انسان همیشه دوست دارد از اتفاقات فردای خودش باخبر شود. نه فقط از فردا، بلکه از روز، ماه و سال‌های بعدتر زندگی. بعضی آدم‌ها به هر دری می‌زنند تا از فردای خودشان زودتر از رسیدن فردا باخبر شوند. گرفتن فال و مراجعه به فالگیر هم یکی از راهکارهای افراد برای آگاهی یافتن از آینده نامعلوم‌شان است. گرفتن فال و فالگیری در واقع عمل و تلاشی برای پیشگویی و پی بردن به اتفاقاتی است که در آینده برای فرد خواهد افتاد.

 

فال-۱

 

شگرد‌های بسیاری برای خالی کردن جیب مردم وجود دارد که یکی از این ها، فالگیری و رمالی است.

بسیاری از افراد جامعه به فال و طالع بینی اعتقاد دارند و وقتی فال خود را می‌خوانند و از توصیه‌های آن پیروی می‌کنند، احساس بهتری دارند. بعضی از افراد صرفا از روی کنجکاوی و یا به صورت تفریحی فال می‌گیرند و آن را بسیار مطلوب می‌دانند.

 

فال-۲

رواج فال در میان خانم ها بیشتر است

اگر دقت کرده باشید، این مسئله بیشتر در میان خانم‌ها رواج دارد و اکثرا در مهمانی‌ها دست به این اقدام می‌زنند. فال قهوه از محبوبیت ویژه‌ای در بین آنها برخوردار است. شخصی که این کار را انجام می‌دهد، از باقی مانده قهوه که در فنجان مانده است، مطالبی را بیان می‌کند که گویا خبری از آینده دارد. اما چقدر این مسئله صحت دارد؟ قطعا هیچ کس نمی‌تواند از آینده با خبر باشد و مطالبی که بیان می‌کنند ساخته ذهن خودشان است.

علاقه به آگاهی از آینده، تعداد کسانی که دست به فالگیری و رمالی می‌زنند را زیاد کرده است. این افراد با هدف خال کردن جیب دیگران، حرف هایی را می‌زنند که هیچ پایه و اساسی ندارد. در ادامه این گزارش به تاریخچه و انواع فال پرداخته‌ایم.

 

فال-۳

گرایش مردم به پیشگویی یا فال و طالع بینی از ابتدای تاریخ بشر وجود داشته و این مسئله به منطقه جغرافیایی خاصی تعلق ندارد. از آن جا که انسان اولیه احتیاج داشت تا محیط اطرافش را بشناسد و به سوالاتش را درباره اتفاقات و حوادث مختلف جواب بدهد، شروع به تخیل کرد و با آگاهی اندکش جواب‌هایی ذهنی برای این سوالات پیدا کرد. انسان اولیه برای اشیا و گیاهان روح قائل بود. برای همین گردنبند، مچ بند و مجسمه‌های کوچکی از اشیا و گیاهان را به عنوان طلسم و نماد با خود حمل می‌کرد، چون اعتقاد داشت ارواح این اشیا، از او در برابر حوادث بیرونی محافظت می‌کنند.

 

فال-۴

با ظهور اینترنت پای فال و فالگیری به فضای مجازی هم باز شد. اگر در گوگل کلمه فال را جست و جو کنید، تعدادی زیاد صفحه برای شما نمایش داده می‌شود که از طریق آنها می‌توانید فال بگیرید. در بالای بسیاری از این صفحات اشاره شده که فال گرفتن فقط جنبه سرگرمی‌ دارد و چندین نوع فال از جمله فال حافظ، فال ابجد، فال انبیا، فال تاروت، فال سرکتاب و… در این سایت‌ها وجود دارند.

در راه و رسم بعضی از فالگیرها اعتقادی است که فال بد نباید گفته شود، یکی از دلایل آن همین است، چرا که صحبت‌های فالگیرها می‌تواند در ذهن شما نقش ببندد و بهتر است فقط کلمات و اتفاقات مثبت بیان شود تا در ناخودآگاه شخص فال گیرنده تاثیر منفی نگذارد.

عده‌ای از کسانی که به فالگیری و رمالی مشغول هستند، کار‌های عجیبی را انجام می‌دهند. میان خود و شخص مراجعه‌کننده آتش روشن می‌کنند و با شعله‌های آن حرف می‌زنند. سپس حرف‌های بیهوده را از زبان آتش بازگو می‌کنند. شنونده هم به راحتی فریب می‌خورد و حرف هارا باور می‌کند.

رمالی و فالگیری یکی از رایج‌ترین شیوه‌های کلاهبرداری از مردم است. صفحات و پیج‌های زیادی در فضای مجازی وجود دارند که به این امر مشغول هستند.

