هنگام منجمد نمودن مواد غذایی آب موجود در بافت محصولات به کریستال های یخ تبدیل می شود و این کریستال ها به سلول های محصولات غذایی آسیب وارد می کند و سبب افت کیفیت و خواصیت مواد غذایی می شود که هرچه این کریستال ها بزرگتر باشد آسیب بیشتری به سلول ها وارد می شود.

تفاوت انجماد سریع و آهسته در ابعاد کریستال های یخ می باشد که هرچه انجماد سریعتر باشد ابعاد کریستال یخ ایجاد شده کوچکتر می باشد و آسیب کمتری به محصولات غذایی وارد می شود و مواد مغذی مانند پروتئین ها و ویتامین های محصولات حفظ می شوند جهت انجماد سریع مواد غذایی از تونل های انجماد استفاده می کنیم که دارای مدل های مختلف، با مکانیزم های متفاوتی می باشد که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تونل های انجماد به شما پیشنهاد میکنیم که به صفحه محصول تونل انجماد مراجعه نمایید.

تونل انجماد چیست ؟

تونل انجماد دستگاهی می باشد که با کاهش شدید دما و افزایش جریان باد عملیات انجماد مواد غذایی را افزایش می دهد دمای تونل انجماد معمولا منفی 40 درجه سانتی گراد می باشد و در مدل های مختلفی طراحی و تولید می شود که در ادامه به دو مدل رایج آن اشاره می کنیم.

تونل انجماد IQF

تونل انجماد IQF یا خطی سرعت انجماد بسیار بالایی دارد و می تواند در کمتر از یک ساعت محصولات را منجمد نماید در تونل انجماد IQF محصولات بر روی یک نوار نقاله قرار میگیرند و در میان آنها فضای کافی برای عبور جریان هوا وجود دارد و به دلیل سرعت بالای جریان هوای عبوری از میان محصولات و دمای بسیار پایین، انتقال حرارت با سرعت بسیار بالایی انجام می شود و محصولات سریعا منجمد می شوند.

تفاوت تونل انجماد IQF با دیگر تونل های انجماد افزایش سطح تماس محصولات با هوا می باشد که سبب افزایش سرعت انجماد می شود در این تونل ها محصول بر روی نوار نقاله قرار دارد و در اطراف نوار، اواپراتورهایی وجود دارد که باد سرد از سمت این دستگاه ها توسط فن های دور بالایی که بر روی آن نصب شده است به سمت محصولات هدایت می شود و گرمای مواد غذایی را جذب و به اواپراتور منتقل می کند.

برخی از تونل های انجماد IQF فاقد سیستم تبرید تراکمی می باشند و با استفاده از اسپری نیتروژن مایع بر روی مواد غذایی سبب انجماد سریع محصولات می شوند. نیتروژن مایع هیچگونه اثر مخربی روی محصولات غذایی ایجاد نمی کند و فقط سبب انجماد سریع مواد غذایی می شود در این مدل تونل های انجماد، عملیات انجماد محصولات سریعتر انجام می شود.

تونل های انجماد IQF دارای ظرفیت های متفاوتی می باشند که بر اساس نیاز طراحی و تولید می شوند و یکی از بزگترین تولید کنندگان تونل انجماد صنایع برودتی نوری می باشد.

2

از تونل انجماد IQF یا خطی می توان در کارخانجات تولید مواد غذایی منجمد مانند ذرت، سیب زمینی خلالی، نخود فرنگی، میگو  و دیگر محصولات غذایی که نیاز به انجماد سریع دارند استفاده نمود.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تونل های خطی یا IQF به شما پیشنهاد می کنیم که به صفحه تونل انجماد IQF مراجعه نمایید.

تونل انجماد سالنی

تونل های انجماد سالنی مجهز به اواپراتور های بزرگی می باشند که فن های بسیار قوی با هوادهی بالا بر روی آن نصب شده است و در این سالن ها مواد غذایی مانند گوشت، مرغ، ماهی و غیره را قرار می دهند تا منجمد شود و آماده انتقال به سردخانه شود.

در تونل های انجماد سالنی می توان حجم زیادی از مواد غذایی را قرار داد تا منجمد شود و معمولا از این تونل های انجماد در کشتارگاه های مرغ، گوشت و یا در کشتی های بزرگ ماهیگیری استفاده می شود.

تونل های انجماد سالنی مجهز به سیکل تبرید تراکمی می باشند و دمای را تا منفی 40 درجه کاهش می دهند و به دلیل سرعت بالای فن ها عملیات گردش هوا و جذب گرمای محصولات غذایی با سرعت بالاتری انجام می شود.

3

صنایع برودتی نوری تونل های انجماد سالنی را در ابعاد و ظرفیت های مختلفی طراحی و تولید می نماید و شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با این مجموعه در ارتباط باشید.

کیفیت مواد غذایی

همانطور که گفتیم مدت زمان انجماد در کیفیت مواد غذایی تاثیرگذار می باشد و در صورتی که مواد غذایی را در دمای زیر صفر قرار دهیم تا به صورت تدریجی منجمد شود کریستال های یخ درشتی درون بافت های آن تشکیل می شود و به سلول ها آسیب وارد می کند و هنگام باز شدن یخ آنها این مواد غذایی از آن خارج می شود به عنوان مثال در گوشت قرمزی که در تونل انجماد، منجمد شده و گوشت قرمزی که در دمای نگهداری 18 - درجه سانتی گراد قرار داده شده تا منجمد شود هنگام باز شدن یخ آن خون آب بیشتری از گوشتی که در تونل انجماد منجمد شده خارج می شود که نشان دهنده افت کیفیت گوشت می باشد. 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه انجماد گوشت و تونل انجماد آن به شما پیشنهاد می کنیم که به صفحه تونل انجماد گوشت مراجعه نمایید.