در صورتی که قصد خرید این نوع دستگاه‌های مبدل نیروی الکتریکی به مکانیکی را دارید. لازم است که نخست با کلیت و نوع ساختار و پس از آن با انواع مدل‌هایی که در بازار به فروش می‌رسد آشنا شوید.

الکتروموتور ضد انفجار چیست؟

اگر قصد خرید الکتروموتور ضد انفجار را دارید و بخواهیم  یک تعریف دقیق برای این محصولات داشته باشیم می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که در برخی شرایط خاص، نیاز به دستگاه‌هایی خواهد بود که در شرایط دمایی خاص دچار اشتعال و در نهایت انفجار نشوند. در واقع می‌توان گفت که محیط بسیار خطرناک خواهد بود. موتورهایی که در مجموعه‌هایی با شرایط خاص، در مقابل انفجار از خود مقاومت ساختاری و جریان الکتریسیته‌ای نشان می‌دهند سری‌های ضد انفجار گفته می‌شود. مبتنی بر این اصل، البته دسته‌بندی‌های مختلفی برای این دستگاه‌ها وجود دارد که در ادامه بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد.

انواع الکتروموتور ضد انفجار موجود در بازار

البته که دسته‌بندی‌های مختلفی برای این محصول از لحاظ ساختار، مشخصه‌های فنی، میزان مقاومت دمایی و ... در نظر گرفته شده است که پرداختن به هرکدام از آن‌ها به‌صورت جز به جز نیاز به مقالاتی پربار و طولانی دارد. اما می‌توان به‌صورت خلاصه‌وار در مورد انواع الکتروموتور ضد انفجار توضیحاتی داد که حداقل برای جامعه خریداران این محصول واقعاً مفید باشد.

تقسیم‌بندی بر حسب کلاس دمایی

اولین و ساده‌ترین دسته‌بندی و تقسیم‌بندی که برای انواع الکتروموتور ضد انفجار در نظر گرفته می‌شود بر حسب کلاس مقاومت دمایی خواهد بود. این بدان معنی است که این دستگاه‌ها در رنج مشخص دما که بر حسب سانتی‌گراد یا سلسیوس است، از خود مقاومت نشان می‌دهند و دچار انفجار و اشتعال نمی‌شوند.

  • T1: تا بالای 450 درجه سانتی‌گراد
  • T2: از 300 درجه تا 450 درجه سانتی‌گراد
  • T3: از 200 درجه تا300 درجه سانتی‌گراد
  • T4: از 135 درجه تا 200 درجه سانتی‌گراد
  • T5: از 100درجه تا 135 درجه سانتی‌گراد
  • T6: از85 درجه تا 100 درجه سانتی‌گراد

22

تقسیم‌بندی بر حسب منطقه استفاده

برای هرکدام از این محصولات یک سری مشخصه‌ها بر حسب Zone Area یا محدوده خطر در نظر گرفته شده است. یعنی می‌توانند در این شرایط و محدوده‌ها از خود عملکرد استانداردی نشان دهند.

الکتروموتور ضد انفجار ZONE 20

این مدل در منطقه‌های عملیاتی عادی و غبارات قابل انفجار عملکرد درستی دارد. معمولاً میزان غلظت در این شرایط هوایی یا این محدوده به شکل یاست که احتمال انفجار و آتش‌گرفتن در ترکیب با اکسیژن وجود خواهد داشت و به‌طورکلی اولین محدوده خطر است.

الکتروموتور ضد انفجار Zone 21

این محدوده نیز در شرایطی است که الکتروموتور در آن با یک توده غبار ابرمانند نیز دچار انفجار می‌شود. برای این کار ترکیب با هوا و ایجاد یک ترکیب غبار می‌تواند سبب بروز اختلال در کارکرد دستگاه‌ها شود. به طبع استفاده از انواع الکتروموتور غیر مقاوم می‌تواند در این شرایط خطرساز باشد.

الکتروموتور ضد انفجار Zone 22

منطقه آخری که برای تقسیم‌بندی خرید انواع الکتروموتور ضد انفجار موردتوجه قرار می‌گیرد محدوده 22 خواهد بود که در این شرایط احتمال انفجار در توده غبار به‌ندرت رخ می‌دهد و اگر هم به وقوع بپیوندد ممکن است برای مدت زمانی کوتاه باشد. از طرفی در شرایط معمول هم می‌تواند این انفجار با ترکیب اکسیژن رخ دهد و البته تبدیل غبار به یک بافت انفجاری اصلی‌ترین موضوع در این محدوده است. در این محدوده‌ها شما می‌توانید از کلاس‌های مختلف الکتروموتور ضد انفجار استفاده کنید.

الکتروموتور عملیاتی مستعد خطر با استاندارد NEC 500

یکی دیگر از استانداردهایی که برای خرید انواع الکتروموتور ضد انفجار و البته در بازار ایران و جهان در نظر گرفته شده است، NEC خواهد بود. مبتنی بر این استاندارد شما امکان خرید دستگاه‌هایی با دو رنج کاری مناسب معادن و فضاهای غیر معادن را خواهید داشت. به علت شرایطی که در معادن وجود دارد، بسته به هر کشور یک سری قوانین خاص برای انتخاب دستگاه‌های ضد انفجار برای آن در نظر گرفته شده است.

