زیرا راه رفتن های مداوم، رطوبت، شرایط اقلیمی و... مواردی هستند که باعث آسیب رساندن به  کفپوش خانه می شوند. همچنین کف پوش ها، امروزه در انواع مختلفی قابل تهیه و خریداری هستند. سرامیک، چوب، پارکت، لمینت، موکت، pvc و... انواع متریال های محبوب و رایجی هستند که به عنوان کف پوش منازل با توجه به سلیقه، بودجه یا دیزاین مورد استفاده قرار می گیرند.

کف پوش خانه، در قیمت های مختلفی نیز ارائه می شوند که با صرفه ترین و ارزان ترین مدل آن ها، پارکت و لمینت است. پارکت ها در مدل های مختلفی قابل تهیه و خریداری هستند. در واقع پارکت ها از نظر مدل، رنگ و... تولید می شوند.

البته در هنگام خرید انواع پارکت کف، باید به محیط نیز توجه داشت. زیرا قطعا جنس پارکت آشپزخانه، با اتاق یا نشیمن متفاوت است. حال در ادامه با ما در این مقاله همراه باشید تا شما را با تمام جزئیات پارکت کف و انتخاب بهترین متریال برای کف پوش، آشنا سازیم.

پارکت و لمینت چه تفاوتی باهم دارند؟

در هنگام خرید کف پوش خانه، ممکن است سوالی برای مخاطبان به وجود آید که لمینت بهتر است یا پارکت؟ در ادامه به مقایسه این دو متریال می پردازیم؛

  • لمینت نسبت به پارکت که از چوب طبیعی تولید می شود، مقاومت بیشتری در برابر آب دارد.
  • لمینت ها به راحتی قابل تعمیر هستند و عمر بالایی دارند.
  • پارکت برای نصب به چسب نیاز دارد. اما لمینت ها در کمترین سرعت ممکن بهم متصل می شوند و نیازی به چسب نیست.
  • همان طور که ذکر شد پارکت از چوب طبیعی ساخته می شود. اما لمینت اینگونه نیست و لایه های فشرده چوب، یک لمینت را تشکیل می دهند.
  • از آنجایی که لمینت از چند لایه چوب فشرده تشکیل می شوند، می توان گفت مقاومت آن ها در برابر وسایل و اشیاء تیز بیشتر است.
  • لمینت نسبت به انواع پارکت کف، ارزان قیمت تر است.
  • در مبحث ظاهر پارکت و لمینت، می توان گفت پارکت ها به دلیل اینکه از چوب طبیعی تولید می شوند، جلوه زیباتری را به محیط می دهند.

برای سالن، پارکت بهتر است یا لمینت؟

در بالا به مقایسه جزئی بین این دو متریال پرداختیم. در واقع می توان گفت هر دو یک انتخاب مناسب برای محیطی مثل سالن یا نشیمن هستند‌. زیرا مقاومت پارکت یا لمینت نسبت به متریال های دیگر بیشتر است.

همچنین از آنجایی که لمنیت ها و پارکت ها جنس چوبی دارند، فضا را زیباتر می کنند و به محیط گرما می بخشند.

انتخاب متریال مناسب برای آشپزخانه

از آنجایی که آشپزخانه محیطی است که رطوبت بسیاری دارد، باید حتما در انتخاب کف پوش آن دقت کافی داشت. لمینت نسبت به انواع پارکت کف در برابر آب مقاوم تر است.

 

از همین رو برای آشپزخانه، لمینت انتخاب مناسب تری است که هزینه کمتری هم نسبت به پارکت دارد. همچنین در صورت بروز مشکلاتی در خصوص کف پوش لمینتی، به راحتی می توان قطعه مد نظر را تعویض یا تعمیر کرد.

پارکت خانه

پارکت کف چگونه نصب می شود؟

برای رخ ندادن مشکلاتی در خصوص نصب و اتصال پارکت ها، تا حد امکان پیشنهاد می شود که کار نصب حتما توسط افراد یا یک مجموعه معتبر صورت گیرد. اما اگر در کل می خواهید از هزینه های نصب و... جلوگیری کنید؛ و پارکت های کف را خودتان نصب کنید، حتما به نکات مهم نصب و اتصال آن ها دقت داشته باشید؛

تمیز کردن سطح

یکی از مهم ترین موارد نصب‌ کفپوش خانه، تمیز کردن سطح زیرین است. حتما قبل از نصب پارکت یا هر متریال دیگر، سطح زیرین را به خوبی تمیز کنید تا مشکلاتی رخ ندهد.

سازگاری دما

یکی دیگر از نکات مهم نصب پارکت، سازگاری دمای فضا با پارکت ها می باشد. قبل از نصب، حتما پارکت ها را در محیط مد نظر قرار دهید تا به خوبی با محیط سازگار شوند و مشکلاتی مثل متورم شدن چوب ها و.... به وجود نیاید.

