ایمپلنت یکی از متداول ترین عمل های جراحی برای کاشت دندان می باشد. این روش در سال 1950 توسط فردی سوئدی که نه از ایمپلنت و نه از کاشت دندان اطلاعی داشت، خلق شد. در اوایل خلق این روش افراد به سبب ترسی که داشتند، تمایلی به استفاده از این روش برای کاشت دندان از دست رفته خود نداشتند. مرور زمان باعث شد تا روش های ایمپلنت دندان هر روز در حال تکامل باشند.

در ابتدا تنها ایمپلنت های استاندارد وجود داشتند؛ این نوع ایمپلنت ها با وجود این که بسیار مورد استقبال عموم مردم قرار گرفتند، دارای کاستی هایی نیز بودند. ظهور متدهای جدید ایمپلنت دندان باعث شد تا معایبی که ایمپلنت های استاندارد داشتند کم و کم تر شود. موضوعی که سوال خیلی از افرادی که قصد دارند تا دندان های خود را ایمپلنت کنند برایشان پیش می آید؛ این است که طول عمر ایمپلنت چقدر است؟ چه کسانی می توانند ایمپلنت کنند؟  جواب این سوال در این جمله خلاصه شده است. ایمپلنت یک روشی دائمی برای کاشت دندان می باشد؛ البته این مدت زمان همیشگی در صورتی است که به دستورالعمل هایی که دندان پزشک توصیه کرده است، عمل شود. در صورت پیروی از نکاتی که دندان پزشک به شما گوشزد می کند، دیگر گذرتان به کلینیک های دندان پزشکی برای ترمیم دندانتان نمی افتد.

بایدها و نبایدهای بعد از ایمپلنت دندان

برای افزایش طول عمر ایمپلنت نیاز است تا از یک سری بایدها و نبایدها پیروی کنید تا نتیجه دلخواه را بگیرید. مهم ترین موردی که باعث می شود طول عمر ایمپلنت شما افزایش پیدا کند، این موضوع است که به دندان های خود به عنوان یک ابزار برای خرد کردن و شکستن اقلام خوراکی نگاه  نکنید. برخی از مردم عادت دارند که اقلام خوراکی سفت مانند گردو، بادام و... را با دندان خود می شکند؛ اگر در زمره این افراد هستید باید بلافاصله بعد از انجام ایمپلنت با این عادت خود خداحافظی کنید.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیز باعث افزایش طول عمر ایمپلنت شما می شود. پس هیچ گاه این موضوع را فراموش نکنید و به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت دهید.

استعمال دخانیات و مصرف الکل نیز می تواند صدمات بسیاری به ایمپلنت دندان وارد نماید. استعمال دخانیات و الکل باعث می شود تا در ایمپلنت دندان شما حفره های کوچکی به وجود آید. همین حفره های باعث ایجاد عفونت می شوند و ممکن است برایتان دردسرساز باشد. پس استفاده از دخانیات را نیز باید بعد از انجام ایمپلنت کنار بگذارید.

چکاپ دوره ای می تواند باعث افزایش طول عمر ایمپلنت شود. بعد از کاشت ایمپلنت، نیاز است تا شما به صورت دوره ای به دندان پزشک معالج خود مراجعه نمایید تا ایمپلنت شما دچار هیچ گونه آسیبی نشود.

به ایمپلنت نباید فشاری بیش از اندازه معمول وارد شود. بنابراین از فشردن دندان هایتان بر روی یکدیگر باید خودداری کنید؛ چرا که این مورد باعث می شود تا در دراز مدت ایمپلنت شما دچار مشکلسمشکلمممم شود.

