به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، دکتر میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در جلسه‌ای که با حضور رؤسای دانشگاه‌های صنعتی شریف و علم و صنعت و جمعی از مدیران حوزه‌های مختلف بیمه‌ای و اقتصادی این سازمان و با هدف همفکری در تبیین و تعیین برنامه‌های راهبردی تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین برگزار شد، ضمن اعلام این مطلب گفت: دانشگاه‌، مرجع علوم دانش‌بنیان و محل تربیت نیروی انسانی متخصص است. باید فاصله دانشگاه و صنعت تا حد امکان کاهش یابد تا بتوان بدون هیچ دغدغه‌ای از دانش و تخصص نیروی متخصص و نیروی تحقیقاتی در راستای ارتقای شاخصه‌های مهم اقتصادی استفاده کرد.
دکتر موسوی با اشاره به لزوم همکاری و هم‌افزایی بین دانشگاه و صنعت، تأکید کرد: هم‌افزایی و توسعه روابط بنگاه‌های اقتصادی با مراجع دانش‌بنیان، می‌تواند علاوه بر بهبود و ارتقای بهره‌وری در بنگاه‌های اقتصادی، شکوفایی و رشد اقتصاد را در برداشته باشد. عبور از تحریم و نهادینه‌سازی اقتصاد بدون نفت، تنها از مسیر دانش‌بنیان کردن شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی میسر است. بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند جریان علمی و تخصصی صنعت را افزایش داده و در درازمدت تأثیر مثبت و فراوانی در اقتصاد کشور داشته باشد.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در نامگذاری سال جاری، افزود: سازمان تأمین‌اجتماعی در مسیر توسعه و تقویت ساختارهای دانش‌بنیان، چه از طریق فراهم ساختن بستر مناسب برای فعالیت این شرکت‌ها و تسهیل مقررات بیمه‌ای و چه در قالب استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف فعالیت خود به‌ویژه در بخش اقتصادی، آمادگی کامل دارد.
در این جلسه که با حضور رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف، منصور انبیاء رئیس دانشگاه علم و صنعت، ابراهیم بازیان مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین‌اجتماعی(شستا) و مصطفی سوری معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی برگزار شد، مدیرعامل شستا با تأکید بر لزوم سیاست‌گذاری راهبردی با بهره‌گیری از ظرفیت علمی و تجربی شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان گفت: استفاده از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها به‌خصوص دانشگاه‌های برتر کشور از نظر سطح علمی، در دستور کار شستا قرار دارد. هم‌اندیشی و هم‌افزایی با دانشگاه و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، حتماً می‌تواند تأثیرات فراوانی در شستا به‌عنوان یک بنگاه بزرگ چند رشته‌ای اقتصادی به همراه داشته باشد.
ابراهیم بازیان، از راه‌اندازی اندیشکده شستا در آینده نزدیک خبر داد و گفت: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری و نام‌گذاری سال جاری به عنوان سال "تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین"، اندیشکده شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی با هدف ایجاد و فراهم‌سازی بستر لازم برای سوق دادن شرکت‌های حوزه اقتصادی سازمان تأمین‌اجتماعی به سمت‌وسوی دانش‌بنیان و هم‌چنین همکاری و هم‌افزایی با شرکت‌های دانش‌بنیان، به‌زودی راه‌اندازی و فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
براساس این گزارش، روسای دانشگاه‌های صنعتی شریف و علم صنعت نیز در این جلسه بر آمادگی دانشگاه‌ها و هیئت‌های علمی برای ایجاد بستر لازم در تحقق شعار سال به‌خصوص در زمینه دانش‌بنیان کردن تولید ملی، تأکید و از اشتیاق دانشگاه برای کمک به حوزه صنعت و ارتقای شاخص‌های اقتصادی کشور خبر دادند .
در این جلسه مقرر شد به‌منظور تهیه نقشه راه و زمینه‌های تحقق تولید دانش‌بنیان در مجموعه اقتصادی سازمان تأمین‌اجتماعی با همکاری و همفکری اساتید دانشگاه، تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه‌های صنعتی شریف و علم وصنعت منعقد شود تا با تعیین و اجرای برنامه عملیاتی، علاوه بر تبدیل دانش و تحقیقات دانشگاهی به تولید کالا و خدمات و خلق ثروت، زمینه ارتقای بهره‌وری و افزایش بازدهی بخش اقتصادی تأمین‌اجتماعی فراهم شود.
به گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، در این جلسه همچنین در اجرای سیاست‌های کلان و راهبردی سازمان تأمین‌اجتماعی در گسترش خدمات غیرحضوری و تسهیل در ارائه مفاصاحساب موضوع ماده (38) قانون تأمین‌اجتماعی بابت قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی، مقرر شد شعب تأمین‌اجتماعی تهران در خصوص قراردادهای تمام شده و یا در صورت درخواست دانشگاه مبنی بر ارائه مفاصاحساب موضوع ماده (38) قانون تأمین‌اجتماعی، سریعاً و بدون هرگونه محدودیت نسبت به ارائه مفاصاحساب قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی منعقده دانشگاه‌های تهران اقدام لازم به عمل آورند و از منوط کردن ارائه مفاصاحساب‌های مزبور به انجام بازرسی خودداری کنند.
همچنین جهت تسهیل در بررسی اصالت مجوزهای صادره از سوی وزارتین علوم، تحقیقات و فن‌آوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مقرر شد باتوجه به الکترونیکی شدن امکان بررسی مجوزهای پژوهشی و تحقیقاتی و ارائه مفاصاحساب موضوع ماده (38) قانون تأمین‌اجتماعی، شعب سازمان تأمین‌اجتماعی در حداقل زمان نسبت به ارائه مفاصاحساب مزبور اقدام کنند و موافقت شد درصورت درخواست مجریان قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی، ادارات‌کل استان‌ها به ویژه ادارات‌کل غرب و شرق تهران بزرگ، تمهیدات فوری و لازم را در زمینه تمرکز قراردادهای یادشده در یکی از شعب مرکز آن استان فراهم کنند.
علاوه بر این، به‌منظور ایجاد وحدت رویه در اجرای ماده (47)  قانون تأمین‌اجتماعی و بازرسی از دفاتر دانشگاه‌های مزبور، مقرر شد ترتیبی اتخاذ شود که بازرسی دفاتر یادشده از سوی همکاران مؤسسه حسابرسی تأمین‌اجتماعی با تعیین گروه مشخص و هماهنگی با دانشگاه‌های مزبور و بدون انجام برون‌سپاری صورت پذیرفته و هنگام بازرسی دفاتر، همکاری‌های لازم از سوی مؤسسه حسابرسی تأمین‌اجتماعی به عمل آید.