جهان با شتابی خیره‌کننده، حرکت در مسیر هوشمند شدن را دنبال می‌کند و این فناوری، تمامی ابعاد زندگی انسان‌ها را در بر گرفته است. از نتایج مهم این تحول جهانی، هوشمند شدن شهرها و توسعه سخت‌افزار و نرم‌افزار مرتبط با خدمات عمومی مورد نیاز شهروندان است که با فناوری‌هایی همچون هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیاء (IoT) عجین شده و بر بستر اینترنت پرسرعت و با کیفیت به مردم ارائه می‌شود.

توکیو، لندن، نیویورک، زوریخ، پاریس، ژنو و سوئیس، به عنوان شهرهای هوشمند پیشتاز در جهان شناخته می‌شوند و الگوهای موفقی در این عرصه هستند. در کشور ما، اگرچه گام‌هایی برای هوشمندسازی برخی کلانشهرها برداشته شده، اما هنوز فاصله‌مان با الگوهای جهانی بسیار زیاد است و این فاصله روز به روز بیشتر می‌شود، اگر شتاب اجرای برنامه‌هایمان را بیشتر نکنیم.  

در کنار این شتاب، اهمیت امنیت شهرهای هوشمند را نباید از یاد برد و تمرکز بر تقویت آن، یک ضرورت است. توجه به معماری لایه‌ای اینترنت اشیاء، استفاده از پروتکل‌ها و استانداردهای جدید، به‌روز بودن سامانه‌های پیشگیری از حملات سایبری و تکیه به دانش فنی متخصصان، از جمله نیازهای اساسی در اجرای پروژه‌های هوشمندسازی است که بخش خصوصی ما توان تامین آن را دارد و لازم است دولتمردانمان، با اعتماد به نخبگان این عرصه و حمایت از آنها، بستر تحققش را فراهم کنند.

سومین نمایشگاه و کنفرانس شهر هوشمند ایران، که از 12 تا 14 تیرماه امسال در مصلا تهران برگزار خواهد شد، فرصت بسیار خوبی برای بحث و تبادل نظر بخش خصوصی و دولت درباره نیازهای شهر هوشمند، به ویژه مباحث امنیت آن است و امیدوارم با هم‌افزایی حاصل از آن، بتوانیم مسیر تحقق اهدف کلان این حوزه را هموارتر کنیم.

سیدحسن هاشمی

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور