانه به کرونا در استان بوشهر به ۳۰ درصد افزایش یافته این در حالی است که در طی ۳ ماه گذشته این آمار به کمتر از ۱۰ درصد رسیده بود و این بیانگر گردش ویروس و افزایش نشانه‌های بیماری در استان است. 

مازندران؛ بازگشت رنگ زرد کرونایی

پس از گذشت ۱۵ روز از آبی شدن رنگ کرونایی سراسر استان مازندران، طبق تازه‌ترین ارزیابی سامانه ماسک بار دیگر رنگ زرد کرونایی به این استان بازگشته است. شهرستان عباس‌آباد در غرب مازندران لباس زرد کرونایی پوشیده اما رنگ ۲۱ شهرستان دیگر استان همچنان آبی است.

قاسم اویس، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت‌وگو با ایرنا از افزایش مراجعات سرپایی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان به دلیل احتمال یا ابتلای شهروندان به کرونا خبر داد و گفت: متاسفانه روند شیوع اُمیکرون در استان در حال افزایش است که باید با دعوت از مردم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و همچنین تزریق بموقع واکسن، از شیوع افسارگسیخته اُمیکرون در مازندران جلوگیری کرد. 

جنوب فارس؛ احتمال بروز پیک ششم کرونا

وحید یگانه، معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان اعلام کرد: آمار مبتلایان به ویروس کرونا در شهرهای جنوبی فارس روند صعودی گرفته و آمارهای اعلام‌شده از تعداد مبتلایان به این ویروس احتمال بروز پیک ششم در این مناطق و شهرسان‌های لارستان، خنج، اوز و همچنین گراش را قوت بخشیده است. ادامه این روند صعودی و حتی موارد مثبتی که از سویه جدید اُمیکرون در منطقه گزارش شده وضعیت در روزهای آینده را تا حدودی نگران‌کننده‌تر کرده است.

لرستان؛ ابتلاهای جدید کرونا 

مریم کوشکی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۹۷بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این استان بستری هستند. ۸۸ ابتلای جدید کرونا طی شبانه‌روز منتهی به ۵ بهمن در این استان ثبت شد و مجموع مبتلایان به ۱۹۸ هزار و۹۲ نفر رسید. 

برخی استان‌ها روند افزایشی ابتلا نداشته‌اند

در حالی در برخی استان‌ها کرونا روند افزایشی یافته که در برخی استان‌ها کرونا افزایش نداشته است. به‌عنوان مثال، حسین شیبانی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه فوتی کرونایی طی ۳ هفته گذشته در شرق استان سمنان ثبت نشده، گفته اکنون ۳۰ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان امام حسین(ع) شاهرود بستری هستند. براساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی گیلان و سامانه ماسک، با وجود افزایش شمار بیماران بستری کووید۱۹ در استان، همچنان شاهد پایداری وضعیت استان و تداوم رنگ‌بندی آبی در سراسر استان هستیم.