به گزارش اکونا پرس،

به نقل از صندوق بازنشستگی کشوری، محمد اسکندری در آیین رونمایی از محصولات خودکفایی و تولیدات جدید شرکت صنایع شیر ایران که امروز (شنبه) با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در محل نمایشگاه دستاوردهای شش ماهه وزارت مردم برگزار شد، با قدردانی از برگزارکنندگان نمایشگاه دستاوردهای شش‌ماهه وزارت مردم گفت: این کار خوب و شایسته سبب انگیزه جدید و بیشتر در تمامی سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه این وزارتخانه و صندوق‌ها شده است.

وی با بیان اینکه «برپایی این نمایشگاه انصافا کار بسیار خوب و شایسته‌‌ای بود» گفت: همین که در این سطح به مشکلات و عملکرد همه بخش‌های زیرمجموعه وزارت کار توجه شده و عملکرد آن‌ها در معرض دید عموم مردم و مسئولان قرار گرفته، کاری شایسته است که امیدواریم تداوم یابد.

پگاه دارای دو نگاه ویژه برای حمایت از اقشار کم درآمد و سودآوری اقتصادی است

اسکندری اظهارداشت: مجموعه شرکت پگاه به عنوان نخستین برند لبنیات در کشور با دریافت روزانه ۳۵۰۰تن شیر همزمان دو نگاه را دنبال می‌کند؛ از یک سو، نگاه اقتصادی به تولید و محصولات خود دارد و از سوی دیگر، به مسئولیت اجتماعی خود به خصوص در ارائه محصول متناسب با قدرت خرید اقشار کم‌درآمد، توجه داشته است.

اسکندری ادامه داد: این بخش از ماهیت پگاه همواره با این نشان ملی همراه بوده و این یک افتخار برای پگاه است که درعین تاکید بر سودآوری و نگاه اقتصادی، توجه به اقشار کم‌درآمد همیشه جزء اولویت‌های پگاه بوده است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری همچنین اظهار داشت: جا دارد مسئولان کشور به این جنبه از فعالیت‌های پگاه توجه ویژه داشته باشند و حمایت‌های عملی خود از این رویکرد را انجام دهند. اهمیت لبنیات برای مردم و اقشار کم‌درآمد موضوعی راهبردی برای سلامت مردم است که باید بر همین اساس، شرکت صنایع شیر ایران مورد حمایت بیشتری قرار گیرد.

اسکندری ادامه داد: البته، ماهیت اقتصادی و سودآوری نیز مورد توجه ویژه ما در صندوق بازنشستگی کشوری، به‌عنوان حافظ منافع مشترکان صندوق، و شرکت پگاه قرار دارد.

به گفته وی، توجه به بازارهای از دست رفته یا بازارهایی که تاکنون به آن‌ها ورود نشده است، حفظ بازار در محل‌هایی که اهمیت استراتژیک دارند، رایزنی بیشتر و ارتباط نزدیک‌تر با بازارهای مهمی مثل روسیه برای صادرات بیشتر محصولات از جمله سیاست‌هایی است که باید جزء اولویت‌های پگاه باشد.

توجه ویژه پگاه به ذائقه‌های بومی و محلی ایران

اسکندری توجه شرکت پگاه به فرهنگ‌های مختلف و ذائقه‌های موجود در نواحی مختلف ایران را یکی از استراتژی‌های مهم این شرکت دانست و افزود: تولید پنیر سیامزگی که مربوط به خطه شمال کشور است و به تازگی در سبد محصولات پگاه قرار گرفته است یا پنیر کوزه‌‌ای در آذربایجان و ماست کزدار در غرب کشور از جمله محصولات بومی و محلی است که نشان از جلوه‌های ارتباط این شرکت با فرهنگ‌های محلی کشورمان است.

وی تاکید کرد: این روش‌ها و سیاست گذاری‌ها به خوبی نشان‌‌ می‌دهد که پگاه می‌تواند یک برند ملی باشد و به همه ذائقه‌ها در کشور توجه کند.

مهندسی قوی و توانمند در پگاه قابل ارائه به سایر شرکت‌ها است

اسکندری وجود توانمندی «فنی و مهندسی قوی» در شرکت پگاه را یکی از ویژگی‌های این برند ملی عنوان کرد و گفت: کارخانه‌های متعددی زیرمجموعه شرکت پگاه در سطح کشور مشغول فعالیت هستند که مهندسان شایسته و زبده و توانمندی دارند که به‌واسطه این عزیزان، اکنون برای تعمیر بسیاری از قطعات و ماشین‌آلات و حتی ساخت آن‌ها دیگر نیازی به خارج از کشور نیست.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: این توانمندی باید متمرکز شده و در کنار استفاده از ظرفیت پارک‌های علم و فناوری، این قابلیت بزرگ مهندسی پگاه به سایر شرکت‌های کشور و همسایگان نیز ارائه شود.

وی ادامه داد: این ظرفیت در مهندسی و ماشین سازی شرکت پگاه‌‌ می‌تواند رقابت‌پذیری آن را در کشور افزایش دهد.

اسکندری با اشاره به اینکه «با وجود مسئولیت‌های اجتماعی پگاه و ماهیت و عملکرد آن، خوشبختانه ارزش سبد این شرکت درحال افزایش است»، اظهار داشت: شرکت پگاه توانسته است با تنوع‌بخشی به محصولات خود و ویژگی‌هایی که برای محصولات خود ایجاد‌‌ می‌کنند، ارزش سبد و سودآوری خود را افزایش دهد.

پگاه باید ارزآور باشد و ارزبری را کاهش دهد

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص صادرات مصحولات پگاه نیز ابراز امیدواری کرد که این شرکت بتواند به افزایش ارزآوری و صرفه‌جویی ارزی کمک کند. این شرکت باید بیشتر ارزآور باشد و ارزبری را تا حد توان کاهش دهد.

وی تکمیل زنجیره را در پگاه یکی از سیاست‌های قابل تقدیر این شرکت عنوان کرد و افزود: شرکت‌های کشت‌وصنعت پگاه برای این منظور ایجاد شده و براساس نیاز منطقه و با توجه به صرفه‌های اقتصادی در حال توسعه هستند.

اسکندری از مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه آن خواست تا با استفاده از محصولات متنوع شرکت پگاه به هم‌افزایی بیشتر در بدنه این وزارت خانه کمک کنند.

وی افزود: صندوق بازنشستگی کشوری در ستاد و تمامی شرکت‌های تابعه خود این انتظار را در قالب بخشنامه پیاده‌سازی کرده تا در تمامی برنامه‌ها و نشست‌ها از محصولات این برند ملی استفاده شود. این امکان وجود دارد تا در سطح خُرد نیز تولید و ارائه محصول برای وزارت مردم فراهم شود.

ضرورت اختصاص بودجه حمایت از تولید برای برندهایی مانند پگاه

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری «بودجه حمایت از تولید» را به خصوص برای شرکت‌هایی مثل صنایع شیر ایران مهم و حیاتی عنوان کرد و گفت: این صنعت نیازمند حمایت دولت است؛‌‌ می‌توان به روش‌های مختلفی مثل توزیع شیر در مدارس به خصوص مدارس مناطق محروم یا عملیاتی کردن یارانه لبنیات برای مصرف کننده در کنار یارانه‌های آموزش و درمان که در کشورهای توسعه یافته نیز اجرا‌‌ می‌شود، این نوع حمایت را انجام داد.

 

شفافیت اولویت مهم صندوق بازنشستگی کشوری است

اسکندری با تاکید بر اینکه «موضوع شفافیت جزء اولویت‌های صندوق بازنشستگی کشوری است»، گفت: با اهتمام ویژه مدیریت صندوق، بخش مناقصه و مزایده شرکت‌ها در سایت صندوق راه‌اندازی شده تا تمامی آگهی‌های همه شرکت‌ها به صورت شفاف اعلام شود و در اختیار عموم قرار گیرد.

وی افزود: این طرح سبب شده تا اگر شرکتی در جایی نیازمند خدمات یا محصولات است، به‌راحتی بتوانیم از ظرفیت‌های صندوق و سایر شرکت‌ها در این زمینه استفاده کنیم.

اسکندری همچنین تصریح کرد: ورود به بورس و ایجاد شفافیت با این روش، در دستور کار شرکت پگاه قرار دارد و هم‌اکنون چند شرکت در بورس و فرابورس حضور دارند و سایر شرکت‌ها نیز در حال طی مراحل پذیرش هستند.

وی همچنین یادآور شد: در شرایطی قرار داریم که برخی شرکت‌های تابعه پگاه از وضعیت زیاندهی خارج و به مرحله سودآور شدن رسیده‌اند؛ این شرکت‌ها نیز به‌تدریج با فراهم شدن شرایط وارد بورس و فرابورس خواهند شد تا به افزایش هرچه بیشتر ارزش و سودآوری شرکت کمک کند.

 

در این مراسم، ۱۰ پروژه و محصول جدید صنایع شیر ایران به صورت ویدیوکنفرانس توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رونمایی شد. این محصولات بیش از ۶ میلیون یورو به صورت سالیانه صرفه جویی ارزی برای کشور خواهد داشت. خودکفایی وساخت داخل دستگاه UHT ، استابیلایزر G20، پودرورزشی WPC، پودرخامه، پودر بستنی در کنار محصولات جدید پگاه شامل ماست همزده فاماس، دوغ تغلیظ شده، پنیر سیاهمزگی و پنیر فروماژ، پنیر چدار و خامه ESL صادراتی در این مراسم رونمایی شد.