سعید سهراب‌پور در گفتگو با روزگارما، ضمن بیان اینکه شعار دانشگاه ملی سابق (شهید بهشتی کنونی) امید و حرکت بود، موضوع مهاجرت را یکی از مسائل مهم کشور در حال حاضر دانست و افزود: مهاجرت مسئله بسیار مهمی است اما باید به آن دقیق و کارشناسانه نگاه کرد. به نظر من خروج از کشور برای ادامه تحصیل، مهاجرت نخبگان و متخصصان محسوب نمی‌شود چراکه اساساً علم‌آموزی و آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی جهان و ادامه تحصیل در بزرگترین و بهترین دانشگاه‌های دنیا امری ضروری و مهم است. 

رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: نکته مهم این است که افراد باید بعد از تحصیل، در چرخه خدمت‌رسانی به جامعه بومی قرار بگیرند و دانشته‌ها و اندوخته‌های خود را برای توسعه و پیشرفت جامعه خود به کار بگیرند. از سوی دیگر متخصصان و سرآمدان ایرانی نیز باید بدانند که گرچه فعالیت در یک شرکت بزرگ و یا تدریس در دانشگاه‌های تراز اول دنیا و یا حتی تحقیق در معتبرترین پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، اعتبار بالایی برای آنان در محیط تخصصی به همراه می‌آورد اما قطعاً در کف جامعه و در بین مردم آن جامعه، آنان کماکان یک خارجی و یک شهروند درجه دو به حساب می‌آیند. 

سهراب‌پور با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده برای جذب و بکارگیری متخصصان و محققان ایرانی مقیم و غیرمقیم، تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان برای استخدام این افراد در هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف مجوزهای لازم را از دولت اخذ کرده و بعد از بررسی رزومه آنان، افراد را به دانشگاه‌های متقاضی معرفی می‌کند. خوشبختانه در این روند علاوه بر نخبگان جوان داخلی، تعداد زیادی از متخصصان غیرمقیم که از بزرگترین و معتبرترین دانشگاه‌های جهان مانند ام‌آی‌‎تی فارغ‌التحصیل ‌شده‌اند نیز توانسته‌اند در دانشگاه‌های کشور جذب شوند.

وی در پایان این گفتگو، با تاکید بر اینکه علم باید منجر به ثروت‌آفرینی شود، خاطرنشان کرد: جلوگیری از مهاجرت نخبگان و زمینه‌سازی برای مهاجرت معکوس آنان نیازمند حمایت‌ها و مشوق‌های بیشتر دولت است.