چک کردن وضعیت سطح زیرین

معمولا در بیشتر خانه ها، یک نوع متریال اصلی مثل سرامیک، موزائیک یا... در زیر قرار گرفته اند که پارکت ها بر روی آن ها نصب می شوند. از همین رو فرقی نمی کند شما قصد نصب پارکت

کف پذیرایی را دارید یا محیط دیگری مثل آشپزخانه؛ حتما از صاف و سالم بودن متریال و سطح زیرین مطمئن شوید و سپس برای نصب اقدام نمایید.

عرض و طول فضا

بدون اطلاع از طول و عرض فضا و محیط مد نظر، نمی توان برای نصب پارکت ها اقدام نمود. پس حتما قبل از نصب به این موضوع هم توجه کافی داشته باشید.

چک کردن میزان دما و رطوبت

علاوه بر اینکه پارکت ها باید با دمای فضا سازگار شوند، حتما قبل از نصب دما و رطوبت محیط را اندازه گیری کنید.

قیمت پارکت کف چگونه است؟

در کل پارکت کف، جزو دسته متریال هایی محسوب می شود که هزینه ثابتی ندارد و قیمت آن مدام با توجه به تورم و... تغییر می کند. همچنین علاوه بر این موارد، عوامل دیگری مثل اندازه متراژ محیط، مدل پارکت و... بر روی تعیین قیمت پارکت ها نقش بسیاری دارند.

برای کفپوش خانه سرامیک مناسب تر است یا پارکت؟

سرامیک یکی دیگر از متریال هایی است که به عنوان کفپوش خانه کاربرد بسیاری دارد. حال در پاسخ به این که پارکت بهتر است یا سرامیک، می توان ذکر کرد که هردو متریال ویژگی های منفی و مثبتی دارند که برخی از آن ها عبارت اند از:

  • سرامیک در کل، در برابر آب، رطوبت، اشیا و وسایل تیز، مقاومت بالایی دارد. همچین جذب آلودگی در آن بسیار کم است و به محض آلوده یا کثیف شدن به راحتی می توان آن را تمیز کرد.
  • پارکت یکی از بهترین عایق های صوتی و حرارتی است. همچنین نصب این متریال کاملا به سرعت انجام می شود. پارکت ها قابلیت ست شدن با هر نوع دیزاین و دکوراسیونی را هم دارند. یکی دیگر از نکات مثبت این کفپوش، قابلیت بازسازی مجدد است.

ارزان ترین پارکت

پارکت گزینه مناسب تر است یا سنگ، لمینت، سرامیک؟

سنگ

سنگ یکی از بهترین متریال های شناخته شده تا کنون به عنوان ‌کف پوش خانه است. رایج بودن، ظاهر زیبا، تمیز کردن راحت، زیبایی منحصر به فرد، دوام بالا، مقاوم در برابر آب و رطوبت و... مزایایی هستند که ممکن است شما را مجاب به انتخاب این کف پوش کنند.

اما سنگ معایبی هم دارد که برخی از آن ها شامل؛ وزن زیاد، قیمت زیاد، سرعت کم در هنگام نصب، نیاز به افراد متخصص برای نصب، سر و صدای زیاد و... می باشند.

پارکت چوبی

پارکت ها هم مزایا و معایبی دارند. برخی از مزایای این متریال عبارت اند از: نصب سریع و راحت، دوام بالا، سطح نرم، لغزنده نبودن سطح کف و...؛

پارکت چوبی معایب بارزی هم دارد. نیاز به جلا و سمباده، قیمت نسبتا زیاد، آسیب پذیری در اثر رطوبت و حرارت، نامناسب برای محیط های مرطوب مثل آشپزخانه و سرویس بهداشتی و... هم برخی از معایب پارکت های چوبی هستند.

سرامیک

یکی از از ارزان ترین کفپوش خانه، سرامیک می باشد. این متریال با وجود تمام مزایا، قیمت مناسبی نسبت به دیگر متریال هایی مثل پارکت و... دارد. تنوع در قیمت و مدل، شست و شوی راحت، مقاوم در برابر رطوبت و... نمونه ای از مزایای سرامیک می باشند.

نیاز به افراد متخصص در هنگام نصب، لغزنده بودن، وزن بالا و... هم برخی از معایب این متریال هستند. البته لازم به ذکر است که سرامیک ها عمر بالایی هم دارند.

لمینت

لمینت هم همانند متریال ها و کف پوش هایی که در بالا معرفی شد، مزایا و معایبی دارد. نصب راحت، تعمیر در هنگام آسیب، لغزنده نبودن، راه رفتن راحت، عدم انتقال صدا به طبقات دیگر و زیرین، ست شدن با تمام دکوراسیون و سلیقه ها، قیمت مناسب نسبت به پارکت و... مهم ترین مزایای لمینت ها هستند.

همچنین آن ها در طرح ها و مدل های مختلفی نیز ارائه می شوند که انتخاب آن ها به صورت سلیقه ای است. لمینت ها برای محیط هایی که سیستم گرمایشی از کف دارند، مناسب نیستند. مقاوم نبودن در برابر آتش سوزی به دلیل جنس چوبی، متورم شدن سطح در اثر برخورد با آب، تغییر شکل و انعطاف پذیری در برابر گرما و... هم معایب های کفپوش خانه لمینتی می باشند.