برسی صفحات مجازی که اقدام به فالگیری می کنند

قیمت فال قهوه ۸۰هزار تومان، همچنین فال احساسی ۱۶۰هزار تومان و فال تاروت مبلغ ۱۰۰هزار تومان است. نکته جالب اینجاست که این صفحه ها چیزی به اسم پکیج کامل هم دارند که مبلغ بیشتری دارد. قیمت این پکیج ۲۳۰تومان است. فال احساسی و فال روابط سرد به ترتیب در رتبه های بعدی از نظر محبوبیت قرار داردند که مبلغ آن ۶۰هزار تومان درنظر گرفته شده.

 

فال-۵

در یکی از این صفحات، مطلبی نظرم را به خود جلب کرد. « اگر می‌خواهی حسرت گذشته را نخوری و از آینده با خبر شوی، این صفحه را دنبال کن.» نوشته‌ای که ممکن است در نگاه اول وسوسه‌کننده باشد اما بعد‌ها قطعا خوشایند نخواهد بود. تعدادی از کاربران، نظرات خود را در ارتباط با این صفحه عنوان کرده بودند.

خانمی نوشته بود« چند ماه قبل که به این صفحه پیام دادم، خواستم تا برای آمدن خواستگار، دعایی بنویسد. بعد از گذشت چند ساعت پیامی برایم آمد که شماره کارت به همراه این مطلب در آن بود« اگر میخوای تا ۲ماه آینده یک خواستگار پولدار برات بیاد، ۲میلیون تومان به این حساب واریز کن تا ما از طریق کائنات اقدام کنیم.» این خانم در ادامه گفته بود« بعد از چند ماه هیچ اتفاقی برایم نیفتاد و این صفحه دیگر جوابی نداد. ۲میلیون تومان الکی پرداخت کردم. خدا میدونه از چند نفر دیگر این مبلغ را گرفته و دیگر جوابش را ندادند.»

در یکی دیگر از این صفحات مطلبی تحت این عنوان نوشته شده بود « چیزهایی به تو می‌گویم که جز خودت و خدا کسی از آن با خبر نیست.» یکی از کاربران گفته بود« ورشکسته شده بودم، وضعیت مالی خوبی نداشتم. به من گفته بودند که باید دعا نویس پیدا کنی تا بتوانی مشکلت را حل کنی. به صورت اتفاقی با این صفحه آشنا شدم و داستان زندگی ام را برایشان تعریف کردم. طولی نکشید که جواب پیام را دادند. « اگر میخوای پول‌های از دست رفتت برگرده و کسایی که پولاتو بردن پیدا بشن باید هزینه کنی تا با مشاوره از طریق ارتباط آسمانی و کائنات، همه چیز به زندگیت برگرده. شماره حساب فرستاده شد و از من مبلغ ۵میلیون تومان پول خواستند. برایشان واریز کردم. بعد از تایید، گفتند که ارتباط با کائنات برقرار شده و منتظر جواب هستیم. اما هیچ خبری نشد و دیگر جوابم را ندادند. شکایت هم که راه به جایی نداره. همه این‌ها دروغه»

یکی دیگر از مطالب مهم، فال تحصیلی است. این افراد از حساسیت دانشجو‌ها استفاده کرده و مطالبی به آنها می‌گویند که بسیار باعث رضایت می‌شود. به عنوان مثال: دانشجویی گفته بود« بعد از کنکور، استرس بالایی داشتم و از اعلام نتایج می‌ترسیدم. بعد از کمی گشت زنی در فضای مجازی، با صفحه‌ای آشنا شدم که در آن نوشته بود فال تحصیلی و پیش گویی از آینده. پیام دادم و شرایط را گفتم. مبلغ ۷۰۰هزار تومان از من خواست و گفت: هم از رتبه کنکور و دانشگاه هایی که قبول می‌شوی خبر داریم. بعد از واریز مبلغ، رتبه‌ای را اعلام کرد و اسامی تعدادی دانشگاه را نام برد. اما بعد از اعلام نتایج، همه چیز برخلاف گفته هایش رقم خورد.»

مشخص است که تمام این اقدامات، پیشگویی، فال آینده، رمالی و… یک دروغ آشکار برای خالی کردن جیب مردم است. نظرات مثبتی که در این صفحات وجود دارد، ساختگی بوده و برای ترقیب و آمدن مشتری است.

تعداد صفحاتی که در این زمینه وجود دارد، بسیار زیاد و درحال افزایش است. آن طور که مشخص است، هیچ نظارتی روی این صفحات صورت نمی‌گیرد و همین امر باعث شده تا به راحتی اقدام به کلاهبرداری نمایند. خوب است نسبت به این مسائل، حسایت بالایی داشته باشیم و سمت این صفحات نرویم.