به گزارش اکونا پرس،

محمدعمار امینی، در برنامه گفت‌وگوی علمی رادیو گفت‌وگو با عنوان «ضرورت بازنگری در سیاست‌های تشویقی برای ورود استعدادهای برتر به علوم پایه» با بیان این که کشور برای رسیدن به توسعه پایدار و دوام تمدن خود، نیازمند سرمایه‌گذاری روی علوم پایه است، گفت: پایه‌های تمام علوم کاربردی، روی دستاوردهای علوم پایه استوار است.

وی افزود: مشاهدات نشان می‌دهد در سال‌های اخیر روند به گونه‌ای بوده که برگزیدگان المپیادهای دانش‌آموزی در رشته‌های علوم پایه مانند ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی، در رشته‌های مهندسی و پزشکی مشغول به تحصیل می‌شوند که تداوم این روند، موجب کاهش چگالی نخبگانی در رشته‌های علوم پایه خواهد شد.

امینی ادامه داد: هر فرد برای ادامه تحصیل، قطعاً به آینده شغلی خود نگاه ویژه دارد و به همین دلیل، برای جذب استعدادهای برتر به رشته‌های علوم پایه نیز باید آینده شغلی آنان را تضمین کرد. به همین منظور، بنیاد ملی نخبگان با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در حال طراحی برنامه‌ای جامع برای هدایت استعدادهای تحصیلی به سمت این علوم است.

دبیر شورای راهبری رویدادهای رقابتی مسئله‌محور، با اشاره به لزوم حمایت دولتی از علوم پایه، اظهار داشت: اگر دانشگاه‌ها به معنای واقعی مسئله‌محور باشند، به تدریج روی علوم پایه نیز سرمایه‌گذاری خواهند کرد زیرا بدون برخورداری از دانش علوم پایه، نمی‌توان مسائل فناورانه و کاربردی آتی را حل کرد. دولت نیز با نگاه بلندمدت در برنامه‌های توسعه‌ای، باید سرمایه‌گذاری روی علوم پایه را در دستور کار خود قرار دهد.

دستیار معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان به ضرورت احصای نیازهای کشور در شاخه علوم پایه اشاره و تأکید کرد: تا زمانی که نیازسنجی شغلی دقیقی در علوم پایه صورت نپذیرفته باشد نمی‌توان از آموزش و پرورش انتظار داشت استعدادهای دانش‌آموزی را به این سمت هدایت کند زیرا هرگونه هدایت بی‌برنامه استعدادها به سمت علوم پایه یا هر شاخه علمی دیگر، می‌تواند به تراکم استعدادها در آن شاخه علمی و در نتیجه فقدان ظرفیت کافی برای فعالیت آن‌ها و در نهایت مهاجرت مغزها منجر شود.

وی در ادامه با بیان این که علم فی‌نفسه هیچگونه مرزی ندارد، دیپلماسی علمی را یکی از ملزومات توسعه علمی دانست و تصریح کرد: با توسعه دیپلماسی علمی، علاوه بر این که محققان کشور با آخرین دستاوردهای علمی آشنا می‌شوند، می‌توانند در فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی بین‌المللی نیز مشارکت کنند که این امر منجر به افزایش حس اثرگذاری آنان می‌شود. در این زمینه، سند راهبردی کشور در امور نخبگان که محور همه فعالیت‌ها و برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان و نظام نخبگانی کشور است نیز بر ضرورت توسعه دیپلماسی علمی تأکید دارد.

دستیار معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان در پایان خاطرنشان کرد: توسعه هدفمند روابط علمی با کشورهای دیگر می‌تواند نقش بسزایی در کاهش مهاجرت محققان داشته باشد اما این مهم نباید بی‌برنامه انجام شود و در اجرای برنامه نیز باید به‌صورت مداوم و در فواصل زمانی مشخص، پیامدهای مثبت و تبعات منفی برنامه مورد بررسی قرار گیرد.