به گزارش اکونا پرس،

در گزارشی که در خصوص آخرین وضعیت اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی، درباره مقابله با ویروس کرونا منتشر شده است، در طرح مدیریت هوشمند از ۱۳ تا ۲۰ فروردین از سه میلیون و ۵۷۷ هزار و ۸۰۷ مرکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحد‌های کارگاهی تحت پوشش بالغ بر ۲۴۹ هزار و ۹۹۶ مورد بازرسی شده اند.

بر اساس «گزارش تجمیعی ارائه شده تا امروز» ۳۶ هزار و ۶۱۴ مورد از مراکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحد‌های کارگاهی اخطار گرفته و به مراجع قضایی معرفی شده اند. همچنین یک هزار و ۹۲۸ مورد نیز پلمب شدند.

دستورالعمل‌های بهداشتی شامل رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت تهویه مناسب است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کشور ۵۱.۶۲ درصد بوده است.

رعایت دستورالعمل بهداشتی

ارتباط رعایت بهداشت و ابتلا به کرونا

 مدارس و دانشگاه‌ها در هفته گذشته بازگشایی شدند. هفته دوم فروردین ۱۴۰۰، در ۱۳ استان تهران، خراسان شمالی، خراسان جنوبی،کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، لرستان، همدان، مرکزی، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، گلستان، زنجان و سیستان و بلوچستان، افزایش بارز بستری گزارش شده است. در هفته اخیر با افزایش یا ایستایی بیماری در ۲۶ استان کشور و کاهش موارد مثبت فوت شدگان در ۱۹ استان کشور مواجه بودیم.

مصادف با هفته ۱۱۱ همه‌گیری، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده مبتلا به کرونا در کشور ۱۵۱۲۶ نفر، تعداد موارد بستری جدید در هفته دوم فروردین ۲۴۳۲ نفر و تعداد موارد فوت شده، ۳۰۵ نفر بوده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از سوم تا ۱۰ فروردین، رعایت بهداشت فردی مناسب در اماکن عمومی کشور در تهران کمتر از سایر استان‌ها و در هرمزگان بیش از دیگر استان‌ها رعایت شده است. میانگین رعایت بهداشت فردی مناسب در اماکن عمومی استان های کشور ۵۵.۶ درصد بوده است.

بهداشت فردی شامل جلوگیری از ورود و حضور مراجعین و کارکنان دارای علائم بیماری، ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت، اخذ و نصب QR CODE ، امکانات شست وشو یا ضدعفونی دست و استفاده از کارتخوان یا روش‌های الکترونیکی دیگر پرداخت وجه است. 

 رعایت بهداشت فردی مناسب در اماکن عمومی کشور

تهویه مناسب شامل تهویه طبیعی، تهویه مکانیکی و تهویه مطبوع است. میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی ۵۴.۷۴ درصد بوده است و کمترین میزان رعایت در استان‌های لرستان، گیلان و تهران بوده و بیشترین میزان رعایت تهویه مناسب هوا در آذربایجان غربی، همدان  و کرمانشاه گزارش شده است. 

رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی

درصد استفاده از ماسک که بر اساس آمار از سوم تا ۱۰ فروردین، به صورت میانگین ۴۸.۶۳ درصد بوده و نسبت به هفته قبل کاهش داشته است. بر اساس گزارش‌ها کمترین و بیشترین میزان استفاده از ماسک در مازندران با ۴۰.۲۴ درصد و هرمزگان با ۶۵.۸۲ درصد به آن توجه شده است.

درصد استفاده از ماسک

فاصله گذاری شامل خط کشی،حفاظ و نظایر آن، رعایت فاصله حداقل یک متر بین کارکنان  و خدمت گیرندگان و عدم ارائه خدمت توسط خدمت دهنده به ناقضان رعایت فاصله گذاری است. میانگین میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی در سطح کشور ۴۹.۷۱ درصد بوده و کمترین میزان رعایت با ۳۷.۶۱ درصد مربوط به لرستان و بیشترین میزان رعایت مربوط به آذربایجان غربی با ۶۲.۶ بوده است.

میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی

با توجه به پایش‌ها کمترین میزان رعایت بهداشت فردی در مراکز ورزشی، نانوایی‌ها و رستوران‌ها و بیشترین میزان مربوط به دانشگاه‌ها است.

میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن

کمترین میزان رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی کشور مربوط به اماکن ورزشی با ۴۸.۷۵ درصد و بیشترین میزان با ۹۲ درصد مربوط به استادیوم‌ها است.

 میزان رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی کشور
بر اساس اعلام وزارت بهداشت در نانوایی‌ها، مراکز ورزشی و استخر‌های شنا و مراکز تفریحی شاهد کمترین میزان استفاده از ماسک نسبت به سایر اماکن بوده ایم.

کمترین میزان استفاده از ماسک

در تالار‌های پذیرایی، اماکن ورزشی و پاساژ‌ها نسبت به سایر مراکز عمومی کمترین میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی را شاهد بودیم.

میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی

رعایت دستورالعمل واکسیناسیون در اماکن عمومی کشور بیش از ۸۰ درصد بوده است. به طوری که حدود ۱۰۰ درصد در استادیوم‌ها رعایت شده است.

رعایت دستورالعمل واکسیناسیون در اماکن عمومی کشور

گزارش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در بازگشایی مدارس

از دو هزار و ۲۷۲ مدرسه در تاریخ ۱۴ تا ۱۷ فروردین بازرسی انجام شده است.

عدم رعایت بهداشت در مدارس

عدم رعایت بهداشت در مدارس 2

عدم رعایت بهداشت در مدارس 3

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان