به گزارش اکونا پرس،

در سال های اخیر شرایط کشور تحت تاثیر تحریم های خارجی بسیار تغییر کرده و این شرایط زندگی مردم و اقتصاد را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. آمارهای  اعلامی درباره خط فقر از سوی مرکز آمار ایران حاکی از این است که هر روز بر میزان خانوارهای نیازمند در کشور افزوده می شود، خانوارهایی که تنهایی توان اداره زندگی و خرج و مخارج آن را ندارند. 

این شرایط بیش از پیش نیاز به همدلی در بین مردم و کمک ارگان ها و موسسات خیریه را پر رنگ کرده است. موسسات خیریه ای که با سرمایه خود و کمک خیرین اقدام به شناسایی خانوارهای کم بضاعت و بی بضاعت کرده تا باری از دوش این افراد بردارند. 

یکی از این موسسات موسسه خیریه مهر آمن است که از حدود ۱۰ سال پیش فعالیت خود را شروع و در حال حاضر ۷۰۰ خانوار نیازمند را تحت پوشش دارد.

فاطمه سادات موسوی جانشین مدیرعامل موسسه خیریه مهر آمن در گفت وگو با خبرنگار اکوناپرس درباره فعالیت های این موسسه خیریه گفت:  موسسه خیریه مهر آمن از ۱۰ سال قبل شروع به فعالیت کرده است اما در این ده سال بر گستره فعالیت های خود افزوده و به لطف خیرین به مجموعه گسترده تبدیل شده است.

 موسوی در ادامه افزود: در حال حاضر موسسه خیریه آمین ۷۰۰ خانوار را تحت پوشش خود دارد و سرپرستی ۱۲۰۰ یتیم و کودک نیازمند را بر عهده دارد.  علاوه بر این این کودکان را بیمه نیز کرده است.

این موسسه برای جلوگیری از برخی مسائل مثل گدا پروری با اعطای پول و بسته حمایتی اقدام به تحت پوشش قرار دادن بیمه ایتام کرده تا این کودکان آینده دهشتناگی پیش رو نداشته باشند. 

 جانشین مدیرعامل موسسه خیریه مهر آمن خاطرنشان کرد: این موسسه در قالب طرح بیمه آیتام ماهانه این کودکان برای این کودکان مستمری بیمه واریز می کند تا آنها بتوانند بعد از سن ۱۷ سالگی اندوخته های قابل توجه برای خود داشته باشند تا به این وسیله بتوانند از عهده مدیریت مسائل روزمره خود بربیایند.

 موسوی خاطر نشان کرد: موسسه مهر آمن هر ماه سبد کالایی به قیمت ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان به خانوارهای تحت پوشش خود اهدا میکند و علاوه بر این، این موسسه خیریه مستمری ثابت ماهیانه هر ماه به صورت ثابت به این خانوارها اهدا و هزینه های درمان و کمک معیشتی، هزینه های تحصیل و اجاره خانه و.... که مورد نیاز این خانوارها است به آنها اعطا می کند.

به گفته موسوی، این مجموعه از ۹۰۰۰ خیر برای کمک به خانوارهای نیازمند کمک می گیرد. کمک های مردمی به آنها از ۵ هزار تومان شروع و تا ۵ میلیون ادامه دارد.

در شرایط اقتصادی موجود در کشور تمایل جوانان به ازدواج به دلیل هزینه های آن بسیار کاهش یافته است و این خیریه برای حل این مشکل در حد توان خود اقدام به تهیه جهیزیه برای دختران این خانوارها کرده است.

جانشین مدیر عامل موسسه خیریه مهر آمن اعلام کرد: جهیزیه و لوازم زندگی به دختران خانواده های نیازمند، خانواده های مناطق سیل زده، مناطق محروم، مناطق زلزله زده نیز اهدا می شود.

 موسوی گفت: تا کنون بالغ بر هزار و ۲۰۰ دست جهیزیه به مناطق محروم سیل زده و زلزله زده که زندگی خود را در کانکس می‌گذرانند ارسال کرده‌ایم.

این خیریه از بودجه خود و کمک خیرین برای کمک به نیازمندان استفاده میکند.

 موسوی در ادامه افزود: طرح بیمه ایتام اقدام دیگری است که از سویی خیریه ما انجام می شود به این صورت که خیرین حامی ایتام، کودکان بدون سرپرست، بد سرپرست و یا خانواده های بی بضاعت و کم بضاعت می شوند و ماهیانه مبلغ ۵۰ هزار تومان برای این کودکان پرداخت می‌کنند و آنها بیمه عمر می شوند و بعد از ۵ سال اگر این خیرین قطع همکاری کنند موسسه خیریه مهر آمن ملزم است این حق بیمه را پرداخت کند. علت این اقدام موسسه خیریه آمن این است که کودکان بعد از شانزده سالگی نمی توانند تحت تکفل قرار بگیرند و به همین دلیل بیمه عمر می شوند و بعد از رسیدن به سن قانونی می‌توانند مبالغ کلانی را دریافت کنند که خرج هزینه تحصیل یا به عنوان مثال خرج جهیزیه خود کنند.

