به گزارش اکونا پرس،

سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در جمع خبرنگاران جزییاتی بیشتر از دستگیری سارقان صندوق امانات بانک ملی را تشریح کرد و گفت: از ساعات اولیه روز دوشنبه پلیس مطلع شد که این سرقت به وقوع پیوسته و بلافاصله بعد از اطلاع و بازدید از صحنه، کار پلیس شروع شد و با تشکیل چند تیم ویژه از مجرب‌ترین کاراگاهان طرح عملیات ویژه ما برای به دست آوردن ردپای سارقان، شناسایی آنها، نحوه سرقت و دستگیری آغاز شد. یک هفته است که شب و روز نداریم و امروز خدا را شکر با اقدامات شبانه‌روزی، سارقان بانک دستگیر شدند.

وی با بیان این‌که با تلاش شبانه‌روزی پلیس در کمتر از ۴۸ ساعت سارقان شناسایی و دستگیر شدند، ادامه داد: یک الی دو روز است که این افراد دستگیر شده‌اند که البته تعدادی از آنها در داخل کشور و تعدادی به خارج کشور متواری شده بودند که با هماهنگی خوب پلیس اینترپل دستگیر شده و در حال انتقال به کشور هستند.

به گفته رحیمی تا کنون ۱۰ ـ۱۱ نفر دستگیر شده و کار کماکان ادامه دارد.

رحیمی اضافه کرد: موضوع اصلی بحث اموال مردم بود که در این چند روز با تلاشی که انجام شده، بخش اعظمی از این اموال بر اساس اعترافاتی که متهمین داشتند، کشف و جمع آوری شد البته این اموال در جاهای مختلف و در اختیار افراد مختلف بود. 

فرمانده انتظامی تهران بزرگ ادامه داد: پلیس با اقتدار، توانمندی و استفاده از تجارب در کمترین زمان ممکن سارقان و مرتبطان آنها را دستگیر و بخش زیادی از اموال مسروقه را کشف کرد که البته کار ادامه دارد.

رحیمی خاطرنشان کرد: تلاش پلیس بر این است که با تمام توان اموال مردم که مالباخته هستد را جمع آوری کنیم و اینها را به بانک مرکزی تحویل می‌دهیم و از این طریق تحویل مالباختگان خواهد شد.

وی در مورد نحوه سرقت نیز گفت: متاسفانه یکی از مشکلات این است که همه دستگاه‌ها به خصوص بانک که عملیات‌های سنگین بانکی هم دارد در برخی موارد کمترین توجه را به سامانه‌های ایمنی می‌کند و یکی از عواملی که سبب تحریک سارقان شد که دست به این اقدام خبیثانه بزنند زمینه‌ای بود که از بابت بی‌توجهی به ایمنی و امنیت فراهم شده بود.

رحیمی اضافه کرد: یک ماه قبل کارشناسان پلیس از این بانک بازدید کردند و تمام موارد عدم امنیت را ثبت، صورت جلسه و به مدیران‌اش تذکر داده بودند اما اقدامی در این زمینه نشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از کارمندان بانک نیز جزو دستگیرشدگان بودند، اظهار کرد: تا الان خیر و عوامل زحمت‌کش بانک دخالت مستقیمی در این زمینه نداشتند اما قصورهایی در خصوص مباحث امنیتی داشتند که دو نفر از آنها بازداشت شده‌اند.

وی در پایان افزود: به شهروندانمان اعلام می‌کنم که پلیس بدون کمترین سرنخی کارش را آغاز کرد و در کمتر از ۴۸ ساعت به تمام زوایای پیدا و پنهان این سرقت دست یافت و اگر چند روزی بیشتر طول کشید به دلیل این بود که باید عوامل دستگیر و اموال کشف می‌شد.