2

کاشت دندان

 

عمر مفید ایمپلنت چقدر می باشد؟

ایمپلنت یک روشی دائمی برای کاشت دندان می باشد اما رعایت نکردن برخی نکات بعد از کاشت ایمپلنت می تواند سبب کاهش طول عمر ایمپلنت شود. برخی به تصور شنیده های خود که ایمپلنت یک روش دائمی است هیچ گونه مراقبتی از دندان خود ندارند؛ و بعد از گذشت مدت زمانی و خراب شدن ایمپلنت دندانشان شکایت و گله دارند که دندان پزشک وظیفه خود را به خوبی انجام نداده است. این تصور یک تصور کاملا غلط است و باید از دندان خود که به وسیله ایمپلنت کاشته شده است، حتی بیش تر از سایر دندان های خود مراقبت نمایید.

آیا عمر مفید ایمپلنت دندان برای همه یکسان است؟

جواب این سوال یک خیر محکم و قاطع می باشد. اگر شخصی که عمل ایمپلنت را انجام می دهد؛ به درستی و طبق موارد گفته شده از ایمپلنت خود محافظت نماید، می تواند تا آخر عمر و بدون نیاز به ترمیم و یا جراحی مجدد از دندان کاشته شده خود استفاده کند. نکته دیگر این مورد است؛ ایمپلنت معمولا برای همه افراد توصیه نمی شود چرا که نمی تواند یک راه حل مطلوب برای همه باشد. معمولا افرادی که با بیماری دیابت دست و پنجه نرم می کنند و یا مبتلا به سرطان هستند نمی توانند از ایمپلنت استفاده کنند. البته این مورد برای همه افرادی که مبتلا به این بیماری ها هستند صدق نمی کند؛ چرا که ممکن است دندان پزشک بعد از معاینه و بررسی دندان ها نظر متفاوتی بسته به شرایط دهان و دندان های شما داشته باشد.

3

کاشت دندان به وسیله ایمپلنت

 

آیا عوارض جانبی بعد از کاشت ایمپلنت می تواند در طول عمر ایمپلنت دندان تاثیر گذار باشد؟

اگر چه تاکنون هیچ گونه گزارشی مبنی بر این که عوارض بعد از ایمپلنت می تواند باعث کاهش طول عمر ایمپلنت شود؛ منتشر نشده است اما در برخی موارد نادر ممکن است این اتفاق رخ دهد. پس نگرانی از این بابت نداشته باشید و تنها در صورتی که از دستورالعمل ها پیروی می کنید می توانید به صورت دائمی از ایمپلنت دندان خود استفاده کنید.

حقیقت این است که تیتانیوم یک فلز می باشد که در برابر شکسته شدن، خورد شدن و... مقاوم است و این فکر را نداشته باشید که ایمپلنت با کوچک ترین ضربه ای آسیب خواهد دید. اما تا حد امکان باید سعی کنید تا از دندان خود به خوبی مراقبت نمایید به خصوص در ماه های اول کاشت چرا که دندان در وضعیت حساسی قرار دارد.

آیا جنس ایمپلنت بر روی طول عمر آن تاثیر می گذارد؟

شاید شنیده باشید که یکی از راه های افزایش طول عمر ایمپلنت استفاده از ایمپلنت های مرغوب و ساخت کشور کره می باشد. شاید این حرف تا حدودی درست باشد اما نمی تواند تاثیر به سزایی را بر روی عمر ایمپلنت بگذارد. تفاوتی ندارد دندان پزشک اقدام به استفاده از کدام نوع ایمپلنت نماید؛ شما می توانید با مراقبت هایی که در خصوص ایمپلنت وجود دارد، باعث افزایش طول عمر ایمپلنت دندان خود شوید.

شاید یک نکته جا افتاده ای که در خصوص افزایش طول عمر ایمپلنت ناگفته مانده است موضوع مهارت و تخصص دندان پزشک می باشد. اگر دندان پزشک تخصص و تجربه کمی در خصوص کاشت دندان داشته باشد، به درستی نمی تواند کاشت ایمپلنت را انجام دهد در این صورت ایمپلنت بعد از گذشت مدت زمانی شل خواهد شد و نیاز به ترمیم دارد.

امیدواریم با خواندن این مقاله در خصوص متدهایی که باعث می شوند تا طول عمر ایمپلنت افزایش پیدا کند، اطلاعات کاملی به دست آورده باشید.

4

ایمپلنت