 این مقام مسئول در موسسه خیره خیریه آمن بیان کرد: این خیریه مجوز فعالیت در تمام استان‌های کشور را دارد ولی با توجه به محدودیت امکانات تاکنون در خراسان جنوبی اصفهان و تهران فعالیت داشته ایم.

یکی از انتقاداتی که به برخی موسسات خیریه و اقدامات جهت کمک به نیازمندان مطرح است این است که باید کمکی در راستای توانمند شدن این افراد انجام شود تا آنها بتوانند خودشان زندگی روزمره خود را مدیریت کنند. این موسسه در این راستا اقدام به راه اندازی شغل و آموزش دادن مهارتی به این افراد کرده تا درآمدی برای خود داشته باشند و همواره نیازمند کمک این موسسات خیریه نباشند. 

موسوی درباره این اقدام خیریه گفت: اقدام دیگر موسسه خیریه حامی خودکفایی نیازمندان است. زیرا هدف اصلی موسسه اشتغال آفرینی برای نیازمندان بوده است در طرح اشتغال زایی موسسه خیریه آمین یک کارگاه حوله بافی در بیرجند راه اندازی شده است و در آنجا زنان سرپرست خانوار مشغول به فعالیت هستند و محصولات آنها به تهران ارسال و در اینجا به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: دو کارگاه عروسک بافی در  افسریه تهران نیز راه اندازی شده که ۲۵ زنان سرپرست خانوار در این کارگاه ها فعال هستند. یک کارگاه پرورش قارچ در خاوران نیز شروع به فعالیت کرده که در این کارگاه خانمها و آقایون مشغول به فعالیت هستند. در طرح جدیدی در حال راه اندازی یک کارگاه خیاطی هستیم و تا چند ماه دیگر این کارگاه خیاطی نیز راه اندازی خواهد شد. هدف ما از راه اندازی این کارگاه خیاطی این است که این مجموعه هیچگاه تعطیل نشود و ابتدا در در صدد ایجاد بازار فروش محصولات تولیدی این کارگاه هستیم زیرا اگر این کارگاه تعطیل شود بیشترین آسیب را این زنان سرپرست خانوار می بینند.

موسوی گفت: اقدامات لازم برای انعقاد قرارداد برای فروش محصولات تولیدی این خیاطی نیز انجام شده و در مراحل پایانی راه‌اندازی این کارگاه خیاطی هستیم.

 موسوی درباره طرح های مختلف این مجموعه نیز گفت: یک طرح به نام طرح لبخند مهر داریم که این طرح همان طرح اطعام و اعطای بسته های غذایی به خانوارهای تحت پوشش است. طرح دیگر دلبند مهر است که به خانواده‌هایی که مشکل خرید سیسمونی دارند و یا خانوارهایی که برای هزینه های درمان کودکان خود و یا هزینه های زایمان مشکل دارند کمک می کنیم. طرح ازدواج مهر نیز اعطای جهیزیه به خانوارهای نیازمند است. 

موسوی از طرح دیگری به نام صندوقچه مهر خبر داد و گفت: این طرح اعطای وام به نیازمندان تحت پوشش خیریه است که توسط خود موسسه راه اندازی شده تا به این وسیله اقدام به اعطای وام به افراد نیازمند کنیم. این وام ها به صورت قرض الحسنه به این افراد اعدام می شود. 

وی افزود: طرح دیگر موسسه مهر آمن مشاوره تلفنی است که نوعی اقدام جهادی و استفاده از مهارت های مختلف خیرین است. در این راستا خیرین ما  به عنوان مثال پزشکی یا دانشجو هستند اقدام به ارائه خدمات رسانی به مددجویان ما می کنند تا مشاوره رایگان دریافت کنند. 

موسوی ادامه داد: امروز نیز در قالب عید فطر یک بسته حمایتی ویژه علاوه بر سبد کالای ماهیانه به ۳۰۰ خانوار اعطا شد. ما هر سال در قالب عید فطر، عید نوروز، شب یلدا و آغاز سال تحصیلی پک ویژه تحصیلی به دانش آموزان در مقاطع مختلف و دانشجویان در مقاطع مختلف اعطا می‌شود.

IMG_7644 (1)