مدل‌های غیر معادن نیز شرایطی هستند که احتمال بروز اختلالات جریان برق در آن‌ها وجود دارد. براین‌اساس می‌توان گفت که آیین‌نامه استاندارد برق ایالات متحده امریکا محصولاتی که در بازار عرضه می‌شوند را مجاب به حضور در سه تقسیم‌بندی و کلاس کاری کرده است.

33

انواع کلاس کاری الکتروموتورهای ضد انفجار بر اساس NEC

همان‌طور که اشاره شد، انواع الکتروموتورهای ضد انفجار بر اساس کلاس کاری NEC در سه گستره اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند.

کلاس I: این کلاس کاری مناسب شرایط و محیط‌هایی است که در آن‌ها به‌صورت طبیعی گاز و بخارهای قابل اشتعال در دسترس بوده و این احتمال وجود دارد فضا به شکلی برسد که سبب انفجار شود.

کلاس I I: کلاس دوم فضاهایی است که دارای غبارهایی برای اشتعال است. این غبارها در برخی فلزات خاص، غلات و مواد وجود دارند و کاملاً طبیعی شکل می‌گیرند. در نتیجه می‌توان انتظار داشت که این فضاها نیز به‌اندازه کافی برای ایجاد خطر مسموم باشند.

کلاس I I I: کلاس سوم برای دسته‌بندی انواع الکتروموتورهای ضد انفجار مربوط به سری دیگری خواهد بود که بر حسب استاندارد NEC، در شرایطی خطر آتش‌سوزی و اشتعال وجود دارد که حاوی فیبر و تارهای اشتعال است. این تارها ممکن است از هر چیزی تشکیل شوند.

طبقه‌بندی فضاهای مستعد اشتعال IEC

آخرین طبقه‌بندی قابل اشاره‌ای که برای انتخاب انواع الکتروموتورهای ضد انفجار در بازار ایران در نظر گرفته می‌شود بر حسب همان ZONE و استاندارد IEC خواهد بود. البته که هیچ‌گاه نمی‌توان در مورد یک فضا به‌صورت فرضی و با قطعیت صحبت کرد. در واقع باید تمامی بررسی‌های لازم در مورد محیط بادقت بالایی انجام گردد.

ZONE 0

فضاهایی که دارای هوای قابل اشتعال هستند و این احتمال وجود دارد که برای مدت طولانی خطرساز باشند در این دسته قرار می‌گیرند.

ZONE 01

فضای بعدی که با نام زون 1 شناخته می‌شود، در واقع شرایطی است که در آن مخلوط گاز و هوا به مقدار قابل اشتعال در وضعیت عادی وجود دارد و نمی‌توان در این شرایط هیچ‌گونه الکتروموتوری راه‌اندازی کرد. حتی مدل‌های ضد انفجار و تجهیزات برقی نیز در این شرایط به‌شدت خطرساز خواهند بود.

ZONE 22

در این محیط وضعیت موردنیاز برای مخلوط شدن گاز و هوا به مقداری که سبب ایجاد آتش شود وجود نداشته و اگر هم این شرایط در دسترس باشد برای مدت‌زمان کوتاه خواهد بود.

44

ضرایب امنیتی الکتروموتورهای ضد انفجار

برای انواع مدل‌های ضد انفجار ضرایب امنیتی نیز در نظر گرفته شده که آن‌ها را در 5 گستره مختلف تقسیم می‌کند. EExd>EExp>EExe>Eexn به ترتیب در مشخصات فنی دستگاه‌ها قرار می‌گیرند و در واقع اگر قصد خرید مدل‌های الکتروموتور ضد انفجار را دارید باید به این موضوع دقت کنید که آیا محصول موردنظر هرکدام از این استانداردها را پاس کرده است یا خیر. این انتخاب بستگی به محل استفاده از دستگاه خواهد داشت که باید توسط کارشناس تعیین و تأیید گردد. در غیر این صورت خطرات انفجار الکتروموتورها در محیط‌های مستعد آتش‌سوزی بسیار سهمگین و با خسارات زیاد است.

55

نتیجه‌گیری نهایی: کدام محصول مناسب‌تر است؟

فراتر از هر موضوعی، توجه به مشخصه‌های فنی، کاتالوگ و توضیحات وب‌سایت برند مبدأ از جمله اصلی‌ترین روش‌هایی است که بر مبنای آن، می‌توانید یک الکتروموتور ضد انفجار را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که دستگاه موردنظر باید بر اساس نوع استفاده، فضای استفاده و نیاز شما انتخاب شود.

از انواع الکتروموتور ضد انفجار در شرایط مختلف، به جهت انتقال انواع سیالات آتش‌زا، گاز، جابه‌جا کردن سوخت، الکل سازی، رنگ و پتروشیمی، میکسرها و همزن‌ها و همین‌طور در جایگاه‌های سوخت CNG استفاده می‌شود. مهم‌ترین مشخصه در مورد این محصول، خرید نوع استاندارد آن تحت لیبل‌های برجسته جهانی است. فروشگاه الکترومتحد در حال حاضر یکی از عرضه‌کنندگان مستقیم انواع الکتروموتورها از جمله الکتروموتور ضد انفجار weg با قابلیت مقاومت در مقابل انفجار است که برای خرید الکتروموتور میتوانید با شماره: 02133114488 تماس بگیرید.