به گزارش اکونا پرس،

محمدعمار امینی، دبیر طرح توسعه رویدادهای رقابتی مسئله‌محور (طرح شهید بابایی)، با اشاره به ضرورت توانمندسازی و مهارت‌افزایی مستعدان در حوزه مسائل و چالش‌های کشور، گفت: افزایش مهارت‌های عملیاتی دانشجویان و دانش‌آموختگان و سپس استفاده از توان، تخصص و دانش آنان در مسیر حل مشکلات و چالش‌های کشور، از ضروریات توسعه کشور است.

امینی ضمن تأکید بر لزوم طراحی و اجرای برنامه‌های فرادانشگاهی به منظور افزایش مهارت‌های عملیاتی مستعدان و آشنایی آنان با مسائل واقعی، به اهداف طرح شهید بابایی اشاره کرد و اظهار داشت: در این رویداد رقابتی‌ و مسئله‌محور، تیم‌هایی متشکل از دانشجویان و دانش‌آموختگان مستعد، حول یکی از مسائل صنعت و جامعه تشکیل می‌شوند و پس از توانمندسازی برای حل مسئله، در فضایی رقابتی، به منظور حل آن، فعالیت می‌کنند.

دبیر طرح توسعه رویدادهای رقابتی مسئله‌محور (طرح شهید بابایی) اضافه کرد: در طرح شهید بابایی، تیم‌ها حول یک مسئله تشکیل می‌شوند که صاحب مسئله می‌تواند یک نهاد دولتی یا حاکمیتی و یا بخش خصوصی باشد که مسئله خود را از طریق کارگزاران به رقابت می‌گذارد تا تیم‌های تشکیل‌شده، برای حل آن رقابت کنند.

وی افزود: آن‌چه که برای بنیاد ملی نخبگان، به عنوان نهاد حامی شکل‌گیری این ارتباط، اهمیت دارد اولاً رسیدن رویداد به اهداف مد نظر صاحب مسئله و ثانیاً استفاده حداکثری از اجتماع مستعدان و توانمندسازی آنان برای این منظور است.

امینی تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان، از سال 1399 طرح شهید بابایی را به منظور توسعه این رویدادها طراحی و اجرا کرد تا در قالب‌ آن، ضمن توانمندسازی دانشجویان در راستای حل یک مسئله واقعی از صنعت و جامعه، این افراد بتوانند برای حل مسائل موجود راه‌حل‌های علمی و کارشناسانه ارائه دهند و در کنار آن، برای ورود به بازار واقعی کار نیز به مهارت لازم دست یابند.

وی بیان داشت: طی دو سال اول اجرای این طرح، ۱۰ رویداد در قالب این طرح برگزار است که در ذیل آن، بیش از ۱۰ هزار نفر در قالب ۱۵۰۰ تیم، برای حل مسائل به رقابت با هم پرداخته‌اند و حدود 1800 نفر از آنان نیز برگزیده شده و مورد تقدیر و حمایت قرار گرفتند.

امینی یادآور شد: «رویداد پیچ خط‌مشی (حل مشکلات مناطق آسیب‌دیده شهری)» با اجرای بنیاد احسان، «رویداد ایده‌نگاری بحران کرونا و مشارکت در انتخابات» که صاحب مسئلۀ آن پژوهشکده شورای نگهبان بود، و رویدادهای «ره‌نشان» و «فرصت» در حوزه‌های فنی و مهندسی و کشاورزی که مسائل آن‌ها از سوی بخش خصوصی مطرح شد، تعدادی از رویدادهای برگزار شده در قالب طرح شهید بابایی بنیاد ملی نخبگان است.

وی با بیان این که در حال حاضر ۳ رویداد دیگر در قالب این طرح در حال برگزاری است، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون، سه رویداد «هکاتون بازی‌های جدی (در زمینه طراحی بازی‌های رایانه‌ای)»، «دلیل (برای حل سه مشکل اساسی قوه قضائیه)» و همچنین «هوش مصنوعی در سلامت»، مجوز برگزاری در قالب طرح شهید بابایی را از بنیاد ملی نخبگان دریافت کرده‌اند.

دبیر طرح توسعه رویدادهای رقابتی مسئله‌محور (طرح شهید بابایی) خاطرنشان کرد: طرح شهید بابایی، نسل جدید حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان از اجتماع نخبگانی کشور در راستای ایجاد و توسعه زیست‌بوم علم – فناوریاقتصاد است که تلاش دارد زمینه را برای تزریق توان نخبگانی کشور به این زیست‌بوم ایجاد کند./ایسنا